lördag 18 oktober 2008

lite mer frågor och svar

Mia:
Jag själv har nyligen blivit mamma till en liten kille som kom förtidigt. Hade massa sd's o krångel med foglossning o högt blodtryck, men ändå är det ingen som har någon förklaring till varför allt sattes igång spontant med vattenavg osv.
Har du fått någon förklaring till varför det sattes igång för dig?
-Jag hade urinvägsinfektion (vilket inte kollades upp) som infekterade fosterhinnorna så de sprack. Därav förtidig vattenavgång. Förlossningen startade två veckor senare.
Togs infektionsprover på dig?

Sara:
Jag undrar hur det funkar rent praktiskt att vara sängliggande? Vad gör du? Och vad ÄTER du?
-Jag tittar på TV, läser, lyssnar på ljudböcker och pysslar med korsstygn liggande. Sen halvsitter jag vid datorn, nån timme per bra dag. Äter Marcus pasta och mycket fryst mat om mamma inte är här också det liggande. Är rätt bra på det nu.

anonym:
Men vad kan gå fel nu med barnet? Ut kommer det ju inte. Hur många snitt kan man göra - med tanke på hur många barn du vill ha?
-Det är mycket som kan gå fel med. Vet det lite för väl. Tyvärr.
Största risken för oss just nu och några veckor framåt är om jag får nån infektion så vattnet går, eller att sammandragningarna blir för starka så bandet inte håller och jag föder förtidigt. Bebis har chans att klara sig utanför magen efter v 24 ungefär. Men helst ska h*n vara där i minst 10 veckor till om jag får önska.
Vet inte hur många snitt man kan göra. Hoppas på flera.

toka2:
Är det OK om du och M är mina idoler?
-Ja det är det! :-D

Mian:
En fråga, kommer du att behöva vara sängliggande ända fram till planerat snitt eller kommer det bli mindre angeläget mot slutet?
-Vila hela vägen men kanske kanske kanske åka runt i rullstol om det ser bra ut mot slutet! Men eftersom mitt cerklage är lite speciellt får det inte gärna komma igång före snittet.

Klara:
Varför får du inte åka buss?
-Det skakar för mycket och så bör jag åka i bakåtlutat läge. Vissa bussar har framsäte som kan lutas bakåt, men fortfarande skakar det för mycket och så får jag inte gå i trappor, vilket jag måste för att komma upp där.
Varje gång jag åkt buss har det följts av 1-2 dygn av sammandragningar, bricanylknaprande och oro.

frågvisa:
jag förstår inte,varför åker du färdtjänst? och varför måste du vara liggande?
-Är ordinerad vila just nu pga av min riskgraviditet. Får inte åka kollektivtrafiksbuss för jag får inte gå och så tar det för lång tid och skakar för mycket och så har vi ingen egen bil.
Det finns risk av olika anledningar att jag föder förtidigt, så därför måste jag vila huvudsakligen i sängläge hela graviditeten.

anonym:
Varför måste du skicka fram din kille när du ska läsa lusen av någon? Ta ansvar och gör det själv.
-Färdtjänsten orsakar stress och stress orsakar sammandragningar, vilka jag inte bör ha för många av, eftersom risken finns att dessa påverkar livmoderhalsen så förlossningen startar förtidigt.
Det är alltså risk för vårt barns liv och det är både mitt och min killes ansvar!

Mia:
ps. Har du fått dvd-skivan? Jag var osäker på adressen och hoppas att den har kommit fram...?
-Ja det har jag! Stort tack! Jätteglad blev jag. Förlåt att jag inte tackat tidigare...
Tack också du okände som skickar bra filmer till mig!

Och så var det en fråga om croissanter, som jag inte hittar nu... var de kom ifrån.
-Mina är köpta på Lidl, såna halvfärdiga, som ska var i ugnen en kort stund. Jättegoda!!!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Måste bara fråga om det är okej för dig om man vill skicka någonting till dig?? Typ filmer eller så...

Anonym sa...

njae, de tog en odling från tappen på förlossninen..men utöver det togs inga prover alls, inte ens urinprov/odling..trots att bltr låg på 143/90... knepigt tycker jag..

Anonym sa...

Ja det undrar jag med, kan man skcika grejor till dig? En glad lite finska skulle vilja pigga upp en annan finska ;O)

Helena sa...

Jag tyckte att sjukvården varit märkligt ointresserad av att ta reda på varför jag fött för tidigt. Infektionsprov togs när jag fick barn nr 1 i vecka 28, jag hade ingen infektion, någon mer undersökning eller utredning har aldrig gjorts, de har nog bara hoppats att jag skulle nöja mig med ett barn. Med tanke på hur mycket skattepengar vården av vår dotter måste ha kostat tills hon fick komma hem borde de ha varit åtminstone lite intresserade av om förtidsbörd kunnat undvikas vid nästa graviditet!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Nu tycker jag nästan att du är för snäll :-)

Otrevliga frågor i otrevlig ton behöver inte mer uppmärksamhet.

Vilka trista liv folk måste ha om de finner nöje i att ifrågasätta varenda liten sak du gör.

Kramar

Geraldo Maia sa...

Hello Finnjonna,
It is a great pleasure to visit your nice and interesting blog for the first time.
Best wishes from Brazil:
Geraldo

Anonym sa...

helt ärligt nu,är du extra,extra orolig pga tidigare hemskheter eller tror du på fullaste allvar att stress över att skrika lite på färdtjänsten skulle sätta igång en förlossning?
du kallar det riskgraviditet-är det pga det som hänt tidigare el varför?

Eloise

Anonym sa...

Jag har gjort fyra snitt och en omfattande bukoperation så man kan klara många snitt faktiskt.
Kram

Anonym sa...

Min mamma har klarat tre snitt (1+1+tvillingar), stomioperation samt tidigare operationer också. Det är ju faktiskt så att man kan lägga snitten lite annorlunda. När mamma fick mig gjorde dom ett sånt 'gammaldags' snitt, över magen. Med min lillebror gjorde dom bikini-snitt (dvs, snitt som döljs t om om man har bikini) och tvillingarna tog dom nog på nästan samma snitt som brorsan. Gör man bikini-snitt borde det väl dessutom gå att ta ett på varje sida så att säga. Dessutom finns det visst en ny typ av snitt nu som kallas starksnitt. Så jag tror nog inte man behöver oroa sig så fasligt.
Grattis och heja!

Till anonym skulle jag bara vilja säga: Stress är inte bra, oavsett om det är en riskgraviditet eller ej. Och om nu Jonna säger att det är på ett visst sätt får vi väl helt enkelt lita på att det är så, och att hon som alla andra mammor vet precis vad som är bäst för henne och Mini!

Anonym sa...

Ang. antalet snitt. Tidigare brukade man säga tre snitt, men nu har man utökat detta. Jag fick infon inför mitt första snitt att man kan göra så många snitt som ens livmoder klarar av. Den gången man snittas och läkaren upplever att livmodern inte klarar en graviditet till kommer man informeras om detta och läkarna kommer föreslå sterilisering. Vet inte om det är så i alla landsting, men det låter ju betryggande i alla fall :)
Själv är jag snittad tre gånger.

Anonym sa...

Det verkar ju vara ganska trist att ligga i sängen hela dagarna, även om man har dator och så.
Iaf, eftersom jag är en riktig textilnörd så tänkte jag att jag kunde tipsa om lite schyssta inspirationslänkar, om du tröttnar på korsstygnet. Den enda risken är ju att du redan sett dem!

Lite annorlunda broderier:
http://www.sublimestitching.com/

Mitt favoritforum om ALLT som har med skapande att göra:

http://www.craftster.org/