söndag 15 mars 2009

söndagstrött

Nu ligger finaste lilla killen på pappas axel och sover, så mammas får vila. Han har visserligen sovit i vaggan med en sväng idag så vi hoppas stenhårt på en kväll med mindre skrik. Jag tar i och siktar på att kommande natt få sova minst två timmar i sträck också.
Jag är sjukt trött. Märker väl att de där hormonerna som jag tydligen hade till min hjälp i en månad efter förlossningen nu sprungit sin kos. På mornarna är jag redo att kollapsa och älsklingens sova en och en halv-två timmar mellan lååånga amningarna på nätterna känns inte alls särskilt kaxigt just nu. Kan vara infektionen, antiobiotikan och febern som gör sitt med i och för sig, så det blir nog bättre snart.
Lite trevligt är det att jag kommit in i Heroes på nytt och ser med spänning fram emot fortsättningen. Så helt hemskt (eller jo oftast så är det just det till en början) känns det inte att släpa upp sig ur sängen och halvsömnen för att i nästan en timme, om vi har tur, sitta i givakt och vara mat. Har testat att mata liggande och det går, men sen vaknar han direkt efteråt så det blir till att gå upp och vagga honom till söms ändå, så sitta i soffan är vår melodi.
För nu.

13 kommentarer:

Anonym sa...

vet att hon är kontroversiell, men jag vill ändå tipsa om anna wahlgren och hennes "standardmodell", sova två timmar och vara vaken/social i två. Rakel, född samma dag som er lilla juvel, är nu inne i den trallen, har nätter mellan 21 och 03 sen uppgång familjen 06:30.

MEN vet att många inte är imponerade av henne, men för vår del är hon en guru. Dels löste hon Ruts sömn, när jag med två diskbråck i ryggen och förälder för första gången höll på att gå i däck när hon var 6 månader. 3 nätter senare hade vi 12 timmarsnatt. Rut blomstrade och vi föräldrar fick tillbaka färgen på våra kinder igen.

Det är apjobbigt för barn och föräldrar om man inte får till sömnen. Sen vilken "väg" man väljer är ju skrutt samma, bara man tror på det själv, som par.

mvh malin

Anonym sa...

Åh vad mysigt med en nyfödd bebis. Fick du egentligen trillingar eller? :(

Anonym sa...

Hej! Stackars dej - att du är så trött o inte alls pigg.Hoppas det blir bättre o att lille killen kommer att sova lite mer.Fast tyvärr ju äldre han blir - kommer han troligtvis inte sova så mycket på dagarna, men förhoppningsvis längre pass på nätterna, så du också får en bra nattsömn.Lycka till!

Jenny sa...

Tänk vad olika de är de små personerna. Jag hade nog tur med min son som jag kunde amma liggande (=småslummrande mamma;) för att sedan sovande lyfta tillbaka honom till vaggan. Du ska se att ni kommer att hitta ert sätt så småningom som ni båda trivs med. Han är ju inte så stor så det kommer. Du kommer inte att hinna mera än blinka så är han stor och du kommer att undra vart tiden gömde sig någonstans...

Anonym sa...

Var är alla besservisser nu då?

Anonym sa...

Such is life!!!

kram till er!

Anonym sa...

And again! Such is life!!!

Annicapannika sa...

Man blir knäpp i huvudet av att inte få sova.... och man liksom får lite smått panik när det känns som att det är år sedan man fick sova senast. Skönjer en viss bitter ton i Randys inlägg och vill bara tillägga att jag som Jonna också förlorat två barn och längtade efter Ester sjukt mycket!! Ändå... trots det att bebis var frisk och fin blev jag till slut galen av sömnbristen och ville inget annat att sova. Man kan omöjligt utstå sömnbrist hur länge som helst bara för att bebis är efterlängtad, sömnbrist är trotts allt en mycket effektiv tortyrmetod!

Jonna... jag hoppas verkligen att det löser sig snart för eran del. Tar han nappen? Ibland är det ju så att de bara vill suga sig till sömns, i alla fall har det funkat bra på mina barn. Amma tio gånger varje natt funkar ju inte. Och kanske lite ersättning på kvällen?

Lycka till!
Kram, Annica

Anonym sa...

Låter som att du och Marcus kanske skulle hjälpas åt att mata. Det går ju att du ser till så det finns mat ute, så att Marcus kan gå upp och mata på natten. Så kan ni ju turas om. Och vissa nätter så kan ju bara den ena göra det, så att ni båda får så gott som hela nätters sömn då och då. Det behöver ni.
Och om det är så att det av någon anledning inte funkar att Marcus hoppar upp (typ. att han ska jobba eller nått), så kan nu ju göra så ibland när han är hemma på dagtid .. att du tar och lägger dig och sover så länge du bara kan, medan han sköter matning och bytning och allt vad som behövs.

Hoppas ni hittar någon bra lösning snart .. för även om ni nu överlever, så hade ni alla mått mycket bättre av att få sova mera.

Anonym sa...

Kommentaren om att Marcus inte kan hoppa upp för att han ska jobba - en sådan "ursäkt" finns inte. Det är minst lika jobbigt att vara hemma med bebis som att jobba. Om inte mer. Man får turas om på nätterna så gott det går. Min make tog periodvis bebisens vakenpass nattetid och så kom han in med honom när det var matdags (när nätterna var som värst). Och sedan gick han till jobbet. När jag började jobba, när bebis var 7 månader, hjälpte även jag till nattetid.

Maria sa...

Hej, håller med Anonym - Malin överst här om Anna Wahlgren. Jag tyckte att hon verkade urfånig med sina 9 barn, MEN hennes metod har fått vår son att sova. Klistrar in länk till Annas "standardmodell". Värt att läsa i allafall, Jag lovar - det funkar, funkade det på vår son som aldrig sov då funkar det på alla! Man blir galen av sömnbrist, jag har varit där!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Kram!

Anonym sa...

Jag tycker det låter som galet mycket ammande och tuttande nu när han är över en månad gammal. det blir ju dessutom en ond cirkel till slut, ju mer tuttande och sömnbrist, desto sämre mjölk. Jag skulle ändå testa ersättning. Om det "bara" är tuttande för tröst så kommer det ju inte göra någon skillnad (och för detta funkar oftast, som även andra sagt, napp), men om det skulle vara så att han faktiskt inte får tillräckligt med mat utan konstant är hungrig stackarn - då kommer du märka skillnad!!!

Anonym sa...

Annika M: Jag håller med om att en sådan ursäkt inte borde finnas. Men alla är vi olika, så det som inte finns för dig och mig kan ju faktiskt finnas för någon annan. Och jag har ju faktiskt inte en aning om vad Marcus och Jonna tänker .. och ville därmed ge ytterligare ett förslag ifall de tycker så. Tycker de inte så, då är det bara till att bortse ifrån mitt lilla förslag.

Kram.