måndag 16 mars 2009

nu var det klippt

Äntligen. Inte kort, men kortare. En assymetrisk långpage ungefär skulle jag vilja kalla det. Amanda är verkligen jätteduktig och hur guld är det inte att få hembesök av frisören? Nu ska det i lite ljusa slings och jag är fit for fight.
Amning i all ära, men den gör inte underverk för mitt hår direkt. Så tunt och fint (utan att vara fint) det har blivit. Blä. Men bra då att få sig ett klipp.

Vi var och fastställde faderskapet idag. Skrev på några papper och så var det gjort. Och jo, det är Marcus fortfarande som är pappan. Och jag mamman, men det behövde vi inte godkänna. En liten promenad efteråt gjorde susen för älsklingen som fortfarande sover. Nog för att han behöver det efter inatt.

Vet att det låter som en jobbig tid just nu med för lite sömn och massor skrik från bebis. Och visst är det jobbigt, apjobbigt emellanåt. Men som han är värd allt det och så mycket mer! Jag tittar på min son och all trötthet bara rinner av mig. Han är så fin, så underbar, sådan lycka för mig, oss, att det nästan inte kan vara sant.
Fast klart jag hoppas på någon timma kommande natt igen så får vi se :-)

17 kommentarer:

Anonym sa...

Ett gott råd från en trebarnsmor, låt honom inte vända på dygnet, det är jätteskönt när de sover på dagarna, men det blir ett h-e att ta sig ur det, med vårt mellanbarn tog det två år!!! //bara ett tips.

Anonym sa...

Ni har säkert redan uteslutat möjligheten att er lilla kille kan ha ont i magen? Tänkte på alla skrikiga och sömnlösa nätter. Oftast så tenderar dom att ha mer ont på nätterna. Iallafall.
Om det nu är så att ni misstänker magknip så skulle jag bara vilja rekommendera en liten prutt ventil (ja, den heter så) =) Som är kanon.
Du kan läsa mer om den på windi.nu
Han kanske har svårt att få ur gaserna själv och så trycker man bara på med mer och mer mat vilket gör att han får mer ont.

Små barn kan inte skillja på smärta och hunger så har dom ont äter dom gärna mer. Och så bildas det mer gaser.

Ett långt inlägg.
Ni har som sagt säkert redan uteslutat magknip.

Den där lilla pysventilen är iaf så otroligt bra. Den har hjälp många magknipsföräldrar till sömn på nätterna.

Många kramar och lyckönskningar //Catarina

MammaRebecca sa...

Fin blogg:)Här kommer jag kika in lite oftare:)

Anonym sa...

Helt sjukt att man fortfarande måste fastställa faderskapet bara för att man inte är gift. Jag menar, en gift man kan ju teoretiskt sett också bli bedragen.

F ö så får man lära sig något nytt varje dag - pruttventil! *skratt*

Anonym sa...

Hej Jonna!
Läser din och Marcus blogg.Ni skriver så fint om er son.Läste just Marcus blogg om hans skoltid.
För Milo Santinos skull gå gärna in och läs och stöd Hans-Åke Scherps och Mats Ekholms upprop
"Lagstadga barns rätt att utvecklas med lust i trygghet"
http://sites.google.com/barnuppropet/ Skicka gärna länken vidare!

Anonym sa...

Barnskrik på kvällarna & oroliga nätter... Provat Minform & Sempers magdroppar? Undvikit mjölkprodukter...
Mitt tips: Mat, mer mat & ännu mera mat! Pumpa efter varje måltid för att stimulera, drick MASSOR tex: vatten lättöl, ät var tredje timme & vila när bebis vilar, speciellt sent på eftermiddag så kvällsmjölken rinner till bättre!
Kräks han mycket? Min bebis hade glapp magmun,av det som kom ner åkte nästan hälften upp & så var bebis hungrig snabbt IGEN! Fick hjälp med medicin & förtjockningsmedel (kan ges även vid amning & heter Nestargel)
Min bebis skrek som en galning på kvällarna. & mycket skrik ger luft i magen, mättar för en stund för att sedan bli gasig & ÄNNU hungrigare!
Själv satte jag upp mat&sovschema på min då 2,5 månaders bebis, höll det inte slaviskt men hade iallafall riktlinjer & det hjälpte mig & bebis till ett lugnare & nöjdare liv. Nu hör vi till föräldraskaran med barb som sover helnätter & gärna långt in på förmiddagen & även tar sig en skaplig lur mitt på dagen!

Kan även bjuda på storien om när jag trängde in mig & sovande bebis i barnvagnen inne i minilitet provrum för första gången, var oxå ute efter byxor, lite snyggare än de urtvättade pösiga mamambyxorna & eftersom jag hade gått upp 20 + under graviditeten & kanske tappat hälften kände jag mig ju i det närmsta modellsmal, men döm om min förvåning när inte rumpfan gick i stl 32 (hade 28 innan) & det par som gick över lår & ändalyktan de gick ABSOLUT INTE att knäppa över magen & det ÄNNU större paret som GICK att knäppa ja vad hände då? Jo då hängde 2 meter lösmage över kanten... Var bara hänga tillbaka skiten & baxa ut barnvagn, svettig som ett hormonmonster med isande ömma amningstuttar & knalla skamset ut därifrån-utan byxor... Tights & klänning/tunika har blivit min stil efter graviditeten!

Än kommer jag inte i 28:orna men jag är påväg även om jag inte har bråttom!

Önskar dig all Lycka!
Kram

Anonym sa...

Nyfiken på nya frillan -bild snart????

Anonym sa...

Kolla efter "pruttventil på google.

Liknar den lavemangspip jag(kom på det själv) använde till mina flickor,fd -69 och -71 när de hade gaser.
Fungerade toppen när man inte visste om det var gaser eller hunger.
Lycka till.
Kram/Rigmor 68

Anonym sa...

Ditt VIP-kort i Norrköping, som ger dig rabatter på olika affäret och krogar!

Alla erbjudanden gäller till 14 juni.
Alla erbjudanden gäller hur många gånger du vill (om inget annat uppges..)

*Valfria drinkar ( 4 cl ) på Deli för 45 kr( ordinarie pris ca 70 kr.)

*Fritt inträde på Otten ( innan 24.00) VIP kön

*15% på te på Thea Coffea

*15% på ett par skor på Euro sko

*Olika erbjudande på Sunshine hår & naglar
-Gör tre behandlingar och få 25% rabatt
-15% på alla hår och nagelprodukter
-Gör naglarna för minst 325 kr och få fransförlängning för halva priset

*Gratis medlemskap( värde 100 kr ) på Makeupstore vilket ger 10% i ett helt år samt 20% på medlems kvällar

* 20% på Taxi resor med 100 100

*Plus meny vid köp av meny på Chicken kebab

* Fri träning i en månad på Sol & Motion
( om du blir medlem )

* På Coffee House By George i Linden från du valfri dryck på köpet vid köpet av valfri maträtt ( gäller ej bagel )

* Teaterbaren planka med oxfilé
inkl öl , vin alt alkoholfritt 119:-
Kom även in och prova stan enda ICE COLD HEINEKEN på fat,
serveras extra cold

* Skafferiet - 10% på varje köp

http://kabro.blogg.se/
http://kabro.blogg.se/
http://kabro.blogg.se/
http://kabro.blogg.se/
http://kabro.blogg.se/

Gråa musen sa...

Man får tips tills man spyr när man är förstagångs förälder. Ändå känner man oftast själv vad som funkar. Alla barn är ju som bekant olika. Mitt tips dom följer funkade för oss.
Vi slutade att "småslatta". Efter sex veckors total sömnlöshet och färdig för soptippen bestämde vi. Amningstider. 07.00 10.00 13.00 16.00 19.00 osv. Det låter Stalin men fy fan va skönt de var. Sockertoppen var rejält hungrig när tutten kom fram. Vrålåt och sen var han nöjd. Det tog tre mål sen var allt frid och fröjd. Magen får ju aldrig vila när de äter hela tiden. Skrek som en stucken i början men tillslut kom han in i rutinen, napp mellan målen och sen äta rejält. Släng rådet i papperskorgen om du vill =). Men för oss var det en befrielse.

Anonym sa...

Jag tycker det är underbart att ni vågar erkänna att det är skitjobbigt ibland. Allt är inte guld och gröna skogar. Vi vet alla att ni älskar er son lika mycket ändå.

Fortsätt att vara er själva.

Kram!

Anonym sa...

Jag hoppas att det vänder snart. Jag känner verkligen igen mig när du skriver att när man har något inplanerat så blir man så stressad att man inte ens kan somna när bäbisen sover. Även om det bara är ett BVC-besök. Det ÄR hemskt att inte få sova hur mycket man än älskar de små liven. Men det BLIR bättre. Snart! Kram

Anonym sa...

Tänkte att han kanske inte blir riktigt mätt varje gång,du ammar för då skulle han sova mycket längre och inte vilja tutta stup i ett ,det måste tära på dej och din sömn.provat att pumpa ur och se hur mycket han får i sej på en gång,eller blanda upp med tillägg,brukar funka,då kan pappa ta över nån natt också så får du sova.

Anonym sa...

En frisyr bild?

Anonym sa...

Vill se nya frillan;-) Har kortat av håret ja me..blev lite lugg t.om. Vårkänslor. Här i Hofors skiner solen härligt nu. Felicia hälsar till lillkillen:-)

Anonym sa...

Förstår inte varför det är så svårt att förstå att fastställande av faderskap inte handlar om orohet, utan om att skydda barnet. Tack vare intyget har fadern försörjningsplikt.

Anonym sa...

Är inne och läser hos dog varje dag men nu är det länge sen jag skrev nåt.
Ni verkar vara så lyckliga trots mycket skrik och lite sömn.

Jag hoppas jag får känna den lyckan snart. Har Bim på toesdag på vårt 12 eller 13 försök (har tappat räkningen). Håll gärna tummarna.

kramar till hela familjen