tisdag 10 mars 2009

böld och babynytt

Första budet var att omedelbart åka in på operation och öppna och tömma eländet, men efter konsultation med ytterligare en läkare slutade det sen med att jag fick en antibiotikakur, starka värkisar och order att komma tillbaka om det inte blivit bättre på några dagar. Hoppas nu det lägger sig. Snarast. Med bara mdicinen.
Har så himla ont. Känns nästan fånigt att gnälla om en böld såhär strax efter snitt och annat, men fasiken vad det känns alltså. Tydligen är det en hel del var kvar i bölden (rinner konstant, yäk!) och så har körtlarna i ljumsken tagit åt sig av inflammationen liksom vävnaden runt omkring. Ja ja. Nu har jag iaf lite piller att trilla på, så får vi hoppas de hjälper.

Vår lilla älskling är så fin. Väldigt gråtig och tuttig just nu, men så fin! Vill äta upp honom, så god som han ser ut. (Men ska inte det, jag lovar.)
Jag kanske inte borde skriva det här, med risk för backlash, men han har sovit rätt bra på sistone. (Ett försiktigt hurra.) På nätterna, mellan tolv och sex, sju inkl en matpaus. Och han gör det nöjt i sin egen vagga. Dagarna är till för annat, gråt och tutte som sagt.
Det är himla häftigt för man märker att det händer saker med honom hela tiden nu. Stora saker. Som det där högljudda klagandet som titt som tätt börjat sippra ut mellan plutläpparna när det känns som besvärligast, en fäst blick på mobilen ovanför skötbordet och dramastiska miner som antyder snabba humörsvängningar. Han är en liten person våran son. En liten minimänniska in making. Och jag älskar honom så!

Nu ska jag äta kaka, dricka koffeinfritt kaffe och vojne vojne mig över mitt onda.

Önskar er alla en finfin tisdagkväll!
Kram!

24 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Hoppas det onda försvinner - med piller - o att lille Milo kan få "mjölk" även om mamma inte mår riktigt bra, Hoppas på ett snabbt tillfrisknande.God kväll !

Madde (maddepladder) sa...

fy vad jobbigt, bölder av olika slag är nog så jobbiga att drass med och din låter som en riktigt elak variant! :(

Krya!

Annicapannika sa...

Hoppas det onda går bort snart!

Läser på Marcus blogg om er son Santino.... har ni bestämt namn??

Kram, Annica

Anonym sa...

Hejsan!
Jobbigt för dig att du inte mår bra! Hoppas det hjälper med antibiotika!
Tänkte bara uppmärksamma på att antibiotikan ibland kan gå över till barnet via bröstmjölken, vilket kan leda till dålig mage.. Jag fick själv antibiotika redan på BB och Noah mådde inte alls bra i magen av den... så ifall han blir kinkig och verkar ha ont, så kan det ev bero på antibiotikan! Men jag håller mina tummar för att han slipper få det!
Krya på dig!

Gagnskullu sa...

Hoppas att allt snart känns bättre för dig!!
Råd om amning och att bära runt på barn får man gott om. Och även jag har ett råd!!
Lyssna på ditt egna hjärta.
Min dotter blev buren för det mesta när hon var barn och fick tutte varje kvart om hon så önskade till gammelfastrars förskräckelse. Idag är hon snart 18och en ovanligt självständig ung dam som imponerar på släkten.

Anonym sa...

Hej Jonna!

En sak jag lärt mig under mitt första år som mamma var att ta BVC vägningarna med en klackspark. Först gick bebis upp MASSOR, men inte tusan var bebisen nöjd för det men enligt BVC så var det INTE maten det var fel på. Men när jag trotsade BVC & matade ÄNNU MER så blev bebisen nöjd men inte tusan visade vågen större uppgångar för det!!
Nu som matätande stor bebis så äter bebis som en häst, MÄNGDER & är nöjd glad, gnäller i princip ALDRIG, mycket aktiv *puh*, sover 12 h nätter + 2h mitt på dagen & är alldeles underbar, MEN enligt BVC & den där jäkla vågen & den förbannade viktkurvan så äter bebis för LITE & måste äta mer!!! Kan man få i en bebis MER än 200g barnmat, 100g fruktpuré + 1 wienerkorv med 1 dl makaroner vid en och samma måltid?
Så mitt förnuft säger, lita på din mammainstinkt, känns något på tok, gör något åt det! Men om mamamhjärtat säger emot BVC -följ mamamhjärtat!

& glöm inte GNÄLLA ÄNNU MER! Över förlorad nattsömn, ömma mjökltuttar, bristningar på magen, kräkiga kläder, oduschade armhålor osv...
Det har ALLA bebisföräldrar rätt till!

Kramis

Anonym sa...

Vet precis; jag hade en böld i ena armhålan.
Aj aj aj!
Den (bölden) skulle "mogna" innan de skulle tömma den (operation).
Sålunda gjordes så småningom...efter flera veckor...
Sedan - efter operationen (läkaren påstod att min böld var ngt för Guiness Rekordbok! :-D )- fick jag gå till ssk:or som satte in dräneringsrör och klämde ut det sista...
Alla dessa sköterskor var olika sinsemellan. Komiskt.
M v h Mohikanen.
Ja, det tog sin tid innan allt var bra. Tålamod, suck.

Anonym sa...

Skickar varmaste kramar och tycker du har all rätt i världen att klaga. Du har haft elände så det räcker tycker jag. Du ska banne mig inte behöva ha ont nån stans mer i hela livet. Håll koll så det inte sprider sig mer bara. Krya på dig och tänk på att lillemannen kan bli lite påverkad av penicilinet också. Tusen kramar.

Anonym sa...

ajjj, stackars dej! undrar vad läkaren sagt till dej om tiden efter kejsarsnittet, när man kan börja ha sex igen? vet inte om det kan orsaka infektion o bölder? har hört olika tider o oxå olika erfarenheter om "tiden efter" så jag är nyfiken.

Anonym sa...

Den mänskliga kroppen är en helt otrolig maskin egentligen. Den hanterar smärta på olika sätt och den säger olika saker. Smärta som inte är fysiskt hotande känns oftast dovare i kroppen (som tyngden i ryggen pga höggraviditet etc) och man lär sig att hantera den. Smärta som indikerar på något farligt är oftast skarpare. Därutöver så är din kropp, Jonna, antagligen så utpumpad på smärta och stress över så lång tid att en mindre(?) sak nu lätt kan tippa över hela smärttröskeln. Vips så gör det ont så man blir svimfärdig att slå tån i sänggaveln eller dyl.
Det känns skönt att veta att läkarna nu har dig under kontroll vad gäller bölden. Håller tummarna för dig och att Milo Santino ger dig lite andrum och är snäll mot mamma när hon har ont.

Kram.

Anonym sa...

Tråkigt med böld, antibitotika vill man ju helst vara utan.

Man kanske borde tipsa någon beteendevetare eller nåt sånt om vilka rekationer det fick att du gick på toaletten med Milo i bärselen. Fascinerande att så många hade åsikter om det. Med tanke på att bebisar gör sina behov inför vem som helst när som helst, så verkar de ju inte tycka att det är sådär väldigt underligt med toabesök...

/Hanna

Anonym sa...

Vad hemskt med böld. Hoppas så klart att det går över snabbt.

Vad dumt att kommentera att du bär ditt barn. Jag har haft sele till båda mina och det bra har varit så bra. Dels att bebis får vara nära men också att man faktiskt får händerna fria att göra något annat. Har varit toppen sedan jag fick två barn. Så bär på du.Bra för barnet och bra för föräldern Dessutom, man får inte vara i fred på toa bara för att man slutar bäras i sele. jag har en treåring hemma och hon föjler glatt med på toa både med mig och pappa. Slutligen. Vem anser att en 1 måandsbebis ska tränas i självständighet? fånigt.
kram

Anonym sa...

Aj aj aj...Hoppas det blir bättre..Shit vilken stark kvinna du är! Efter allt jobbigt som var innan och under den sista graviditeten och sen lilla Milo Santino med skrik och ont, och sen hans förkylning och nu en böld...
Kram till dig och hoppas du kryar på dig snart! Och du..ta hand om dig!

Anonym sa...

Håller tummarna för att det ska räcka med ab och smärtstillande. Men - om det inte blir bra snabbt måste du lova att åka in igen!
Ditte

Ann Jolby Solander sa...

Min äldsta dotter är 32 idag och jag fick pekpinnar av många att jag skulle amma var 4e timme, inte bära på henne, skrik luftar lungorna, skäm inte bort henne osv osv. Har 2 döttar till som är självständiga och trygga, just för att dom fick sina behov tillgodosedda.

Men jag ansåg att jag kände mitt barn bäst och försökte följa hennes rytm, och det tog någon månad så var vi synkade med varandra. Hon åt när hon var hungrig, hängde i sitt bärsele så ofta hon ville, jag var som en känguru och en lycklig sådan.

Den äldsta dottern är idag en ansvarsfull mamma till 2 flickor och hon har gjort som jag, lyssnat och pejlat in barnets rytm.

Min mellanflicka har en dotter på 3 månader som också är ett kängurbarn och mår utmärkt bra av det.

Jonna lita alltid på din egen instinkt, du känner din son bäst och vet vad han behöver.

Lilla Santino (underbart namn)är så otroligt söt.

Hoppas du får bukt med din böld, det är hemskt att ha ont.

Krama om dina fina killar

Mvh Ann

Anonym sa...

Hej!

Hoppas det onda försvinner snabbt! och du, ta alla goda råd med en nypa salt, lita helt på dina mammainstinkter och följ dem! Lyssna på ditt hjärta, det är alltid det rätta.
Gnälla bör man, i massor!

Hälsa godingarna hemma!

Kramar i massor Kicki

Anonym sa...

Det där är ingen infektion att "leka" med, ta det lugnt nu och se till att få hjälp om mannen måste vara borta.
Du är fortfarannde i "konvalicens" efter snittet ett bra dag framöver.

Har fyra snitt i bagaget och överansträning är no no no...man blir lätt lurad för man hämtar sig snabbt och bra, men de tar tid att läkas inifrån, vilket oftast glöms bort. Jag fick ett bråck efter första snittet som sedan fick opereras och det berodde på hybris för min del, glömde bort helt enkelt min vilotid och dammsög och hade mig ändå.

I Italien finns det flytande "lösning" för spädbarn som ammas av mammor som äter anitbiotika som jag fick av en läkare där- inga farliga saker alls. Kanske går det att beställa via släkt/vänner?
Man ger bebis den via medicinspruta i mungipan bara och smakar lite salt bara.
Men magen mår toppen på bebis av det.

Kram....igen.

Jessica sa...

Bölder skojar man inte bort, jisses som det gör ont. När jag väntade sönerna hade jag den ena bröstbölden efter den andra, op ett antal ggr för tömning. Amma var bara att glömma. Slapp böld då jag väntade tjejen men kunde inte amma för det. Bölderna från förr har orsakat sammanväxta mjölkgångar så det stockar sig direkt =/ Hoppas du blir av med bölden snabbt.

Anonym sa...

Hej!
Skönt att få ab av doktorn, då försvinner det onda snart!! Ville bara tipsa om att ab kan ge svamp i munnen hos barnet så var uppmärksam på vita beläggningar i munnen. Jag fick ab och 4 dagar efter avslutad kur så hade Signe munnen full av svamp.. Vilket ledde till att jag fick svamp på bröstvårtan. Så nu håller vi på att behandla med svampmedel efter varje amning. Får hoppas ni slipper det.

Krya på dig

Anonym sa...

Hej Hej jonna!
Vet inte hur ni har tänkt det med dop och så men jag är mitt uppe i bröllopsplanering och letat låtar till vigsel och hittade en låt som gjorde att jag tänkte på barndop och på er.. Det är Sonja Aldén och låten heter Välkommen hem.. ett litet tips bara!
Kram

smultron sa...

Gråtig och tuttig, kanske dags för ett utvecklingssprång? Runt fem veckor sker det första, nu jag minns inte riktigt hur många veckor er son är. Jag har haft jättestor nytta av att veta vad som är på G. Under första året har barnet 7 språng.

Hoppas den där bölden ska försvinna riktigt snabbt!

Finnpajsaren sa...

Det låter illa med din böld. Hoppas du får må bra snart.
Shit vad mycket råd du får här. :-) Blir du inte helt snurrig av dem? (Jo jag förstår att de är i all välmening från alla, så även mig.) Si eller så, eller så eller si...? Kram på er!

Anonym sa...

oj,då! Jag tycker att det är konstigt att läkaren inte tömde bölden? När mitt snitt sår började rinna så öppnade dom såret för att kunna få bort det illaluktande varet! Och självklart fick jag antibiotika på köpet! Men det verkar ju vara så annorlunda på allt där i Sverige.. Jag själv bor i Finland! Måste bara här i slutet gratta dog till en underbart vacker liten pojk=) Jag har följt ditt blogg under flera månader men har aldrig fått till några rader=( Hoppas att du börjar att må bättre nu när du har fått din medicin!

Emma sa...

Oj då, bölder låter inte alls kul!!! Hoppas att du tillfrisknar snabbt!

Selen verkar super, fick en babybjörn av vänner men har hört att de är "ergonomiskt fel" för bäckenet!?!? Har en Me Tai som jag sytt å hade med Felicia men den är för dem när de är lite större...

Å magen är kvar trots fullmånde å frädknäppar, känns som om den alltid kommer att finnas där å bebis aldrig titta ut!!!

Hoppas att du kryar på dig!!