tisdag 10 mars 2009

pubisböld

Låter illa och ungefär just så fräscht och ont känns det med.
Har alltså på vänster sida fått en böld precis nedanför snittärret, en svullen, extremt ond och röd variant (finns det andra?) som jag snart ska gå och visa en läkare. Tydligen får man snabbt tid om man har en sådan plus feber, vilket jag nu haft i tre dagar. Mår helt ärligt apdåligt, hela kroppen värker och att gå, jag som äntligen får göra det obehindrat, är en pina. Det svullna har liksom spritt sig till hela vänster ljumske och längre ut. Aj aj. Hoppas på en snabb ab-kur och att det sen blir bra. Har inte alls tid och ork med mig själv som krasslig.
Det här är väl ingen mysläsning direkt för någon, men jag kommer ändå uppdatera böldläget lite senare, för de som antecknar :-)


Angående bärsele och anonyms frustration i kommentarerna över vår son ("unge") som aldrig kommer bli självständig eftersom han hänger med mamma på toa. Suck.
-Som många vettiga redan sagt så finns det tid att bli det. Sen. Han är drygt fyra veckor! Grunden för en självständig och lycklig människa tror jag bestämt ligger i den trygghet och närhet man upplever som barn och det är med det i tanken som jag kommer uppfostra och älska mitt!

48 kommentarer:

Anonym sa...

Men herregud!!! Vad finns det för idioter?? Blir så upprörd.. Då Jonna då kommer inte min dotter heller att bli självständig för hon är med mig på toaletten och på natten sover hon med näsan mellan mina bröst! Vi brukar skoja om här hemma att där kommer hon sova tills hon är 25, vilket är ett tag kvar eftersom hon nu är 7 veckor:)

Anonym sa...

Å, stackare , hoppas det ordnar sig .
Krya på dig!

Anonym sa...

det låter inte bra, tur att du får komma till läkare med en gång, du skall inte lyssna på andra utan göa som du känner är bäst för dig och lillen Kram Tanten i Linköping

Anonym sa...

Ajajaj... det låter som "Hidradenitis suppurativa" och är ett riktigt elände...
Prova med Tetralysal annars blir det kniven och plocka bort de inflammerade körtlarna.. :(

Undertecknad sa...

Kommer alltid finnas folk som påpekar andras sätt att göra saker, bara för sakens skull.
Jag hade min son i bärsele jämt, ammade honom i flera timmar och första fyra månaderna sov han på mitt bröst varje natt! Han är nu två år och sover fortfarande med mamma, mer eller mindre varje natt.
Han är den mest självständiga pojke där finns, många som har sagt det. Han är totalt trygg i sig själv och en egen individ.
Sådana där kommentarer är bara rappakalja - barn BEHÖVER ju närhet. Då vore det dumma att INTE ge dig.

Fortsätt som ni gör!

Livet på Citronodlingen sa...

Ajaj, det låter verkigen inget kul. Hoppas du blir av med det snabbt som attan.
Jag kan inte se varför det inte skulle kunna bli en bra, självständig människa av "ungen" när han växer upp bara för att han sitter mycket i bärselen nu när han är alldeles ny... Var sak har sin tid!

Anonym sa...

Enligt ny forskning så ska man ha dem nära sig den första tiden, de är van att ligga i varma magen och helt plötsligt ska de klara världen utanför. Klart som sjutton de trivs bäst på magen och blir ledsen när de ligger ensamma. Varje mamma gör det som är bäst för sitt barn. Stå på dig, det finns ingen som är så bra som du för just din son.

Anonym sa...

"Grunden för en självständig och lycklig människa tror jag bestämt ligger i den trygghet och närhet man upplever som barn och det är med det i tanken som jag kommer uppfostra och älska mitt!"

Så klokt!

Med facit i hand så har jag gjort mååååånga fel. Yngsten, som är en sladdis, har sovit i vår säng, haft blöja tills han var 3, haft napp tills han var 3, ätit godis inte bara på lördagar, fått vara uppe länge osv osv. MEN han är den som är mest harmonisk och trygg. Vad gjorde jag för fel med de äldre då jag läste och följde alla råd hit och dit? Nu är det väl inga större fel på de äldres trygghet och självständighet etc.

Gör som du finner bäst själv!

Hoppas att du får hjälp hos doktorn. Kan vara jobbigt med feber och spädbarn vill jag minnas.

//Gerd

Anonym sa...

Bra att du har fått läkartid snabbt. Infektioner ska man ta itu med direkt.
Kram från Ditte som är hemma med vansinnigt ont i halsen, snuva och lite feberkänsla. Fick nog med mig engelska baciller hem...

Anonym sa...

Så sant, så sant. Bebisar kan inte skämmas bort, de behöver all närhet de kan få. En dag börjar de pröva "vidderna" och om de kommer vilse har de sin grundtrygghet att vända tillbaka till och titta på kartan en gång till.
Följer din blogg med glädje. Då ska man betänka att mina barn är mellan 30-40 år ( 3 på jorden en i himlen) men det är uppenbart att de första månaderna glömmer man aldrig. På min tid hade jag inte bärsele men nog 17 var de med på toa, sittande i baby-sittern. Det tog lång tid innan man vågade duscha utan att pappan var hemma.
Mycket jag känner igen....böld, bråck i ärret, förkylda barn, ömma bröst...jag tycker du ska ge ut en bok om det du skriver...önskar man fått läsa detta då man var mitt inne i oron....lycka till med allt...

Anonym sa...

Bara bär runt på din son och ha honom i famnen så mycket du och han vill! Man kan ALDRIG ha för mycket närhet och kärlek och ömhet! Människor som inte har fattat det har troligtvis själva gått miste om sådant i början på livet! Din son kommer att bli en självständig liten varelse snabbare än du tror och det gäller att "passa på" medans han fortfarande inte sätter emot ;-) Go Jonna!

Hoppas böldläget ger med sig å det snaraste så du får återgå till mammaskapet utan annat som pockar på uppmärksamhet... (onda sådana...) / Kram Aicha

Anonym sa...

Aj, fasiken vad ont! Hoppas det går över fort fort.
Lyssna inte på allt dumt o fjantigt som sägs. Endast det som ger energi
Kram!

Anonym sa...

Jag beundrar dig som ens lägger ner energi på såna totalt urkorkade kommentarer. Man kan ju bara konstatera att personen i fråga INTE har några barn och inte vet vad den snackar om..

Nåja, skönt att du ska till läkaren och kolla upp det. Hoppas att du får något så du snart mår bättre igen.

Lycka till...

Carina sa...

Men lilla gumman, har du fått sån skit nu också, bra att du får en snabb läkartid, för som du själv skriver detta har du absolut inte tid med.

Sen vad gäller dessa så fantastiska anonyma människor som alltid har så mycket åsikter, dom blir jag bara så jävla trött på.

Vissa barn behöver mycket närhet och det viktigaste för honom är ju att känna sig trygg och det känner väl en mamma bäst själv. Så mitt råd är bry dig inte, han blir snart äldre och självständigare och om några år säkerligen en riktig buskille iklädd i Romas färger kickande boll med sin far. Och jag kan lova dig att du ibland kommer att tänka, när han inte vill följa med dig eller när han springer åt motsatt håll, att gud vad enkelt det var när han satt i selen.
Hoppas allt löser sig med bölden.
Kram!

Anonym sa...

AJAJAJ det låter djävligt ont måste jag säga....
Hoppas det ordnar sig så fort som möjligt.
kram igen för andra gången idag
;)

Anonym sa...

Hoppas det fixar sig!
Och min son satt fast vid mig nästan dygnet runt det första halvåret. Nu är han en glad, pigg och rolig fyraåring. Ju mer trygghet desto bättre!!

Anonym sa...

Ja vad ska man säga... Är helt övertygad om att trygghet, mänsklig värme och mammas och pappas famnar är det viktigaste för en liten nyfödd.
Självständighet och annat bottnar väl i trygghet...
Är snart mamma själv och kommer helt klart att göra som du. Fantastiskt med alla kommentarer och tips som du/man får...

Anonym sa...

Nej, men herregud klart han ska vara självständig vid fyra veckors ålder...suck

Ms Spider sa...

Det är väl inte så mycket lillemans självständighet utan mer att det kan få vara skönt att ha ett ögonblick för sig själv ibland :-) De flesta mammor brukar uppskatta det emellanåt - men du kanske inte alls har det behovet.
Det kommer komma stunder även om du inte ser det nu, skulle jag tro. Och det är helt OK.

Anonym sa...

hmm.. blir lite mörkrädd ibland när jag läser den här bloggen o dess kommentarer. det är verkligen lågt i tak hos vissa fascistoida mödrar med sina goda råd o åsikter. jag skulle önska att ni visade lite ödmjukhet o tolerans mot oliktänkande. att säga att man hoppas att någon inte ska få barn (eller kalla den idiot) för att den inte anser att man måste bära bebisen i sele på toaletten känns som en ganska skrämmande överreaktion. sätt på tv-nyheterna någon kväll o få lite perspektiv på läget i världen. man undrar varför folk krigar....?

Anonym sa...

Åh, är det sant att någon skrivit så? Jag kan bara rekommenderar The Continuum Concept, en bok som är ganska svår att få tag på, men som är en riktig ögonöppnare.

Genom att ha barnen nära får man självständiga barn.

Anonym sa...

Nej stackare! Det låter inget vidare! Hoppas det blir bättre snart

Och du har så rätt! Har inte hört talas om många 15- åringar som vill sova mellan mamma och pappa (eller följa med dem på toa för den delen =0) )

Anonym sa...

Kärlek och närhet kan ingen mäniska få för mycket av, men tydligen för lite!!!

Lycka till hos farbror doktorn.

Cinks sa...

Uh, hoppas du snabbt får hjälp att få bukt med bölden. Som du säger, det finns verkligen inte tid (=ork)till att vara sjuk med en liten.

Och bärsjal är ju en fantastisk uppfining. Tänk att få gå på toaletten med barnet i den och två händer fria istället för i famnen och bara kunna torka sig med En hand! Dubbelt så bra med andra ord. Tycker jag :-)

Anonym sa...

Att argumentera för om barnen blir självständiga eller inte känns mer som svepskäl för den egentliga anledningen till att föräldrar väljer att bete sig på ett eller annat sätt. Vissa mammor trivs med att ha sina barn nära hela tiden, det handlar lika mycket om deras eget behov av närhet o trygghet som deras föreställning om barnets behov. I sinom tid kommer de kunna frigöra sig från barnet o en vacker dag rentav önska att de fick vara ifred åtminstone i fem minuter på toa. Särskilt när man får barn nr 2 o 3 o 4 blir man "coolare" o inte så rädd att lämna bebisen en sekund utan att tro att den får men för livet.
Kramar!

Marina Lagerberg sa...

Jag håller med dig - närhet bygger trygghet, så självklart ska du bära ditt barn!

Anonym sa...

hahha, hoppas att den personen inte uppfostrar några barn. klart barnet hänger med föräldrarna i princip dygnet runt de första veckorna.

Anonym sa...

Mina tre barn har alla suttit i en Babybjörn på mig eller pappan tills de börjar krypa. Ingen av dem var intresserad av att vara någon annanstans. Vi bar och bar och bar. Dammsög med bebis, gick på toa med bebis, hängde tvätt med bebis. Och kan man tänka sig - de är högst självständiga individer idag, alla tre.

Hurra för bärselar!

Fertilitetsturist sa...

Men det är ju bara för komiskt! Att någon ens kan komma på tanken att bärsele skulle förhala självständigheten senare i livet... Jag skrattar och hoppas att det var ett skämt!

Anonym sa...

vänta inte med att gå till läkaren..jag fick lika och det var en infektion i såret, de var tvungna att öppna såret lite och sätta in en dräneringsslang..usch, det läkte inte på flera månader, jag menade inte att skrämma upp dig, men bara så du inte väntar med det, när du oxå har feber, hoppas det inte är så.. fin bärsele:)

Lammhults-Malin sa...

Man kan ALDRIG "skämma bort" ett barn med för mycket kärlek, närhet och ömhet - tycker synd om de människor som tror något annat, vi har väl inte skaffat barn för att vi inte vill umgås med dem och uppleva saker tillsammans med dem.....inte jag iallafall

Naisen blogi sa...

Hei Jonna:)

Va dumt! Självständiga blir barnen sen "anyways" och då vill man kanske inte det;)När dom är små...skall man ha dom nära så länge dom vill! Då känner dom sig älskade och trygga!:)
Hoppas du får medicin och blir bra snart!!

Ha det gott! :)

Anonym sa...

Håll honom nära dig. Jag har varit en riktig hönsmamma i alla år. Mina söner är nu 26 och 28 år och de tackar mig ofta för deras trygga uppväxt trots att jag fortfarande bryr mig om dem och oroar mig för dem.

Lina sa...

Hahaha...
Att man orkar!
Det är den där duktighetssjukan som går nu. Man ska inte göra si man ska inte göra så. Tror helt ärligt att man gör bäst för sitt eget barn, ingen känner ju barnet bättre än en själv!

Sofie sa...

Jag är barnskötare och VET att en trygg förälder är ett tryggt barn som senare får pröva lyckan när den vill. Vågar lyckas och misslyckas - DET är ett självständigt barn! Och att det finns dom som tror att genom att inte ge sitt barn närhet är bara tragiskt - hur har deras barn det?

Du gör HELT rätt Jonna och självklart ska man gosa och mysa så mycket det bara går med småttingarna :) det finns många studier som visar att DET ger trygga och självständiga barn!

Skynda till farbror doktorn du, stackars som aldrig får vila ut din sjuka kropp! En stor kram från mig till dig /Sofie

Anonym sa...

Så tröttsamt att folk alltid ska skriva massa skit. Självständig vid fyra veckors ålder liksom!!?!! Trygghet är a och o med så små barn.

Hoppas du mår bättre snart!

Anonym sa...

Söta Jonna!

Jag blir så full i skratt när jag läser anonyms komentarer! Vilket bekymmer denna person verkar ha kring dig. Antar att det skulle kunna vara samma person också som gnällde på att du var snål som inte ville visa upp din son på bild.

Herregud, jag hoppas du förstår att du vet bäst och gör det som passar bäst för dig och din lille kille. Du är en kanonmamma, söt och bjuder på sig själv och har haft det väldigt tufft men ändå så ler du och är stark!

P.s tänkte på att så ilsk som anonym verkar vara i sitt skrivande så kanske hon/han inte har några barn och därför kläcker ur sig så mycket konstigheter. Att kalla en liten bebis för "unge"?

Din lilla kille kommer att växa upp och bli alldeles självständig när tiden är mogen för det! Du gör helt rätt enligt mig och övriga mammor härinne :-)

Kram
/M.

Hemmet Är Min Borg sa...

men herregud ,när sånna människor yttrar käften , så handlar de endast om ren jävla avundsjuka ,jag är 46 år och har 2 vuxna flickor ida, och dem har jag oxå haft så, så du gör de som känns rätt för dig tjejen, o andra kan bara draaaaa
kram på er alla 3
jeanette

Hemmet Är Min Borg sa...

glömde ju säga ,ja håller tummen för dig när du ska till läkaren

Anonym sa...

av nån konstig anledning verkar folk inte ha lika mkt problem med föräldrar som skämmer bort deras barn med dyra prylar som de som "skämmer bort" dem med närhet, ömhet och kärlek. KÄRA NÅN. Är det nåt man ska ge sitt barn i överflöd så är det väl just det! Trygga barn är bäst! Och det blir man INTE osjälvständig av, tvärtom!

Anonym sa...

Att vissa människor inte kan låta bli att kläcka ur sig det ena och det andra!
Jag har tre barn (13, 9 och 6år)och var och en av dem har jag ammat och haft bredvid mig på nätterna minst 1,5 år, haft med mig på toaletten och vart jag än har gått och ingen av dem har pga detta blivit klängiga och osjälvständiga. Tvärtom, det är som om de har en grundtrygghet i sig själva som gör att de har kunnat släppa taget om mig och vågat prova saker på egen hand. De vet att jag finns till för dem när de behöver det.
Dumma kommentarer låter man gå in i ena örat och ut genom det andra!

Du är den bästa mamman för din son, du vet vad han behöver och vad han mår bra av!

Ha det bra!
Kram: Sonja, Valbo

Anonym sa...

Jag bar vår tredje "unge" i bärsjal under hela hennes första halvår (sen tyckte hon inte det var lika mysigt) och det har bara varit bra. Barn behöver närhet och vill de ha det 24 timmar om dygnet under den första tiden (hela första året, kanske) så ska de få det. Jag hoppas ni inte bryr er om allas åsikter, gör det som känns bra och fungerar för er! Jag önskar jag haft den styrkan och säkerheten när vi fick vårt första barn.
Hoppas du mår bättre nu!

Lena sa...

Jag läser en del bloggar skrivna av småbarnsmammor och märker att mycket har förändrats sedan mina barn föddes (mellan -80 och -93), det mesta till det bättre. Det är inte alls fel att bära sitt barn i sele eller att ha barnet i sin säng. MEN allt sånt där har en tendens att bli krav. När mitt första barn föddes skulle man inte bära på barnet för då kunde det bli bortskämt. (Jag bar ändå på honom och hans fyra syskon). Skulle inte förvåna mig om bärandet snart blir något som man MÅSTE leva upp till, att man är en dålig mamma om man vill gå själv på toan.

Anonym sa...

För att bli självständig krävs trygghet- mår bebis bra av att bo i sjal/sele så ska han göra det!
Jag har fyra ungar som suttit som frimärken på mig i sjal första året (!!) och som haft fri tillgång till tutte, komma sova i storsängen när de vill.....
Två är tonåringar idag och mer självständiga, öppna, modiga ungar med patos och civilkurge får man leta efter.

Stå på dig, Jonna! Du är super fin!

Kram

Anonym sa...

Håller med om att vissa mammor som kommenterar här kan lägga v.. är detta en blogg där man måste välja sida om närhet eller inte närhet? det är helt ok att tycka att barnet inte behöver hänga med på toa och varför måste detta kommenteras med elaka saker som att hoppas att denna människa aldrig borde få egna barn? tycker mest det börjar bli ett ord-krig här inne om vad som är rätt och fel.. alla känner och tycker olika så om alla olika sorters mammor här inne kunde acceptera det och sluta klaga på andras kommentarer eller kan ni sluta kommentera helt!! är trött på att höra en massa klagomål!!

Anonym sa...

jag har två barn som suttit i bärsele.. som har varit med mig överallt.. även när jag nästan gråtit i frustration över att inte ha ngn egentid ens på toaletten.. vet du? De är totalt självgående TONÅRINGAR i dag. De är självständiga och alldeles underbart egensinniga. Jag tror att närhet ger trygghet och därigenom blir barnen modiga nog att bli självgående individer. Det är sorgligt att ni fått anonyma fegisar som tycker saker och ting..

Anonym sa...

http://pub36.bravenet.com/forum/3045941380/
är ett forum för nära föräldrar gå in och titta om länken inte funkar sök på nära föräldrar, kram

Anonym sa...

Det är väl ingen fara om han följer med på toa, han sover ju själv i vaggan på nätterna. Jag skulle gladeligen släpa med min son på toa om han kunde sova själv på natten, men han vägrar. Så jag hoppas på att det där med plötslig spädbarnsdöd inte drabbar oss och somnar med hans ansikte inkilat mellan mina bröst som Malin skrev, och vaknar med nackspärr. Trots att hans storasyster kunde sova i egen säng vid hans ålder - den aktningsfulla två och en halv vecka ;-)