torsdag 9 augusti 2007

Hatar raketer!

Visst är det skoj med färg, discomusik och pang pang. Framförallt när allt kommer samtidigt. Men inte så roligt!
Att bo några meter från Norrköpings årliga SM-fyrverkeri-skit har sina nackdelar, hur fina takstuckaturerna än är. Framförallt om man har två älskade katter.
Våra bebisar sprang igår, när idiot-spektaklet startade, i ren panik runt i lägenheten under de tio minuterna hej och hå't höll på. Stackarna letade efter en trygg plats men det smällde överallt! Det tog sedan timmar för den lilla att återhämta sig och våga vara still. Fortfarande i morse när jag råkade hosta till var han så skrajsen att han stack iväg och gömde sig. Det finns säkert massa älskade husdjur som mår dåligt nu, minns vår collie Lissu som fick bedövas med lugnande varje nyår. För att inte tala om barnen! Hur ska man föklara för små barn som t ex. kommer från krigshärjade länder att här i Sverige tycker vi det är skoj med bomber och raketer. Har sett en liten kille skrika av skräck under en augustifest och där någonstans tog festen slut för mig.

Tre dagar till får vi stå ut. Katter ska tack och lov ha kort minne säger dom som vet. Hoppas det stämmer. Lagom till nästa år har de glömt...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Samma sak för vår kära katt Baltazar. Igår kävll när helvetet satte igång så blev han skräckslagen. Katten och min samobo satt inlåsta på toaletten under tiden fyrvekerierna höll på. Visst är det trevligt att bara ha två kvarter nära strömmen men inte dessa dagar...

finnjonna sa...

anna: ikväll ska jag stänga in mig på toa med lillkillen. Hoppas det går bättre. Bara tre dagar kvar av blä. Hälsa er Baltazar från våra killar :-)

Anonym sa...

Det konstiga är att Baltazar klarar av att de hela dagarna bilar upp badrumsgolvet och väggarna hos vår närmaste granne, men han klarar inte av tio minuters fyrverkeri.
I morse började jobbargubbarna halv åtta och bila vägg i vägg med vårt sovrum. Helt olidligt! Härlig semester!!

Baltazar hälsar tillbaka.

Anonym sa...

Inte ens Håkan Hellström kunde avleda Baltazar när fyrverkerierna satte igång. Det blev ytterligare en kväll för katten och sambon inlåst på toaletten.

Anonym sa...

Usch, det borde verkligen förbjudas. Jag är såååå ofantligt glad att våra barn (läs: håriga katter) inte bryr sig ett dugg. Helt galet. Bägge två är kolugna. Önskar alla djuren fick ha det så! Har dock en katt till hos mina föräldrar som det är värre med. Jag brukade stänga in mig med henne i ett rum, sätta på hög musik och dra ner persiennerna. Det kanske kan fungera för er?

finnjonna sa...

Det blev en kväll på toa med mig och lillkillen och massa soffkuddar. Det var läskigt men det gick bättre. Fick klappa och prata tröstande. Sen var han lite orolig och nervös resten av natten men i morse verkade han ok igen. Bara två kvällar kvar nu.