söndag 8 mars 2009

en dag att fira

Från tiden då jag fortfarande tänkte obehindrat är den här texten om dagen idag. Den kvinnliga. Kvinnodagen.
En viktig dag.
För både män och kvinnor. För oss alla.
Därför känns det väldigt hedrande att idag, den åttonde mars 2009, få vara med på Expressens lista över de 50 mest framstående, smarta och modiga kvinnorna det gångna året! På plats 22! Heja mig.
Heja kvinnan!
Jag kan väl kanske i och för sig inte anklagas för att framså som den med vassaste kniven i lådan av det lilla jag säger där på sidan. -Äta bakelse? Varje chans till att mumsa gott liksom. Fast jo, ja. Jag anser ju att dagen bör firas och jag firar bäst med kladdiga goda saker. Så också idag. Ska ta en snabbfika med en kvinnovän i em och göra just det-fira.
Du också!

19 kommentarer:

Anonym sa...

GRATTIS till din plats på listan!!
Härligt!!

Theannapanna sa...

Grattis!!!
Du skulle vart längre upp på listan!
Kramkram

Anonym sa...

men hur kan dom känna till dig då?
så att du hamnade på listan?
är du framstående?
eller "känd" pga Marcus?
modig-visst,men det hade ju Expressen aldrig vetat om inte M hade jobbat där......
det luktar svågerpolitik.
Peter

finnjonna sa...

Peter: Antagligen för att Anna Bässén, en av juryn gjort två större reportage med mig och sambon, långt innan han jobbade där.

Vonkis sa...

Vad kul att du kom med på listan och så högt upp också. Grattis!

Anonym sa...

jag har inte läst tidningen,men hur lyder motiveringen?
Peter

ingy sa...

Hejja Jonna! :D

Anonym sa...

Ja du är en stor förebild för oss alla!
Du är fantastisk...
Beundrar dig.. er..
För utan männen vore det grymt mycket jobbigare!
Min ha stöttat mig till 120 % nu.
På måndag börjar han jobba igen efter 10 dagars första tid med mig & vår Dotter Meli, född 23/2 2009...
Följer er med glädje.. Vilka gåvor vi fick!

Anonym sa...

Jag tror bestämt en del män är lite avundsjuka för att de inte har någon lista att hamna på... ;) Stort grattis till dig Jonna, det är du värd med råge!

Anonym sa...

Vad exakt menar du med att du hyllar olikheterna mellan kvinnor och män?

Anonym sa...

Jag håller med föregående "Anonym". Tror att vissa (läs Peter) är lite avis på din nominering. Hoppas du kan låta bli att ens ta in kommentarer som "män" som Peter slänger sig med. Skönt att se kvinnor som står för det de är och sina tankar.

Anonym sa...

grattis till list placeringen
men du skulle ha kommit högre upp:)
kram på er
ullis i eskilstuna

Om mig sa...

Supergrattis till din plats på listan!!! Det var du verkligen värd!!!

Anonym sa...

Jo, men Jonna, jag vet inte om du fattar hur mycket det verkligen betyder att du och Marcus gått ut och pratat så öppet om smärtan i att förlora barn. Missfall ska normalt tigas ihjäl, för inte får man prata om sådant som är svårt. Men det har ni gjort, och det gör att andra slipper tiga med sin smärta och sina kval. Det är beundransvärt att våga och orka släppa svenska folket så in på bara livet i en situation där de flesta hade velat krypa och gömma sig under en sten.
Jag skriver själv det här inlägget anonymt just för att jag är en av de som inte klarar av att dela med mig av sorg.
Kram!

Anonym sa...

Grattis till placeringen på listan ,du kunde gott kommit högre upp.Heja dej....

Anonym sa...

men kom igen nu hörni!
hur många kvinnor(och män)tror ni inte har en liknande historia bakom sig som jonna och marcus?
hur många av dom har en berömd pojkvän som kan föra debatt kring detta i offentligheten?
jonna hade aldrig hamnat på listan utan marcus,så är det ju,för vad annat har HON PERSONLIGEN gjort, förutom att berätta en historia som tiotusentals kvinnor drabbats av?
om jag tex,som inte har en berömd man,skulle ringa expressen och säga att jag varit med om det och det,tror ni dom skulle bry sig?
Marika

Anonym sa...

Marika: Men nu var det ju bra att någon i alla fall pratade om detta och fick den möjligheten, och dessutom gjorde det på ett så empatiskt engagerande sätt i en fråga som är så djupt berörande för många. Bra jobbat Jonna!

Sedan kan listan kritiseras för att vara väldigt konservativ och höger till sin utformning, nästan inga Invandrarkvinnor och inga intellektuella vänsterkvinnor t.ex, en lista som i sin helhet ger en väldigt avsnävd fördummande skildring av den kvinnliga befolkningen. Vad ska Maud skryta med, att hon bidragit till att löneklyftorna och levnadsstandarden mellan män och kvinnor ökat under hennes regeringstid?

Och Heberlein, det enda Heberlein gjort är att hacka på muslimer, och sjuka som gnäller, samtidigt som hon gnällt nått fantastiskt över sin egen situation i syfte att sälja sin bok, samt försvarat ofrivillig beröring tafs på kvinnor, ska det belönas?

Anonym sa...

jo,fast jag tänker på att Jonna hade aldrig fått chansen att tala om det i media om det inte varit för Marcus-det är ju trots allt han som är kändis?
har dom några andra okända kvinnor på listan?
Marika

Anonym sa...

som sagt-inte en enda mer okänd kvinna på listan........mkt märkligt......