fredag 24 augusti 2007

Tips! ugnslax med koriandersallad och jonnas remoulad


För en timme sen hemkommen från middag (som var god och sällskapet ännu bättre) och det jag tänker på är laxen jag åt igår.
Så här gör du:
1. Lite innan fixar du iordning den kalla remouladsåsen. Blanda matlagningsyogurt (jag använde turkisk 3%, går bra med 10% också), gräddfil eller creme fraiche med bostongurka och senap(helst dijon, men jag tog slotts vanliga i brist på bättre) sedan saltar och pepprar du en aning. Ingredienserna blandas i efter smak och känsla.
2. Laxfilén ska in i ugnen i 200 grader i ca 15 minuter. Beror på hur tinad den är. Krydda med salt, peppar, lite persilja från frysen och några skvätt citron. Ha i vatten i glasformen så laxen inte fastnar.
3. Under tiden gör du en sallad av tomater, gurka, lite purjolök och rätt mycket av den underbara färska örten koriander. Salta och peppra och häll på lite balsamvinäger. Blanda.
Bäst reslultat får du med flingsalt, men vanligt funkar utmärkt också.
Vill du ha lite matigare variant, koka potatis till.
Och glöm för guds skull inte att andas ut genom näsan när du tuggat koriandern!
Smaklig måltid!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jäklar vad gott käk du tipsar om... Ser ju jättegott ut ju!

finnjonna sa...

olle: Det ÄR jättegott! Jag lovar.

LolitaRegina sa...

åååh, lät SÅ gott! måste prova!

Anonym sa...

håller på att läser igenom din blogg från början, så vardagspoetiskt du skriver! mycket hopp lyser mellan raderna i allt det svåra och det är väl som solsken genom regnet...tack för att du delar med dig!

du verkar vara hooked på koriander...vet inte om du är köttätare, men ett skitgott tillbehör till grillat etc är pebre, en slags chilensk salsa: (jag slänger recept kring mig helt oombedd) hacka valfri mängd tomater halvfint. Hacka också en liten gul lök/salladslök samt röd chilifrukt efter smak, osså i med koriandern, jag brukar ta nästan hela krukan..häll över duktigt med en neutral olja, typ raps (det ska bli såsigt) och en skvätt vinäger eller pressad citrusfrukt. salta o peppra...oxå gott att doppa bröd i