fredag 27 mars 2009

prövningarnas tid är inte förbi

När han till sist fann ro runt ett och somnade för att sova, sov han hela vägen till fyra! Så skönt. Efter nästan en timmes amning och utröstning (nu bara 6 deltagare kvar i American Idol) sov han vidare i en och en halvtimme till. Sen blev det jobbigt i magen igen. Min älskling. Jag ringde till BVC sköterskan nu på morgonen och pratade lite, kändes bra. Och inte så. Hon bekräftade det jag redan misstänkte, en stor påse lakrits är inte bra för bebis mage, alltså måste påsen jag tryckte i mig häromdagen vara boven i vårat dramat. Hoppas det, skulle förklara varför detta jätteknip nu plötsligt igen efter att det varit så mycket bättre i flera dagar, samtidigt som det är lite trist för mig, för hur ska jag klara leva utan lakrits? Min tröst i natten.
Nåväl, ett litet pris att betala om bara den lilla magen börjar må bättre igen.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Tips!
Vad sägs om tex tre bitar lakrits om dagen utspritt på tre ;)
Inte smocka i sig en hel påse under en timme!
Fast jag förstår dig, i mitt fall är det chokladsuget som är värst (det ger tydligen toklös bebismage...)
Kram Carin

Anonym sa...

Dagens första goda skratt....du är helt underbar...

Anonym sa...

Jag proppade i mig Ahlgrens bilar! Mindre farliga tillsatser/färgämnen och INGA mjölkprodukter!

Anonym sa...

Måste tänka på lillkillen ju! Hur kan man ens få för sig att kasta i sig en påse lakrits (hur jäkla sugen man än är), när man vet att ens son har så ont i magen .. och lätt kan få ont i magen. Det är bara till att bita ihop och försöka äta bra mat som är skonsam för lillkillen och skita i sitt dumma sug .. hur jävla jobbigt det än är! Hade kanske varit bättre om det vore du som fick skitont i magen av lakritsen .. då hade du kanske haft lättare att avstå nästa gång.

Anonym sa...

Hahaha, 1 påse godis.
Härliga du !!

Anonym sa...

Svårt när ens beroenden kommer i kläm med bebsens mage. Jag förstår din ångest. :-D

Det jag lärt mig efter tre barn, och som funkar med hur jag vill ha det (vilket är jätteviktigt) är att inte tänka för mycket när de är så små. De mesta reder upp sig helt enkelt för att de växer och blir lite robustare. Man behöver ofta inte jobba så mycket med metoder och rutiner och sånt för att fixa till situationen. Sedan så är det ju jättejobbigt när de inte sover och har ont i magen. Vår etta var sådan. Så jag minns och förstår hur man letar lösningar överallt och så gärna vill hitta DET som ger den där harmoniska bebisen som man såg framför sig.

Att lära sig liggamma är ett superbra trick för mer nattsömn. Men det är ju inte alltid lätt med första barnet. Till tvåan och trean hade jag lärt mig de här tricken: När de är minst så ha en liten filt rullad om dem så det blir trångt som i magen. Sen fortsätter man med att ha eget täcke till dem när de vuxit lite. Själv sov jag med en munkjacka som jag kunde dra ner dragkejdan på och mitt täcke bara upp till magen. Och så en mjuk nattBH+ tyglinlägg som sög upp det som läckte och som kunde bytas snabbt i sängen.
Men det tog ju ett tag med ettan att hitta de lösningarna. :-D

Hoppas magontet blir bättre snabbt på honom. Det hjälper.

Anonym sa...

Ja sprid ut det lite som anonyma Carin föreslog! Min bvc-sköterska tyckte jag skulle fortsätta äta allt men väldigt måttliga mängder av mjölkprodukter(våran bebis fick aldrig "riktig" kolik men var lite knipig i magen till och från)

finnjonna sa...

Anna: Ta det lite lugnt. Hade jag vetat att det skulle påverka lillkillens mage eller lyckats tänka så långt så hade jag självklart inte stoppat i mig godiset! Låter på dig som jag vill min son illa och inte tänker alls på honom. Kom igen.
För din sinnesro kan jag meddela att jag har väldigt ont i magen, jämt, kanske lakrits i kombination med annat, vad vet jag.

Anonym sa...

Hej!Det du äter kan påverka lille Milo, eftersom det går fort ut i modersmjölken.En del små magar reagerar inte så - medan andra påverkas väldigt mycket.Jag själv undvek bl.a vindruvor - päron - räkor - vitkål -det fungerade bra på mig-sonen.Man får pröva sig fram. Lycka till!

Anonym sa...

Onödigt påhopp Anna! Om du inte trodde att Jonna har det jobbigt redan med Milos onda, blir det bättre av din kommentar!? Nä, agera såsom du själv hade velat bli bemött!

Jonna, det är en ren djungel med amning och åkommor, lyssna till dig själv och bebis, och ta hjälp av dem du litar på!

Kram

anna sa...

Vilken tur att det finns sådana människor som "Anna" som kan skälla ut oss vanliga dödliga varje gång vi gör någon liten obetänksamhet. Grattis Anna, det måste vara alldeles underbart att vara så perfekt och kunna dela med sig av sina kunskaper på ett så fint och ödmjukt sätt!

Till Jonna: hoppas era magar mår bättre idag! Men vad sugen jag blev på godis nu.... :-)

Anonym sa...

Anonyma Anna!

Jag tycker att du skall ta och backa undan med dina patetiska kommentarer till Jonna.

Du skriver endast för att skuldbelägga henne och få henne att känna sig som en dålig mor med kommentarer som att: du tycker att det är fel av Jonna att lägga ut bilder på sitt barn i sin blogg. Nu har du hittat ytterliggare något att ge Jonna dåligt samvete för, en lakritspåse? Absolut att det kanske inte är bra att äta för mycket av den varan när man ammar. Undertonen i din kommentar säger att Jonna är en egoistisk och dålig mamma som inte skulle vilja Milo hans bästa? Tror förövrigt att du även är den personen som gick till attack över att Jonna tog med sig sin bebis in på toa i bärselen. Jag har också haft med mig mina små där och vet du vad Anna? Mina barn är idag tonåringar, dem lever har hälsan och är självständiga sörru!

Har du läst i Jonnas blogg hur mycket hon går in för sin mammaroll och hur mycket hon månar om sitt barn på alla tänkbara plan som finns? Jag hoppas verkligen få slippa se dina kommentarer hos Jonna igen med din syrliga underton!

Jonna du är en kanonmamma, det kan ingen ta ifrån dig! Vilken mamma tror du inte har lagt ut bebisbilder på sitt barn i en bebisblogg? Och vilka ammande mammor har inte någon gång stoppat i sig något som bebis kan få ont i magen av?

Jonna, var stolt över dig själv och lita till din känsla om att du ger ditt barn det han behöver på alla sätt! Underbar Mamma som du faktiskt är!


Kram Mamman

Anonym sa...

Jag tar det alldeles väldigt lugnt. Är väl bara av den sorten som skulle vara superförsiktig och provat mig fram försiktigt med allt jag åt, för att se så inte det skulle göra ont i den lilles mage.
Jag tror inte alls att du vill din son illa, men när du vet att han har så ont ofta, så måste du ju tänka efter mer än en gång på vad du stoppar i dig .. helst när du är påväg att stoppa i dig väldigt mycket av något.
Det gör så ont i mig när jag hör/läser att någon så liten har så ont i magen .. Så förlåt mig att jag i detta har svårt för att förstå att man kan kasta i sig en påse lakrits då. Det finns liksom inte i min värld.

Jag får inte mer sinnesro för att du faktiskt har ont i magen. Dock ser jag det som att om jag vore i den situationen och hade gjort något sådant, så hade jag hoppats på att jag själv hade fått lika ont i magen som lillkillen .. allt som gör ont eller om man typ börjar må illa av något, så blir det oftast så att man inte alls får sug efter just DET igen .. utan snarare tvärtom. Det hade gjort det lättare att avstå helt i fortsättningen.

Anonym sa...

Ja det är jobbigt att allt du stoppar i dig, kan påverka hans lilla mage, men tänk att när Ni har slutat att amma så får du äta vad du vill och hur mycket. Be att få en lista från BVC om vad du kan äta och inte. så skall nog allt bli bra skall du se.
Kram från Tanten i Linköping

Anonym sa...

Oj, Oj, Oj vad det blev reaktioner på mitt inlägg. Jag tycker att Jonna verkar vara en fantastisk mamma och jag har följt henne här sedan långt långt innan hon blev gravid. Och jag har verkligen inte gått till någon attack på att Jonna har tagit med sin son in på toaletten i bärselen .. för vad skulle det vara för fel att ha sitt barn i bärselen när man går på toaletten? Ska man behöva ta ut ungen för att gå dit .. eller vad? Nä, låt barnet få vara nära så mycket det bara går och orkas .. det är tryggt nära mamma och pappa och trygghet är bland det bästa man kan ge sitt barn.
Och sen så finns det massor med Anna här ute så det är lätt att ge mig skulden för allt .. bara för att ni uppfattade mitt nuvarande inlägg som ett påhopp, något det verkligen inte var meningen att vara. Förlåt om det uppfattades så!
Känns som det är ni som kanske ska lugna ner er lite. ;) (sades med ett leende och inte ett elakt sådant).
Jag är dock överens med alla som tycker att inte lille Milo Santino ska behöva exponeras allt för mycket på nätet, då det har blivit en sådan "innesak" att göra det .. så det är lätt att man som förälder inte ens tänker på hur stort det är att lägga ut massa bilder på nätet på sitt lilla barn.
Jag skulle aldrig ens lägga ut en bild på mig själv på nätet. Jag gjorde det som yngre .. för typ. 13 år sedan och dessa bilder finns i omlopp fortfarande och det är omöjligt för mig att göra någonting åt det nu. (och tro nu inte att det var några porrbilder eller nått).

Och som sagt .. jag tror att Jonna är en fantastisk mamma .. eller nä, jag tror inte .. jag har följt henne så länge här så jag kan nästan säga att jag vet! :)

Anonym sa...

Hej!

Förmodar här att *Anna* inte ammat något barn när du fått detta inlägg.
Det BEHÖVER ju inte, fast det verkar vara mest troligt vara lakritsen som är boven.
Det är svårt att veta vad man kan äta när man ammar, oftast går man ju efter det dom säger på typ bvc.
Har en kompis som gillar kryddstark mat och fortsatte med det trots amning och hennes unge tålde det medans min inte tålde någon stark krydda.
Det är en djungel om vad man kan äta och inte kan äta så *Anna*, du som vet så bra, tala om tips här så vi andra VET sedan vad vi kan äta när vi ammar....för jag tror jag talar för dom flesta ammorna i mitt inlägg, att man får prova sig fram....

Gravid och ska amma nr 3 men är nog lika novis ändå för det är ju barnet som måste visa vad det tål/inte tål...bara för att dom 2 andra kunde tåla saker behöver det inte betyda att denne lille tål..

Ha en fin helg Jonna med din superfina familj!!

Kram!!//Maria

Anonym sa...

Jag har läst mitt inlägg nu säkerligen 10 gånger för att försöka få det till att låta som om det finns en syrlig underton eller som att jag skäller .. och allt vad ni skrev. Men jag ser det bara som ett .. "Lilla bebis har ont ju .. mamma måste vara försiktig" .. sådär som jag skulle kunna säga till mig själv på ett bekymmersamt sätt om jag hade lyckats göra något tokigt.
Men sen är jag sådär löjligt försiktig hela tiden, så jag skulle nog aldrig göra just så. Men det innebär inte att jag inte skulle kunna göra andra tokigheter.

Förlåt för alla mina inlägg .. jag blev bara så överrumplad över alla starka reaktioner på mitt lilla inlägg..

Anonym sa...

Ja det är så man får tänka att man skjuter upp sina gotte begär, fast det svider!!!!!! (för min del var det glass och choklad) Det där med amning på natten löste jag på ett mycket bra sätt, han sov bredvid mig.. vaknade, jag hävde fram mjölkdunken, han åt, efter det så hade jag en stor handduk över mjölk förpackningarna så att jag slapp krångla så mycket samt vakna till så extremt. Han klagade inte... och inte jag heller ( jo på tvättkorgen full med handdukar kanske ha ha!!!
Kramar till dig Jonna det är så trevlig att följa din Blogg, du är en utmärkt mamma, dom som kommer med konstig/dum kritik är oftast dom som inte fått barn själva.. vänta bara tills dom hamnar i samma situation he he...

Anonym sa...

Hej Jonna!
Ville bara tacka dig och din man för att ni delar med er av erat liv och framförallt gratulera till underbara milo santino! Jag blev s.k änglamamma till en liten pojk född i v.22+5 efter prematur vattenavgång för tre veckor sedan och har funnit stor tröst av att läsa er historia, just för att man inte är ensam. Vi har varit lyckligt lottade i denna sorg som haft en underbar och fanstastisk liten dotter som faktiskt lyckas ta tankarna ifrån sorgen stora delar av dagarna. Lillan kom till oss efter fem tidiga missfall. Vårat mirakel. Tack än en gång till er båda för att ni delar med er och för att ni ger svenska sjukvården en känga i offentliga sammanhang.. Det behövs. Tyvärr.
Kram till er.

finnjonna sa...

Anna: Det är så lätt att känna skuld som mamma och jag lovar dig att jag gör det pga av lakritsen just nu, därför är det xtra känsligt när man hör (tolkar in) syrliga undertoner i andras kommentarer. Men ok, jag förstår nu att du bara menade väl :-).