måndag 20 augusti 2007

bokbord och solsken

Ibland tycker jag om Stockholm väldigt mycket. Som igår.
Jag var där med min M som skulle läsa lite på en uteservering i samband med kulturfestivalen och det enormt långa bokbordet som stod uppdukat på Drottninggatan.
Det var mycket folk och solen sken.
Han var så bra där han stod vid micken! Riktigt ruskigt bra.
Och även om det alltid är fruktansvärt jobbigt att höra texterna om våra förlorade små upplästa så kan jag inte låta bli att lyssna, för han gör det med sådan värdighet, styrka och sånt mod! Jag blir helt paralyserad, gråtfärdig och stolt så jag nästan lyfter ur skorna!
Ofta lyckas jag distansera mig rätt ordentligt, fast aldrig så mycket att inte påminnelsen lyckas rispa några ytterligare sår i hjärtat. Men jag tänker -terapi- och står kvar.

Det blev inga böcker köpta för min del. Lite för stressande det där att trängas med de bokhungriga gamarna (läs Marcus & co) runt lådorna så jag nöjde mig med att bara titta på spektaklet.
Det var en fin dag i Stockholm igår.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Marcus böcker är aldrig så bra som när han själv läser ur dom. Han kan verkligen läsa högt och samtidigt få in en enorm känsla i orden. Den känslan är svår att få in när man själv läser hans böcker.

Ha en bra kväll.

Anonym sa...

Det känns som jag var där...hade velat. Fast jag hade en bra dag här, i min skogsglänta. Du är värd en bra dag i solen, det gör mig glad, att smärtan och glädjen får plats sida vid sida. Jag tror att det är då som livet är som dyrbarast och på riktigt.

Anonym sa...

Grattis på namnsdagen Jonna! I dag är det din dag och jag önskar dej allt gott! Hoppas att du får en riktigt bra kalasdag! Massor med kramar

Unknown sa...

Hej Jonna=)

Jag glädjer mig så över din blogg och läser den dagligen. Det tycks mig som om ögonen dina har lyfts en smula från marken, som du är på väg igen.I alla fall, allt gott önskar jag dig och all lycka.Stora kramar från Frida i Norrköping, från Marieborg,(du vet, jag med det blonda, lockiga håret), vi som aldrig tycks hitta rätt tillfälle att ta den där evigt påtalade fikan på ; )

Anonym sa...

Nämmen Stockholm igår och inte ett knyst till mig?
Jag som tillochmed jobbar på drottinggatan ju.
Nästa gång. Nästa gång ses vi va?

Krampåde!

Anonym sa...

Javisst, det är som förgjort detdär med mina tår och Daniels förkärlek för att kliva på dem.
Jag nöjer mig med din tanke denna gång, det var fint av dig tycker jag.
Men nästa gång vill jag ha äkta vara.
Men! Har du tagit körkort!För det hade du inte i Gävle va?
Duktiga du att köra i stockholm, det är inte det lättaste.

finnjonna sa...

frida: de har nog det, ögonen, en aning. Fikat tycker jag ska få bli av snart. Din mailadress har jag ju nu. Kram!