lördag 18 augusti 2007

middagstips


I dessa tipstider så kommer härmed kvällens vackra skapelse att presenteras.
Nötfärsspett a´la finnjonna inrullad i parmaskinka och till det mozarellagratinerad ris och bulgurröra i ugnsgrillad bifftomat. Mums!
Om intresse finns så gör så här:
1. Koka upp ris och bulgur som vanligt.
2. Skär bort locket till en stor bifftomat. Gröp ur allt innehåll ordentligt och lägg i en skål.
3. Innehållet ska mosas och blandas med hackad bladpersilja, vitlök, salt och lite peppar.
Häll i en skvätt balsamvinäger och olivolja.
4. Rulla en parmaskinka runt spettet (färdiga finns att köpa på Ica tex) oh stoppa i ugnen 220*.
5. När riset och bulguren (säger man så? ja kl. nästan tolv säger man så) kokat blandar du
detta med tomaturgröpet i skålen.
6. Fyll sedan den nu tomma bifftomaten med blandningen, hela vägen upp och skär en tunn
mozarellaskiva som läggs på som ett semilock.
7. I en glasform ställer man så den fulla bifftomaten och dess riktiga lock som kan ligga lite vid
sidan. In i ugnen med allt tills osten fåt lite färg. Och då bör också spettet vara klart!
Garnera med en bit bladpersilja och ät med en god sallad.
Buon appetito!
obs! tomaten i bilden var inne en stund för länge i ugnen och kollapsade därmed aningen. Men det var lika gott för det.

6 kommentarer:

Madde (maddepladder) sa...

Åh vad gott det ser ut! Måste tacka extra för det tipset för jag får nämligen inte äta paprika och många gånger är det ju fyllda paprikor i ugn man blir bjuden på och jag kan inte smaka annat än innehållet. Bifftomat har jag aldrig tänkt på, måste prova! :-)

Anonym sa...

Underbart! Jag lärde mig bifftomatreceptet för decennier sedan i Italien, men ris och mozzarella därtill är lysande. Jag tål inte vete längre, så jag skippar bulguren.
Färsspett är sååå gott, jag fick en variant av min persiska svägerska, nämligen massor av citron, både saft och finrivet skal, samt massor av finriven gul lök och vitlök, direkt i en råa färsen, gärna lammfärs, men nöt går bra. Helst grillat över öppen eld!

Apropå favoriter: jag läser dig varje dag. Det finns många bra bloggar, men det finns en innerlig ton hos dig som jag gillar. Dessutom skriver du bra, det känns som att hälsa på en kompis man längtar till. Nu är jag en generation äldre än dig, men just det gör det intressant. Hur tänker 30-åringar idag? Att jag gillar Marcus är förstås ett extra plus, ni blir en bra helhet.

Anonym sa...

Det måste jag testa! Men som den vegetarian jag är så blir det med vissa ändringar. Quornfärs istället för nötfärs och kanske ost istället för skinka? Eller squash.

finnjonna sa...

ann christin: Det där lät gott, citron och lök i lammfärs! Och du är så välkommen in hit vännen :-) varje dag!

sofie: quornfärs blir ju kanon att göra spett av eller varför inte quornfilé som tillbehör? brukar själv laga en kycklingfilé ibland till tomaten, jättegott det med.

Anonym sa...

Detta skall tillagas i kväll, det vattnar sig redan i munen. Dina tips är ju som vanligt kalas. Så kalasbra att telefon naturligtvis är slut! Så nu går jag här och surar och väntar på den medans min hud förhopningsvis kommer att återgå till det normala. Just nu är jag skitigast mellan fingrarna, det ser ut som om det kommar att växa ut simhud där, hu!

Sandra sa...

Mmmm, ser smarrigt ut, jag har köpt hem grejer och ska prova ikväll... Lider av total inspirationstorka på matfronten, så det här var välkommet :D