söndag 26 augusti 2007

så trött på Kl(tyskt y)ft

Gillar friidrott massor. Är en sån som gärna vakar på natten för att se stora starka tyskor stöta kula för sitt liv, framförallt när det handlar om större mästerskap som VM, OS eller EM.
Men precis lika mycket ogillar jag när svensk media förvandlar dessa mästerskap till att bara handla om VM i sjukamp med ton av SM i andra grenar. Det är bland annat Jacob Hårds fel att jag nästan kräks på åsynen av "Carro".

Visst förstår jag att de svenska kommentatorerna och sportjournalisterna håller på och har en stark förkärlek till just de svenska utövarna i allmänhet och sjukampen i synnerhet med guldkalven "Carro" i spetsen, men att konstant glömma och nonchalera att det är ett VM med väldigt många andra deltagande länder och framförallt grenar som pågår tycker jag är att inte sköta sitt jobb.
Att mitt i herrarnas kulfinal tjata för femtonde gången om hur "Carro" svävade över 1,95 är inte intressant eller ok. Att mitt i en medaljutdelning, välja att zooma in och kommentera "Carro" när hon bläddrar i protokollen (att hon är ointresserad av nåt annat än sig själv känns inte alls förvånande), det är inte heller ok tycker jag.

Som den finne jag är håller jag ju givetvis på Finland alltid. Även när vi inte är med. Vilket inte är det lättaste, delvis för att Finland suger rätt mycket när det kommer till friidrott, men också för att man aldrig får höra om nåt annat än Sverige i Sverige. Tom spjuttävlingen får man det till att handla om svenskar och sjukamp på nåt konstigt vänster.
Det skulle vara så lätt för mig att, åtminstone litegrann, heja på "Carro" och de andra blågula. Och gud vet att jag under min livstid har försökt. Jobbar fortfarande ständigt på det. Inte bara skulle jag säkert må bättre under en vecka som denna, jag skulle ha roligare, vara gladare och hmm ja svenskare.
Men sen hör jag åter herr Hård nasalt tjata om sjukampen mitt i 100 meterskvalen och jag inser att jag i denna fråga är förlorad för alltid och faktiskt extremt nöjd över det faktum.

Skulle kanske ta och åka hem till Gävle över kommande helg. Där är SVT sedan ett antal år förbjudet under alla idrottsevenemang. På finsk TV som istället är på visar man nämligen friidrotts-VM och det är VM man under VM vill se!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Du har sååååå otroligt rätt i det du skriver. Jag har OTROLIGT svårt för svenska sport kommentatorer, dom refererar inte sportsligt utan bara partiskt.... Jag går in på iltalehti om jag vill ha information om de finska friidrott killlarna o tjejerna.....

finnjonna sa...

heidi: det är pompomsen som skiljer kommentatorerna från hejarklackstjejer, även om jag inte är helt övertygad om att de inga pompoms har...
tack för tipset om iltalehti! bra man har internet.

Anonym sa...

finnjonnas blogg har alltid rätt
Totti

Anonym sa...

Ja du...och just nu är det inte ens sportnytt...Det är Klyft-nytt..(nej jag har inte heller tyska bokstäver på tangentbordet)
Suck...uppenbarligen har det inte hänt något annat i idrottsväg idag...heller...och så tycker du det är jobbigt med Italiensk fotboll*skratt*
Ha det gott...
/Stefan

finnjonna sa...

Stefan: Italiensk fotboll är jobbigt, fast på det lite mer behagliga sättet.
Denna Klyftyra får gärna sansa sig något så man kan kika lite på VM igen. Just nu vågar jag inte ens kolla på nyheterna för jag är säker yran har letat sig in där med. Suck var ordet.

Anonym sa...

Jo även nyheterna drabbades...och jag säger bara...sätt inte på morronprogrammet imorron...det skulle visst handla mycket om...ja just det...
Nej det blir av med tv´n nu och dra sej tillbaks med en bok...bra mycket intressantare...

Anonym sa...

Skulle det vara så att ni behöver ett tyskt y så är det bara att trycka på tangenten med ^~ och två prickar på, alldeles till vänster om enter, och sedan på u.
üüüüüüber!

Anonym sa...

Jag tycker faktiskt att du har lite fel, men kanske för att jag älskar friidrott så mycket så att det kvittar med annan sport under friidrotts-VM. Hon är en fantastisk idrottskvinna och förtjänar all uppmärksamhet enligt mig. Men smaken är ju som sagt som baken - delad :-)
För övrigt så är din blogg ett måste minst en gång varje dag, ligger bland favoriterna! Kram

finnjonna sa...

helena: Tack för beröm!
Jo visst är smaken delad :) Tycker bara det finns så många och mycket i friidrotts-VM som kunde få en del av den uppmärksamheten Klüft hela tiden får. Nyss lyckades de prata Klüft under herrarnas släggfinal också. Gäsp. Har kanske lite höga krav men då har jag ju sett mycket idrott i andra länder och upplevt hur det kan vara när inte bara svenskar (eller ens deras "egna") hela tiden är i fokus och det är så jag vill uppleva ett VM.

Märker du marcus f att jag har hittat ü och det blir ju så mkt roligare då.

über and out. He he.

Anonym sa...

Ville bara säga att koriander smakar som nytvättad tvätt som torkat i vinden i mitt skogsbryn...och jag har börjat kolla på australiensisk fotboll!

Anonym sa...

Jag ser Jonna, tänk vad man kan lära sig!
ÿber, ïber, ëber, über älles.

Anonym sa...

Men kom igen! Det är Klüft två dar varje mästerskap. Det tycker jag man kan bjuda på när en tjej får lite utrymme i media.

Anonym sa...

Hej!Anledningar till att kluft är älskad av många:

1.Hon gör bra resultat.
2.Hon ser svensk ut.
3.Hon är utåtriktad och sprallig.

Problemet är för övriga idrottare är att om man inte äger dessa egenskaper så får man inte lika mycket PR och således tjänar mindre pengar som är så viktigt under en kort karriär som idrottare på elitnivå,något att tänka på för media där vissa idrottare favoriseras framför andra,tragiskt men sant.

finnjonna sa...

ann christin: Ja, det var en ny liknelse, men det låter som koriander det! Mums.

anonym: Jag kommer inte igen. Det är mycket mer än två dagar, och alldeles FÖR mycket enligt MIG. Desutom handlar det om hela den svenska sportjournalistiken som, åter, enligt MIG är under all kritik i dessa mästerskapstider.

peter: Du har rätt där. Trist är det att det är så.
Men jag missunnar ingen sin kärlek till Klüft eller nån annan idrottare, men efterfrågar lite mer objektiv "journalistik" från svensk håll för att vara tjatig, när det handlar om VM tex, hur svensk "Carro" än ser ut och hur sprallig hon än är. (Något som jag personligen inte köper alls som äkta)

Anonym sa...

Ja, jo, det blir lite mycket Klûft, men så är hon ju helt enastående oxå. Och jag kan hålla med om att kommentatorerna var en aaaningens tjatiga, fast å andra sidan så var de helt vimsiga i planeten hela tiden och jiddrade så mycket bull att det blev pinsamt- inte bara om Carro således...
Personligen så tycker jag att det är ok att den svenska televisionen koncentrerar sig på de svenska tävlande, då vi ju... bor i sverige... och det befolkas förmodligen till mesta delen av svenskar... men det är min åsikt. Fast, återigen, så kan jag förstå alla andras frustration också, sportslig som jag är ;-)
Heja Sverige

finnjonna sa...

anonym: sportslighet är en dygd:)