fredag 6 mars 2009

näsfrida och annat

Det är som om hans nästäppa igen blivit värre. Natten sovs trots det rätt bra, mycket tack vare näsdropparna. Tur är också att jag fick tips från er om Näsfridan som igår följde med hem från affären. Vilken uppfinning! Kändes skumt först att själv suga ut snoret ur bebis näsa, men oj vad det kom när jag väl började och vilken skillnad sen efteråt på hans andning. I flera omgångar har vi tömt lilla snoken på otrevligt gojs som verkar massproduceras därinne nånstans.
Dagen i övrigt har gått åt till att vagga honom vid bröstet för det har varit grinigt värre. Har tappat räkningen på hur många timmar av tuttsultandet det blivit idag. För många som det känns, men inget annat har tröstat eller hjälpt, så vad göra?
Det är verkligen inte så att jag erbjuder honom mat som en lösning på alla problem, vi kollar såklart alla andra möjliga orsaker till gråten först innan tutten åker fram. Fast han beter sig nästan varje vaken stund just nu som vore han det hungrigaste lilla barnet i världen med huvudet viftandes från sida till sida och snuttandet av mig och sina egna nävar, så jag upprepar -vad göra? Han kan omöjligen vara så hungrig min älskling, men men...
Hoppas och tror det är den där 4-5 veckorskrisen och att den snart går över.
Jag hann visserligen gå iväg på en snabbfika med bror A efter lunch innan det var dags att leka kossa igen. Vilket var väldigt trevligt. Inte kobiten utan fikandet. Kändes bra att komma ut en sväng även om schlageryran i stan för länge sedan slagit knut på sig själv och jag inte annat kan än längta tills det är över.

Räddare i snorig nöd.

32 kommentarer:

Anonym sa...

Du har inte funderat på att komplettera med ersättning i flaska?
Har hört av en hel del med liknande bekymmer att det blivit räddaren ! Det är ju trots allt svårt att veta hur mycket mat de får i sig när de ammar. Med flaskan så ser du ju och vet om han får i sig tillräckligt med mat. Om det är så att det är något du äter som han inte tål kan det ju leda till att magen mår bättre också. Amning i all ära, men att kunna njuta av en nöjd bebis slår det. Tro mig!
Är det så att han är känslig mot komjölk kan det vara så illa att han t.om. reagerar på den tandkrämen du använder. Det är ofta något slags mjölkprotein i tandkräm. Tro det eller ej!

Själv pumpade jag mycket och gav bröstmjölk i flaska för att se hur mycket hon fick i sig. Speciellt kvällsmålet. Efter det sov hon som en stock!

Lycka till:-)

Anonym sa...

Håller med om att Näsfridan är en fantastisk uppfinning. Jag tyckte dock att själva proceduren var lite läskigt, det känds som om man skulle suga ut hjärnan när man stod där och drog ut en massa segt snor. Men eftersom besvären lättade så gjorde jag det ändå.

En läkare jag pratade med när min lille var bebis tyckte dock att det var ett larvigt redskap, han hade minsann alltid använt sin egen mun för att suga ut snoret ur hans barns näsor när de varit förkylda, hur lätt som helst efter lite koksaltlösning, sa han stolt. Hur äckligt som helst, tänkte jag och testade INTE!

Hoppas att din lille gosse snart blir frisk igen, det är jobbigt när de är sjuka!

Anonym sa...

Uppätningsperiod, vet inte om du hört talas om dessa och än fast jag har 3 barn så kommer jag inte på när dom faller in, men då kan det vara amning all vaken tid för att öka upp mjölk produktionen.
Tyckte själv att dessa perioder var jobbiga men dom går över.

Önskar er all lycka till med lillkillen

Kram.

Anonym sa...

Kanske lite sent men ett stort grattis till er underbara lilla kille.
Läser både din och Marcus blogg och era vackra texter har fått mig att mer än en gång gråta av tacksamhet och lyckan över min egen älskade son som är tio veckor.

Använder ni napp? Om inte så rekommenderar jag att testa. Jag hade själv tänkt att min son inte skulle ha napp men ändrade snabbt uppfattning när jag insåg vilket lugn den gav honom.

Än en gång ett stort grattis!

Lena L

Anonym sa...

tillväxtperiod låter det som.dessa dyker upp då och då!

Anonym sa...

Det är ingen fara att erbjuda bröstet som tröst. Det är inte bara mat att amma. Fram med tutten bara!

Anonym sa...

Hej! Stackars liten kille med snorig näsa.Hoppas du kan gå ut med lille Milo o känna lite "vårluft" det kanske ränsar den lilla näsan.

Annika sa...

Hej :-)
Jag ville bara "lugna" dig med att det är helt normalt att de då och då bosätter sig vid bröstet. De ökar produktionen, en stor kille måste ju äta mer än den lilla killen och nu är han ju en "stor" kille ;-)

Hoppas ni får en lugn natt!
kram

Anonym sa...

Vakumet= hormonerna+sömnbristen känner igen det där,sen så gick man och svettades också kände sig nästan sjuk mycket som händer efter en förlossning,viktigt att du får sömn ,pumpa ur och låt pappa få ta ett nattpass om det går,ta hand om dej.

Ms Spider sa...

Vill han äta så låt honom äta, så länge det funkar för dig. Om han däremot inte verkar bli mätt så finns det tillägg. Inte värre än så. Men det låter som om han vill ha närhet och i samband med det mat.
Det ordnar sig!!!

Pillargontanten sa...

Du kankse skulle ge honom en napp :)
Man slipper lite av tuttandet då, som, faktiskt, kan va både jobbigt och påfrestande.
Tror att väldigt många av oss känner igen sig i det du skriver, bebislivet är underbart, men kan vara nog så jobbigt, och maktlösheten av att inte veta, är nästan värst...
Jag smyger här inne ibland och kika, och jag tycker det verkar gå bra för er, vilket är kul!
Ha det gott!

Anonym sa...

Don´t worry, he is in a growing spurt right now. I remember it was like I was breast-feeding non-stop around the clock for a week with my boys. Then the breast produced more milk and we went back to the normal feeding interval. Find yourself a good book and spend some days in bed with him. Breast-feed him while laying down, you can read during that time and he can suckle as much as he likes without your arms getting tired.

Such a big boy he is now, he has grown a lot, congratultions. And soon his nose will get better too, wait and see.

Malin sa...

Men du - du har säkert hört det förut - men tutte handlar ju inte bara om mat! Tycker du ska ge han så mycket du orkar av tutte till honom - det är aldrig fel. Verkar som du tycker det ska minimeras? Men varför? Får vibbar av nån gammmal rabiat BVC-tant där... Sugandet stimulerar också produktionen så den fortsätter är ökar i den takt som bäbis kräver. Jag anser att det kan aldrig bli för mycket tutte... inte för bebis iaf :)

Anonym sa...

Vissa barn har ett stor sugbehov. Prova ge honom en napp. Så spara du dina bröst. Det gjorde jag och sömnen för mina barn blev lite bättre.
Det blir jobbigt för dig om han ammar för ofta får då producerar du mer mjölk och då finns risken att det kommer för fort när du lägger honom till bröstet och då kan han får ont i magen. Oftast så får de små ett ökat matbehov när de blir en månad äldre och då vill de äta ofta sen när din mjölkproduktion har ökat slutar han att äta så ofta för då har han fått upp mångden för att växa lite och detta återkom för mig varje månad.
Kram

Evelina sa...

En av de bättre uppfinningarna!
Den har varit till enorm hjälp när kidsen varit snoriga.
Skönare nätter för en annan också.
Hoppas han blir frisk snart.
Kram

Vonkis sa...

Ja, just en sån där var det syrran hade till Isa!

Anonym sa...

Hej! Lillen kanske är inne i en ökningsperiod! Då äter de verkligen dygnet runt i 2-3 dagar, tror de beror på att de vill öka maten. Min son hade dessa perioder mer eller mindre hela tiden under de 5 månader jag helammade, på bvc förklarade de såhär iaf.. Mvh Toraa

Anonym sa...

Hej
jag känner igen mig i din beskrivning av att vara en "napp" men ha tålamod antagligen ser han till att din mjölkproduktion ökar för att han växer. Jag vill tipsa om en mycket bra bok, ingen sån där pekpinnebok utan en förklarande bok med många ahha upplevelser för mig som nu är mamma för andra gången. Om jag hade läst denna bok när jag fick mitt första barn så hade jag förstått mycket mycket mer om varför min son reagerade som han gjorde. Boken heter: "Växa och upptäcka värlen" skriven av Hetty van de Rijt och Frans X. Plooij. Finns som pocketbok. I maj förra året kom vår dotter och med denna bok förstår jag henne och alla "stadier" mycket bättre, jag har mer tålamod och jag känner mig lugnare. Lycka till, Christina

Anonym sa...

Vet inte om du också fått detta tips - men jag köpte en "doserings-spruta" på apoteket - de används för att ge barn tex penicilin genom att spruta in det i munnen.

Iallafall så använde jag den för att spruta in bröstmjölk i näsan och det funkade också...

Anonym sa...

heej..
det kan ju vara så att du inte har tillräckligt med mat,
testa med att ge sempers ersättning eller nan ersättning.
Lycka till iaf och hoppas det löser sej.

Kram Angelica

Anonym sa...

Kanske dags att börja ge lite ersättning i flaska, för även om han verkar dricka ordentligt kanske han inte får tillräcklig iaf?

Anonym sa...

Hej Jonna!
Använder Milo Santino napp? Har du pumpat ur brösten så du vet att du har mycket mjölk? Trodde själv att jag hade tillräckligt men det visa sig att det inte var många ml min son fick så därför var han ju hungrig igen efter en timme. Man får så mycket måsten med sig från BVC och omgivningen när man får sitt första barn. Dom får inte ha napp, du får inte ge tillägg osv. Vår lille kille blev mycket lugnare när han fick tillägg och napp, om det är rätt eller fel kan man ju fundera på men för oss var det rätt, vi fick en lugn, mätt och belåten son och framförallt, han fick lugna belåtna föräldrar :-)
Lycka till! Kram Ninni

Anonym sa...

Går han upp i vikt som han ska? Jag upprepar mitt tidigare råd. Kanske ska ni ge honom tillägg, dvs komplettera amningen med ersättning. Kanske är inte din mjölk tillräckligt för honom. Min kille fick från det att han var en månad gammal en flaska ersättning på kvällen. Han stod sig bra på det och vi fick båda sova ett sextimmarspass på natten innan det var dags och amma igen och då hann jag återhämta mig och producera bättre mjölk!

Anonym sa...

Er son verkar ha ett stort sugbehov.
Det är inte säkert att han är hungrig,Du verkar ju ha tillräckligt med mat.
Har ni prövat med en napp ?
Lycka till!
Kram/Rigmor.

Malinka sa...

Han kan nog visst vara hungrig. Jag skulle tro att han är inne i någon ökningsperiod, när brösten inte riktigt hänger med så att han inte blir sådär riktigt, riktigt mätt.

Och om bröstet tröstar honom och det gör er lugna, så släng för all del fram bröstet! Det där går också i perioder. Min andra ville helst sitta fastsugen hela tiden de första tre-fyra månaderna (vilket jag tyckte var väldigt frustrerande, för jag gillade inte att amma), men sedan lugnade det ner sig och han slutade t.o.m. att amma tidigare än den mindre tuttintresserade storasystern.

Så strunt i "man borde" och "man borde inte". Plocka fram bröstet om det känns bättre, och ta till flaskan om bröstet inte hänger med. Är ni alla glada så är det bra.

Anonym sa...

Hejsan..
Vet inte om ni ger Milo Santino napp?...Min lilla höll på likadant i de veckorna. Om han går upp i vikt ordentligt så kan det ju vara sugbehov han har...nappen räddade mig (och mina bröstvårtor)...
Kram...

Anonym sa...

Kan det vara så att er lille kille inte blir mätt?? Vi fick efter några veckor börja ge både ersättning och amma för vår tjej blev inte mätt... trots långa amningstillfällen.

Maja Gräddnos sa...

Jodå, visst kan han vara hungrig. Det kan vara en av dedär tillväxtperioderna då han håller på och suger igång större produktion. Jobbiga som tusan medan de pågår, men inte så mycket att göra åt.
Det kan också vara att han så gärna vill ha tryggheten vid bröstet. Och du, med ett sådant litet barn är det ingen fara att erbjuda mat som lösning på alla problem så fort han skriker. Ibland äter bebisar HELA TIDEN och det är helt normalt och ok att det är så. För inte så länge sedan låg han i din mage och fick mat konstant :-)Det är absolut inte så att han blir bortskämd, han blir bara trygg.

Jag tycker att det låter som om att du gör det hela jättebra!

Anonym sa...

Läser alla råd om att ge napp. Jag försökte ge napp till båda mina. De totalratade napp. Spottade ut den. Förstod inte vad man skulle göra med den. Jag köpte säkert 20 olika sorter och storlekar. Ingen dög. Bara mammas bröst :). Fast nu när de är äldre är det skönt - då slipper man kämpa med att sluta med napp. Fast ibland var jag ganska trött på att agera napp kan jag erkänna....

Anonym sa...

Han är säkert i en av många tillväxtperioder - då de vill vara vid bröstet hela tiden och öka mammas produktion lite - han har ju vuxit :).

Läser om alla tillägstips. Gav tillägg till min son nr 2. För han var en ganska missnöjd kille, hungrig hela tiden kändes det som, sov väldigt dåligt. Men det hjälpte inte. Han sov inte bättre för det, var fortfarande hungrig. Tyvärr började han rata brösten mer och mer när vi väl börjat med tillägg...

Anonym sa...

Hörde att vecka 6 ändras bröstmjölken!
Den blir mindre salt & då känner inte barnet igen smaken & kan matvägra... bara ett tips.. men det går över... kram!

Hipsterlillamy sa...

Han är så söt er lille son. Så roligt att följa er.
Jag bloggar själv om mina dagar med min dotter!! Såå mysigt.
Näsfridan är nog den enda grej som är värd varje krona. I love it.
Den har hjälpt oss mååånga kvällar/nätter.

Ha en fortsatt underbar kvinnodag!!

KRAAM