onsdag 9 april 2008

och så huvudrätten

Jonnas nästangrillade kycklingfilé med avokadosallad.
Så här: Kycklingfilén läggs i en form som du saltat och pepprat lite innan. På filén häller du soya och smörjer in. Salta och peppra även på ovansidan och till sist häller du lite vatten i formen. Vattnet blandar sig med soyan och det blir en god liten sky som håller köttet saftigt.
I min filé idag hade jag strimlat två bitar soltorkad tomat. Man kan även ha i lite feta ost, eller min festfavorit; fetaost och parmaskinka! Hela härligheten ska in i ugnen och vara där tills det är klart (beror på hur tinad kycklingen är, titta i en kokbok). Ibland kan man öppna ugnsluckan och hälla på av vätskan. Efter en stund, skär du små snittar på ovansidan och kikar hur det ser ut inuti och låt det sedan bli klart en stund till.
Salladen innehåller; babyplommontomater, saftiga och söta som bär! avokado, blandsallad, brödkrutonger och som dressing balsamvinäger och en skvätt olivolja. Spruta gärna lite citronsaft äver avokadon så håller den färgen och smaken blir syrligt spännande i kontrast med de söta tomaterna och flingsaltet som jag gärna toppar det hela med.

Gott gott gott!

1 kommentar:

Madde (maddepladder) sa...

Åhh, du fixar alltid så härligt fräsha rätter, blir supersugen! Du lyckas dessutom oftast få med flera av mina favoriter i dina rätter, söta små tomater och avokado, VEM kan motstå det?!