lördag 21 mars 2009

putande mage

Det blev inte mycket sova igår för killen, ännu mindre för mig. Som vanigt. Men när väl pappa kom hem fick mamma i alla fall vila armarna och få en liten stunds egentid på apoteket och konsum. Värdefulla minuter även om jag saknade min älskling de flesta av dom.
Väl på natten sen tog han igen lite av den missade sömnen och sov riktigt bra! Gick närmare fyra (!) timmar mellan kvällens sista och nattens första amning. Till och med jag sov två och en halv timme i sträck, något som nästan är ett rekord. Ett rekord jag gärna snart slår igen.
Nu ska Milo Santino få sig sitt lördagsbad och nya fina lördagskläder.


Tack alla ni som skrivit snällt om oss och mig sen TVdebuten! Betyder väldigt, väldigt mycket.
Min självkänsla åker hiss mellan plan 1 och källaren och jag tycker jag ser ut som jag känner mig, which aint a pretty picture. Kunde inte låta bli att kika lite på webben och såg den där Jonnan sitta där, fluffig som nyfönat hår och bre ut sig. Nu orkar jag ju tack och lov inte bry mig värst och kommer därför fortsätta med mitt dagliga intag av kakor för att de får mig att må bra och för att min kropp faktiskt gör det som är dess viktigaste uppgift nu, mat åt mitt barn. Och gör det bra! Då spelar det plötsligt mycket mindre roll att jag har en helt främmande, sladdrig och värkande massa att dra runt på.
Fast ibland är det inte alls kul...
Eftersom jag är lite känslig visste inte om jag skulle skratta eller gråta, så jag valde det första, åt den välmenande kommentaren:
"det är befriande att se nån som inte bryr sig om graviditetskilona, man får ju komplex av alla snygga mammor som är smala två veckor efter förlossningen! Tack för att du visar att det är ok att ha både putande mage o rumpa utan att skämmas"
För det är ju helt sant. Jag skäms inte och ingen annan ska göra det heller över sina extra kilon som valt att stanna tt tag på "fel" ställen. Det räcker med att slänga en blick på sitt underverk och glatt konstatera att -hit med tio till, han är värd varenda ett. Men att jag nu gett ansikte åt putande mage och rumpa (putar de sååå mycket?) är lite roligt och på något sätt lite otippat.
ps. Jag tog inte illa vid mig.

Nu lördagsbad.

34 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jonna! Jag såg programmet och jag reagerade istället på hur jävla vacker du är! Och jag såg varken en putande mage eller rumpa. Du såg ut som en normalviktig supersnygging. Ingen övervikt överhuvudtaget! BE PROUD!

Anonym sa...

Hej Jonna! Tyckte verkligen inte din mage och rumpa putade i tv, du var jätte fin och fräsch. Med tanke på hur lite du sover så såg du extremt fräsch ut, sover mycket mer själv och ser betydligt mer sliten ut *haha*
Har gått och klurat på en grej ett bra tag nu, vad hette radioprogrammet som Marcus var med i förut, där man fick ringa in och läsa dikter...jo ja jag vet det är inte direkt i modern tid, men det har etsat sig fast, det bästa radioprogrammet genom tiderna, de bästa var slutet när han läste något själv. Hälsa honom att ha får ta och börja med programmet igen :)
Trevlig helg! kram

Anonym sa...

du var mycket vacker och dessutom är det fantastiskt med någon som ger ord åt oss med både änglabarn och ivf i ryggsäcken. det är så många som inte förstår.
tack för en bra blogg
sara

Madde (maddepladder) sa...

Nej det putar INTE såååå mycket! Verkligen, verkligen, verkligen inte.

Självklart syns det att du nyss varit gravid om man jämför med hur du sett ut innan för då va du ju istället väldigt liten och smal men det betyder ju inte att du är stor nu!

Jag förstår verkligen att du kanske känner som att det inte är din kropp och att du inte känner dig bekväm med den för så har jag också känt utan att ens ha varit gravid. Jag har pendlat i vikt genom åren p.g.a. mediciner och sjukdom och först NU är jag nere i en vikt som känns som min, nu känns det som att jag är tillbaka i min vanliga kropp igen (förrutom att det mesta hänger mer nu pga av pendlandet upp och ned).

Du kommer komma tillbaka till din kropp igen även om den då inte kommer att se exakt likadan ut som innan men fram tills dess ska du om du kan låta bli att tro att du ser ut som ett hus med putande både här och var för så upplever inte jag det iaf!

Du är FIN! :D Inga gravidkilon, många eller få kan ändra på att du är en skönhet.

Slut på smör (pepp)! ;)

Kram

Anonym sa...

Åja såå mycket putar inte magen och baken på dej, du har ju fått barn. Det är naturligt och VACKERT Jonna. Jag önskar att alla kunde inse att det är det som är livet, vi förändras, det är naturligt och inte alltid något vi kan ändra på. Du är fin för att du är du och ingen konstlad träningsnarkoman som inte kan amma sitt barn.

Carina sa...

Hej Tjejen!
Det är konstigt vad olika saker vi lägger märke till, jag kan inte beskriva din kropp, det jag såg var en vacker kvinna med ett öppet ansikte och med underbara ögon
som trots att du gått igenom så mycket var otroligt vacker i den blåvita tunikan och man ser att det finns en styrka i dig trots att jag ibland förstår att du misströstar, men det är tröttheten.
Marcus var jättefin med, jag gillar hans korta hår. Men klart vackrast var ju Milo Santino, en sån underbar liten kille, förstår att ni är stolta.

Vad bra att han sov hela 4½ timma i natt, hoppas det håller i sig.
Bra att du tar egentid om så bara ner till Konsum, gjorde likadant när min son var liten, så fort pappa kom hem stack jag ner till B&W ( Göteborg) där jag kunde gå i timmar och bara vara.
Kram!

Anonym sa...

men herregud, det var det löjligaste jag har hört!!!! du är inte det minsta sladdrig eller putande, inte för att det spelar någon roll, men det är ju inte sant! Dessutom såg du ju otroligt pigg och fräsch ut, så av sömnbrist, kakor och trötthet syntes intet! Belle

Anonym sa...

Men fyfan vad konstiga ideal. Du såg ju helt normal ut i tv, man skulle kunna säga normal/smal. Jätte söt dessutom.
/Malin

Anonym sa...

Jag reflekterade inte alls över att du hade putmage eller någon vidare stor rumpa, det som slog mig var hur fantastisk och strålande du såg ut!

Anonym sa...

Hej Jonna!!

När jag tittade på TV-programmet, här i min dator, så tänkte jag inte alls att du på något sätt har en putande mage. Du är inte alls tjock!! Jag tycker du såg pigg och fräsch ut, även om jag förstår att det inte riktigt är så man känner sig när man inte får sova ordentligt.... Framför allt var det kul att se er alla tre i TV och både du och Marcus har kloka saker att säga! Du är verkligen en riktig hjältinna som gått igenom allting som du har gjort! Jag har precis börjat läsa era, din och Marcus, bloggar och tycker att det är intressant. Synd att inte det går att skriva kommentarer på Marcus blogg. Du får hälsa honom att jag tycker att det han skriver är bra. Det är mycket trevligt att läsa en nybliven engagerad pappas tankar och upplevelser. Jag stör mig på att allt som rör barn är så inriktat på oss mammor. Själv har jag dock oturen att ha en fullständigt frånvarande fader till min yngste son. Tänk att man kan välja bort sitt barn, att missa det mest fantastiska i livet! Vi är långt ifrån jämställda på det här planet ännu. Det var bra att ni var båda hos Malou och att ni gör er röst hörda!
Ha det bäst!
/Makalösa modern

Anonym sa...

jag kan meddela att jag blev så inspirerad av dina fina byxor på din "tv-debut" att jag idag gick och köpte mig ett par nästan liknande. jag är dessutom fortfarande gravid, men tyckte dom var så fina på dig att jag inte kunde hålla mig. :)

Ms Spider sa...

Ja inte såg jag dock något put...

Anonym sa...

du är super duper fin och söt, ingen puttande mage eller rumpa på dig! stå på dig och bry dig så lite som möjligt. du är ASfin som du är.. dessutom är du ju utrustad med världens finaste och klaraste ögon. kram till er underbara familj

Anna sa...

Nu måste jag opponera mig! Har nyss sett klippet från TV4 och jag ser då inget put nånstans. De extrakilon du pratar om måste i så fall ligga inom normalspannet och kännas för dig mer än de syns utåt. Fina Milo Santino är ju fortfarande så liten, kroppen hittar tillbaka så småningom. Någorlunda. Helt och hållet densamma blir den ju aldrig efter en graviditet. Jag känner inte helt igen min kropp, men jag vet inte om det är till det sämre direkt.

Jag tycker du var jättefin i tv, såg så pigg och fräsch ut och jättefina kläder. Du klär väldigt bra i de finska färgerna. :)

Och vilken ooootroligt söt och fin son ni har!

kramar i massor!

Anonym sa...

Jag måste bara säga att det första jag tänkte när jag såg dig i TV-intervjun var hur otroligt snygg och vacker du är!
Jag har ingen aning om vilka graviditetskilon jag förväntades se, eller var du hade gömt påtalade putmage och rumpa (eller hur det nu var?)?!

Jag kan föreställa mig att man själv upplever sin kropp som väldigt förändrad efter allt den måste gå igenom under en graviditet, förmodligen mer än vad andra ser, jag vet hur jag upplevde min egen kropp efter en större operation, men du ser ju helt strålande ut människa!:D

Om din kropp fick folk att tala om putmagar osv (hur välmenande det än må ha varit) då har världen gått och blivit allt för hysterisk för min smak!

Du är vacker som en dag och strålar som en hel galax.:)

Ett jättebra TV-inslag för övrigt.

Kram till dig och familjen/Mia

Anonym sa...

Hej Jonna:)såg dig och lilla familjen på TV,det var så roligt och fint att höra dig och du är inte "putig" nånstans som någon skrev,dessutom sägs det att teven lägger på ett antal kilon i bild,och dina vackra rådjursögon som också någon gett en korkad kommentar om är väl ren avundsjuka..!?Vadå uppspärrade!Tyckte Milo Santino var mer lik dig,så söt så söt .Din fina Marcus läste också så vackert.
Din rara mamma såg helt salig ut,det förstår jag verkligen,har ju själv 5 barnbarn och älskar dom över allt på jorden.Ha en bra dag och helg med man, barn o katter :)
Kram Margreth (kak o smörgåsälskare)

Anonym sa...

Du är fin Jonna. Så fin! Det riktigt strålar mammalycka om dig. Inget put, bara vacker!

anna sa...

Kunde ju inte låta bli att kika på klippet. Wow vad det lyser om dig Jonna, du är supersnygg! Fint att se ett klipp där svåra frågor kan diskuteras med så mycket värme.

Amy sa...

Tyckte faktiskt inte något putade speciellt mycket på dig!!! Visst, såg man att du var en nybliven mamma (du såg ganska trött ut) men att det putade....nej!!! Ni var jättefina alla tre! =)

Fia sa...

Personen i fråga menar nog väl, men fy fan vad klumpigt skrivet! Såg inget annat än en snygg och fräsch jonna. Dessutom är Milo Santino bara några veckor. Man ska räkna med att det tar minst lika lång tid att komma tillbaka till ursprungsformen som graviditeten varar. Minst!
Kram

Anonym sa...

Nej herregud! Du har verkligen varken putmage eller stor rumpa. Och även om du själv känner det så ska kommer amningen säkert att hjälpa dej gå ner dina kilon som du vill bli av med (som jag inte ser något av).
Men den dagen du slutar amma.. DÅ får du börja tänka på ditt kakintag ;)

Anonym sa...

Hej! Skönt att du får sova lite mellan varven av ammning o annat. Snart kommer den lille Milo in i en normal rytm o även du. Det kommer att bli bra. Det där med vikten är kanske lite jobbigt just nu - men kilona kommer att försvinna så småningom.Dagliga promenader nu på våren gör susen både för kropp o själ.Ha det gott! Hoppas du får några extra timmar sömn.

Sofie sa...

Hejsan!
Hm, tycker inte att det putade speciellt... Det putar minst lika mycket på mig själv och jag har ingen liten bebis att tillägna kilona! Bara bristen på motion, gräddsåser och lite choklad... Har fått frågan av ett barn om jag har bebis i magen. Svar: nej... Men jag tog inte heller illa vid mig. Men visst så dalar självförtroendet ibland... Men huvudsaken att man är frisk och mår bra!

Jag tyckte som sagt att du var (är) jättevacker :) så se dig i spegeln och säg att du är både snygg, sexig, vacker och allt! :) lovar dig att M tycker det också.

Kram på dig och ha en fin lördag :)

Anonym sa...

En kommentar om putande magen o breda rumpan - tänk på att det säjs att tv:n lägger på 5 kg, visst är det så? Tror inte att du är så bred i verkligheten som du såg ut i tv, sen satt du ju brevid marckus också, allt är ju relativt, han är så långsmal i ansiktet. Bra att du inte bryr dej, men sen kan jag säja också att graviditetsvikten brukar rinna av en av sej självt när man ammar o går sina dagliga barnvagnspromenader, så du är nog snart i form. Gympa med bebisen som "vikt" är ett annat tips. Lycka till! :)

Maria sa...

Hej!
om mor orkar man det mesta hur trött man än är. Min dotter hade kolik de tre första månaderna. Det är tufft och jobbigt och man tror aldrig att det ska gå över. Men vad gör man inte för sitt älskade barn, man orkar med allt!!
Kämpa på!! Det är snart över!!

Anonym sa...

Hej Jonna,
tycker om ditt inlägg (som brukligt). Härligt att du har sån distans till dig själv och ditt tänkande kring det hela är stärkande för många.

Dock reagerar jag på flera andra kommentarer som "nej du var fin, snygg"- och därefter lägger till "du var inte alls mullig/putande mage osv".....Som om man inte kan vara fin, snygg och vacker med putande mage och rumpa!?

Själv arbetade jag och såg inte programmet, men ska titta ikapp på nätet tror jag bestämt.
Ska bli kul att lyssna på dig.
kram

Anonym sa...

Kan lova att du INTE har någon putande mage eller stor rumpa. Eller ja, det VET jag ju inte men det syntes inte i TV!!
Personen som skrev det är med all säkerhet någon som är lite avundsjuk på dig!:-)
Du är snygg och såg oförskämt fräsch ut!

Anonym sa...

Men gud!! Om du har putande mage vad har inte majoriteten av oss andra i så fall :) Jag håller på att försöka jobba bort min, och Isola har hunnit bli 10 månader ;) Du är så fin!! Och det var så kul att få se lillkillen!

Anonym sa...

Hrm, en del kommentarer...Grrrr!!!!
Skitprat, du såg väl inte bred ut i TV-rutan.
Vad ska då de säga som gått upp över 100 kilo...?? Då kan man väl BÖRJA snacka om "bred"!
Det måste vara avund.
Må väl!
M v h Mohikanen.

Anonym sa...

Om du putar, så vill jag inte veta vad det är jag gör. Sväller, flodhästar, valkar och svämar över. Gabriella som behöver gå i din skola för att se så pigg och frisk ut utan sömn.

Anonym sa...

Så är det inte alls! Du ser ut som en frisk tjej och ni var så fina och så bra på programmet! Inga magor eller rumpor utan två vackra människor. Jonna, du är fantastiskt vacker!

Kram Jossan

Anonym sa...

Jag har lite svårt att förstå såna kommentarer. framförallt om personen som säger det inte känner dig personligen. Jag menar alltså: "det är befriande att se nån som inte bryr sig om graviditetskilona". Hur kan han/hon vara så säker på att graviditetskilona inte besvärar den nyblivna mamman? Bara för att man inte pratar om det betyder det inte att man inte lider.

Att man sen inte borde bry sig om dessa kilon, är en annan sak. Det tycker inte jag heller. Men förståndet, förnuftet och känslorna är inte alltid på samma våglängd.

Anonym sa...

Tycker den där kommentaren var så himla dum.. Ibland borde man hålla sig till det att om man inte har något bra att säga/skriva så kan man hålla tyst.
Kommentaren lät uppmuntrande samtidigt som den var nedtryckande.. Tur att du inte tog åt dig.Du är så himla fin Jonna.

Anonym sa...

Håller med många andra! Lilla, vackra människa! Ingen mage eller rumpa kunde jag tänka på. Förresten, vem KAN tänka på sådant medan ni sitter där på soffan och lyser. Medan ni berättar er historia, den svåra, den underbara, vem bryr sej då om att se efter ifall du skulle ha extra kilon?

Jag ser bara ett vacker par med en otroligt vacker son, och er kärlek syns på utsidan.