måndag 2 mars 2009

snorföljetongen fortsätter

Det blev ännu en tripp till sjukhuset och barnjouren idag, för våran älskling har fått lite feber, något vi skulle hålla koll på och såklart har. Hans rossel och nästäppa var riktigt jobbig inatt, såpass att amningen verkade mer vara en plåga än ågot annat. Inte heller verkade koksaltlösning hjälpa.
Väl på sjukhuset hade jag tänkt kräva blodprov så vi kunde utesluta det där förbaskade och hemska RS-viruset man hör så mycket om, men det gick sådär. Inget blodprov behövs, för han är tydligen "bara" lite förkyld, enligt den här läkaren med. Inget fel i lungorna eller med andningen. Rosslet kommer från näsan. Lovade han. Och jag hoppas verkligen att han har rätt, annars lovade jag att återkomma. Vi fick rådet att använda koksalt och efter det riktiga näsdroppar (nezeril -från 1 mån eller iliadin -från nyfödd) ett antal gånger per dygn och att det efter några dagar skulle hjälpa och förskylningen släppa. Hoppas så, som sagt. Skitjobbigt rent ut sagt med en liten älskling som inte mår prima.
Just nu verkar det åter vara lite bättre igen. Han sover. Och äter bra.
På dagarna.

I veckan ska vi till babyproffsen och kolla på babysitter och babygym. Har ni några tips? Tänker att den förstnämnda skulle vara en hit eftersom han verkar alltid må så gott i babyskyddet och det är lite av samma luting på de två.

Ha en trevlig måndagkväll så hörs vi snart igen.

38 kommentarer:

Anonym sa...

Min Hugo (som nu är snart 1 år) var nog kanske en vecka när han blev förkyld första gången. Och så har det hållit på. Frisk en vecka--förkyld en vecka. Just nu ligger han och rosslar och snorar i sängen. Hans storasyster var sjuk första gången när hon var 6 månader. Jag tycker ni gör helt rätt som kräver att bli tagna på allvar. Alltför många läkare ler menade åt oroliga föräldrar
(sedan finns det ju de som är jättebra också)
Och skickliga är nog de flesta och de kan ju höra mycket genom att lyssna på exvis lungorna.
Hoppas han kryar på sig snart.

Vi har haft en baby björn babysitter som funkat jättebra.

Anonym sa...

Hej!!
Förstår att ni är nervösa..vår Noah blev också förkyld väldigt tidigt, och man gick på helspänn hela tiden just för att man hört så mycket om just RS...jag hoppas att nezerilen hjälper..Näsfridan är också ett tips om ni inte redan har köpt en sådan!
Jag skulle rekommendera Tiny Love babygymet..vårt har fungerat perfekt och Noah har kunnat ligga i det hur länge som helst..de är både med spegel och en mjuk matta, 5 hängleksaker och en speldosa som man kan sparka på med fötterna eller med händerna..bra för alla sinnen...=)

Lycka till och hoppas som sagt han blir frisk snart!!

Anonym sa...

Hoppas lillgubben piggar på sig snart!

Babysitter, ja en Babybjörn är ett måste. Jag hade blivit knäpp utan den. Mina bebisar älskade att sitta där. Man kan gunga en sån med foten medan man får äta upp sin mat. Värd varenda spänn!

Anonym sa...

Du MÅSTE stå på dej o kräva RS-test för ditt barns skull!

Har du provat att utesluta mjölk ur din kost o sett vad som händer? Det kan det va värt för att få sova gott o dessutom veta att lillkillen slipper ont. Det är väl ändå han som är viktigast även om "chokladbollar är gott"?

Nika sa...

Hej Jonna!
Babysitter är super på många vis och jag mindes när jag läste ditt inlägg att vår äldre son faktiskt sov i den när han var förkyld som baby!! Kan kanske vara värt att prova!!
Hoppas han kryar på sig snart er lilla kille. Det är jättejobbigt som förälder tycker jag när dom är så små och inte mår bra!!
Kramar, Nina

Anonym sa...

Dyra Babybjörn babysitter är inte bättre än billigare varianter. Så mycket vet jag, men kan inte rekomendera någon särskild.

Jag tycker det verkar som att de flesta bebisar tycker det är roligare med de hårda plastgymmen. Jag köpte ett dyrt, mjukt Bamsegym. Jättefint( och snordyrt), men det var först när dottern kunde sitta själv som det började bli lite kul att leka där.
De hårda gymmen fäktade hon nästan armarna ur led i:-)
Finns för runt hundralappen på ICA Maxi, Coop b.la.

Anonym sa...

Jag skulle nog satsa på babygymet som ser ut som en stor grön blomma, massa roliga saker som prasslar samt speglar. Men den finns på BR leksaker tror jag. Hoppas ni hittar nåt. kram

ÅsaiÖssjö sa...

Hej! Här har du en trogen läsare som följt din blogg under hela din graviditet och nu är glad som en speleman (eller kvinna?) för att du äntligen har ditt lilla mirakel hos dig!
Själv har jag oxå en mirakelbebis som faktist fyller två år idag. Hennes tvillingsyster dog i magen så dom fick förlösas i v 28 med allt som det innebär. Tänk om man visste vad livet har i beredskap åt en? Glädjen och stoltheten över ens levande barn (har även en underbar 5-åring) står alltid i skuggan av att man saknar ett, eller flera, änglabarn. Stort grattis till Er från lilla mig.
Men det var egentligen inte det jag skulle skriva om... Tänkte ta och tipsa om babysitter. Gå inte på att dyrast är bäst, utan köp en av den gamla modellen utan olika steg och höjder. Bara en vanlig båge, sån som vi barn på 70-talet hade. Den har mina små damer älskat och den är den absolut enklaste och bästa modellen. Vi hade Babyproffsens egen för runt 300:-. Mitt bästa köp EVER!
Många kramar från Munka Ljungbys iaf trognaste läsare, Åsa.

Ann Jolby Solander sa...

Min dotter har en 3 mån bebis som varit ordentligt snorig. Dom köpte en slags pump på Apoteket som dom sög ut snoret med. Funkade toppenbra.

Sover han i egen säng kan man lägga böcker under frambenen på sängen så att han lutar lite då blir det lättae att andas för honom. Sover han hos dig så får du sitt/liggsova med honom på bröstet så han inte ligger platt på rygg.

Är han väldigt täppt då du skall amma kan du pumpa ur och ge honom med en snipa som går att köpa på apoteket också.

Hoppas den lille skrutten kryar på sig.

Bickyns Blogg sa...

har du testat en näsfrida, snorsug? Kör i lite koksalt i näsborrarna vänta några sekunder och bsug för glatta livet. bye bye slem i näsan. Så gjorde vi när vår son rosslade likt eran. Lycka till!

Anonym sa...

Hej!
Jag skulle vilja rekomendera något som jag önskat jag vetat om tidigare. Det finns något som kallas, lekpool eller mys pöl (Det finns säkert fler namn). De brukar ha sådana på öppna förskolor och liknande. Det är som en mjuk bassäng med kanter där bebisen kan rumla runt.(För du fattar inte hur fort det går tills ni är där, med en fyra månaders som rullar runt och jollrar järnet) Jättehärliga och funkar även att leka i långt upp i åldrarna.
Här finns länkar:
Den största "riktiga" finns bara vad jag vet på www.lekolar.se Den kostar 2400...

Billigare alternativ:
Företaget ngbaby gör myspölar, det borde de ha på babyproffsen. www.ngbaby.se Den finns under fliken övriga produkter

Dessutom finns det något som heter lekpoolen.se som oxå har en sådan.

De är dyra men värda pengarna och kan användas länge. Ett litet tips bara!

Tack för en härlig blogg med stor igenkänningsfaktor! Kram Åsa

Anonym sa...

När mina älsklingar har mått som ditt guld har bilskyddet o babysittern varit en räddning spec. de för spädbarn då de kan sova i dem oxå utan att skada nacken.

tror faktiskt att det kommer släppa med näs droppar och du ska nog lita på att det är näs rossel för lungrossel låter helt annorlunda har man en gång hört det vet man

lycka till

Jenny

Anonym sa...

Jag har en babysitter och babygym i kombination. Dvs babysittern har en båge där det hänger några leksaker. Billigt köpt eller kanske till och med fådd av en kollega till mamma. Inte vet jag om det är bra eller dåligt i proffstyckares ögon, men billigt och bra, och dottern verkar trivas med det hittills.

Och bara för att jag nu redan skriver, och din blogg utvecklats till värsta bäbisdebatten; länge leve bärsjal. Barnet sitter upprätt, dvs chans att näsan sväller av. Närhet, trygghet. Min dotter har i alla fall sovit både två och tre timmar i sträck i den, fast det är ju säkert mycket individuellt. Ingen oro att barnet är för varmt eller för kallt när man är ute, det har ju samma temp som en själv. Dessutom, ingen belastning på huvudet så undviker man i alla fall lite grann risken att utveckla platt/skevt huvud. För din del kan det förstås vara lite problematiskt med sjalen eftersom dina muskler säkert fortfarande är ganska förtvinade. Låt Markus bära när han är hemma!

Anonym sa...

Tyvärr, förkylningar och snor hör småbarn åren till även om det är jobbigt för dom när de är så små.
Näsfrida, finns att köpa på Babyproffsen och är helt ovärdelig för att hjälpa de små att suga ur snoret. Droppa först i lite koksalt droppar och använd näsfrida, det är räddningen!
Angående sitter, vi investerade i en baby björn som var värd varenda krona. Vi köpte också ett lilla tummen gym, mjukt lite i retro stil, som sonen roade sig i långa stunder. Lycka till!

Anonym sa...

Ja...verkligen fel årstid att födas i...snörvel! Krya på dej Mini!!!
Babybjörn ÄR bra! Med liggläge och allt!! Jag köpte precis ett babygym på ikea (299)!! Fint och tydligen jätteskoj=) Hoppas ni får en god natt!! Linda

Anonym sa...

Hej Jonna !!

Oj de vart en jättefin kväll med Marcus .

Så bra att ni vart iväg med Milo får verkligen hoppas att läkaren tog det på allvar så han kan bli ok det är ju jobbigt för er alla 3 .Hoppas på en natt med sömn for er .

Varma kramar från Åse

Anonym sa...

Babybjörns babysitter är jättebra. Bra med mjuk rygg eftersom det ger barnet möjlighet att röra på sig.

Anonym sa...

Hej! Stackars liten - förkyld - feber. Man kan tycka att så små ska slippa sån "skit". Hoppas det blir bättre o han kan "gurgla" lite utan nästäppa. Önskar på ett snabbt tillfrisknande.

Anonym sa...

När det gäller babysitter skulle jag rekommendera en som babyn kan få lite gung på själv och det behövs inte någon Babybjörn utan den allra billigaste varianten (typ den här http://www.babyland.se/babysitter-stand--lekb--black-red_x_TIL031705.aspx ) funkar hur bra som helst. Bebisen använder den ju bara tills han kan sitta själv vid ca 6 månaders ålder. Hoppas Milo snart mår bättre

Anonym sa...

Inser att du fått alla de bra tipsen redan, men jag ska puffa lite för koksaltet igen. När vår minsta var sex dagar gammal blev han sjuk i RS. Han smittades förmodligen direkt då vi kom hem från BB av storebror.
En sak lärde jag mig då av sjukvården och det var att man kan aldrig få för mycket av koksalt. Det bästa är faktiskt att köpa större förpackningar av koksalt och be om att få 1ml-sprutor på BVC/VC och spruta in i näsan. Det ger bra effekt. Bättre än pipetterna. Och använd mycket...

Anonym sa...

Ja, visst blir man orolig n'är de inte ärhelt friska :-( Men n'sfridan är bra som sagt. Vi köpte oxå en billig babysitter, babyproffsens egna och sonen älskade den. Han gillade inte heller mjuka gym, utan de hårda som man har en filt under de kan ligga på och som bara är som en ställning över dem.

Mammarie sa...

Pass på å få en som faktisk gynger, og som Milo Santino kan få fart på selv. Som f.eks Babybjørn (eller lignende med samme prinsippp).

Anonym sa...

Hope little Milo will feel better again soon ! We also still use Nezeril during nights when they have a cold and it really helps wonderfully.

As for the babygym: Remember that he will puke while laying there, so whatever he is laying on will need to fit into your washing machine and dryer. Get something where you can take down and exchange the things that hang on it; expecially when they are small they get very confused if there are 3-5 things dangling threatingly directly over their little heads.

Anonym sa...

Hoppas lille killen kryar på sej fort. Alltid jobbigt när dom är sjuka. Och tyvärr är det jobbigt även när dom blir stora..... :)

Tack så mycket Jonna o Milo Santino att vi Hässleholmare fick "låna" Marcus idag. Förstår om både ni o han vill vara hemma just nu. Finns lite nytagna bilder i min blog om du vill kolla.
Kram

Åsa sa...

Jag lider med er. Hoppas att täpptheten ger sej snart! Håller alla tummar jag har för att det "bara" är en förkylning. Jag tycker att Illiadin funkar jättebra. Den är enkel att dosera och man behöver inte pilla med "pipetter". Stor styrkekram från mej.

Anonym sa...

Ah, babysitter! Vill rekommendera en sån där gammaldags med riktigt gung i! Superbra! Och babygym, intresset kommer förr eller senare och erfarenheten i vänskapskretsen säger att de plastigare (o billigare) som låter mer när barnen tar på dem går hem mycket bättre än de mjuka. Oftast är de plastigare mer färgglada och intressanta (?), tror vi. Lycka till!

Anonym sa...

Vi har babyproffsens eget märke på babysittern. Är jättebra tycker vi!Gedigen, bra gung och bra sitt/ligglägen. Och inte svindyr. Oftast står babygymet framför sittern så vi har inte köpt med någon lekbåge till men det finns.
Babygymet som vi har är ett vi köpte till hans kusin för åtta år sen men står sig bra idag. Det som är bra är att man kan byta grejor i gymet för de tröttnar på de saker som hänger i. Vi hänger i alla möjliga saker där i, pärlarmband,en fin tygbit, presentsnören och lite saker som för stunden verkar vara favoriter.
TrasselElin

Marielle sa...

Här är ännu en med en dotter som är förskyld varannan vecka... Lider med er!

Ang. babysitter så tror jag absolut de har rätt som rekomenderar er en enkel modell med stålbåge. Vi köpte en bred sak med höj och sänk både vid huvud- och fotända, hade fått bäst i test nånstans. Men den var kass! När dottern var riktigt liten hamnade hon bara snett och hade inget stöd för huvudut, och när hon blev större och kunde hålla huvudet gled hon istället ner om man höjde huvudändan så att hon skulle kunna sitta mer upprätt. Jag minns tyvärr inte märket, men den kostade runt 400:- och var som sagt bred. Lycka till med inköpen!

Anonym sa...

Ni har inte testat att ha igång dammsugaren? Det är ett enerverande ljud, men det ska tydligen påminna om suset i magen. Vi kunde ha igång vår dammsugar timmar i taget (utan att dammsuga) och Sanna sov som en prinsessa! Värt att testa kanske?
Hoppas den lille stackaren blir frisk snart! Jag blev förkyld på bb för det var så förbålt kallt där och givetvis kunde jag inte låta bli att pussa på vårt underverk, så hon inledde också starkt med en rejäl förkylning. Jobbigt jobbigt, hoppas det värsta är över!
Stor kram!

Anonym sa...

Hej Jonna,

jag har bara ett tips på babysitter och det är att köpa en gammal ingungad i stället för en ny! Dom nya tenderar att vara så stela och oföljsamma :-(
Lycka till och hoppas lill-killen får bli frisk nu!
Kramar

Carina sa...

Babysitter är kanon, eftersom min lilla buse var vaken jämt så var den okej att sitta i om jag hade den på köksbordet eller på köksbänken när jag ville fixa mat eller så, bra att ha med sig in i badrummet om man är ensam och vill ta en dusch, men dom ska inte sitta för länge när dom är så små, ibland använde vi även bilbarnstolen. Får hoppas förkylningen ger med sig, kram.

Skruttkärringen sa...

Hejsan! Jag kan tipsa om Fischer Price gungan dom har på babyprofsen. Visst, den är dyr men den är värd varenda krona! Vi hade en sån till våran dotter och den är guld värd. Barnet kan halvligga och bli gungad i den hastighet den själv gillar. kanon både för kolikbarn och täppta små näsor. Nu behöver det ju inte va från F.Price, dom har en hel hög med olika gungor att välja på. Lycka till

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Min Mini har ju RS-virus och de har aldrig tagit något blodprov på honom. Diagnosen går att ställa med ett enkelt prov från slemhinnorna i munnen eller näsan. Kanske har de gjort ett sådant prov på er Mini?

I alla fall skulle jag lita på läkarna. RS är så pass vanligt att de inte tar fel. Men jag tycker att ni gör helt rätt som åker in när ni är oroliga. Hellre tusen resor för många än en för lite.

Anonym sa...

Pingu babygym, mjukt fint o mkt kul att titta på. finns att hitta på rätt start.nu. baby björn babysitter är jättebra!!

Anonym sa...

babybjörn babysitter är the shit!!! finns ingen bättre...så skön gungning i dem också!

Elena - Just nu sa...

Hej, nu har jag inte lusläst allt men har ni en "NäsFrida"? En sån man suger ut snoret ur näsan på bebisen med? Vi hade en sån och var jätte jätte nöjda. Det underlättade framför allt vid just amningarna. Lycka till och hoppas lillprinsen snart blir böttre!

Anonym sa...

Vår babysitter inköptes i Ullared för runt 100 kr. Märket heter Babyboom. Är jättenöjd med den. Mkt bra att kunna ställa in ryggstödet som man vill. Finns gungfunktion. Storebror Spybebis satt mycket i den för att få behålla maten. Lillasyster har precis börjat använda den och har i princip liggläge. Hon är tre veckor äldre än Milo Santino och har haft två förkylningar redan. Blir ofta täppt framåt morgonen fast hon verkar frisk nu och vi använder koksalt och Näsfrida flitigt.

Lycka till!

AnnaC

Anonym sa...

Angående babysitter, kika på den som är från babyproffsens egna märken. Den har varit jättebra! Man kan ändra läget från helt liggande och nästan använda den som stol för att den har sån hög sitthöjd. Den funkade jättebra för oss! Kostade nog runt 400-500 men det var den värd.