torsdag 19 mars 2009

stockholm tor

Så var Stockholm och TV avklarat.
Körde bil för första gången på över ett halvår och var faktiskt lite nervös innan över hur det skulle kännas, men det var faktiskt som att cykla, fast bakom en ratt då. När vi anlänt till storstan åkte vi bara vilse en snabbis, vilket är riktigt bra jobbat med Marcus som kartläsare ;-) men efter en u-sväng var vi på rätt bana igen.
Måste säga att det var pännande att "resa" med bebis för första gången. Det tog oss tre extra timmar bara att komma iväg med den enorma packningen (har aldrig sett så mycket saker) mot vad vi hade planerat och väl på plats var det tex inte bara att beställa mat (hade inte ätit på hela dagen) och äta, den ena av oss fick hela tiden hoppa upp som en jojo och gunga vagnen eftersom lillkillens kvällsmage börjat bråka. Skönt när väl mormor med sina hjälpande händer kom till undsättning och jag kunde tom ta ett kort bad mot värkande kropp.

Idag var det sen dags för TV. Tur kanske att jag var så outtvilad som jag är, orkade aldrig stressa upp mig eller blir nervös över det faktum att sletna fejset med tillhörande amningspsykos skulle ut i direktsändning och det framför publik, så det gick bra. Eller ok i alla fall. Tror jag. Hoppas jag. Har inte sett det själv än och vill nog inte heller. Fick i en kommentar veta att det var roligt att jag verkligen hade så uppspärrade ögon som på bilderna jag lagt ut, något som hon trott varit grimaser, ha ha.
Som sagt vill nog inte se.
Det var inte direkt planerat att Milo Santino också skulle vara med, men nåväl, så blev det och så är det. Han gjorde i alla fall succé, lille killen! Familjens skönhet.
Nu verkar det som om resan tagit ut sin rätt på honom. Han sover! Han som aldrig sover om kvällarna. Med tanke på att han i princip sov hela resan hem (liksom dit) är det otroligt att det finns ännu mer att klämma ur. Men han har väl precis som vissa andra av oss en hel del sömnskuld att betala av sen en tid tillbaka.
Han är så himla fin mammas älskling!

Skönt som alltid på stolta pappas axel. Han trivdes tydligen på TV4.

Men inte lika mycket hos mamma när det skulle kläs på och åkas därifrån...

49 kommentarer:

Anonym sa...

Har just sett er alla tre på Efter tio (på datorn). Det kändes nästan lite konstigt att se dig röra dig och prata, när man sett så många bilder och läst dina texter på bloggen under ett halvårs tid. Han är verkligen supergullig, eran lilla kille. Eran kärlek till Milo Santino och till varandra verkligen strålar! All lycka i all er framtid.
Kram från en mamma med två änglar och fem barn på jorden

Gunilla sa...

Har nyss sett hela programmet på webben. Kul att få se hela familjen samlad. Det kom en och annan tår på min kind. Ni var jättefina!

Kram Gunilla

Anonym sa...

Måste säga att du var helt underbart vacker!!! sån naturlig skönhet och nyförlöst mamma och allt! imponerande! klart du måste se programmet!!! är så imponerade av alla "vanliga" människor som är så naturliga i direktsänding!!! =) Bra jobbat av er alla tre!

Anonym sa...

Ni var så fina i tv idag ! Såg er då jag stod på löpbandet på mitt gym.
Jag tycker Malou alltid gör ett sånt bra jobb och idag var inget undantag !!
Kram på er!

Josefine www.Prinsessansdagbok.com sa...

Jag satt klistrad och tittade på FINA familjen. Du ÄR en hjältinna Jonna och sonen är ju sååååå söt. Tack för att vi fick se honom "live"
KRAM!

Mira sa...

Ni var jättefina i TV! Gillade verkligen ditt fina nyklippta hår. Och vad Milo Santino var söt, trivdes dock inte riktigt i strålkastarna verkade det som =0)

Det var intressant att höra er berätta om allt som hänt också, inte bara läsa om det!

Kramar

Anonym sa...

grattis till bebisen!! läste om er resa i "att vara gravid". ville bara kika in och gratta! mvh natalie

Anonym sa...

Hej!
Nyfiken på namnet...
Marcus kallar lillkillen Santino i sin blogg HELA tiden! Så är ni överens nu? Du skriver ju fortfarande Milo Santino?
Bara nyfiken ;)
Oj så fin han är förresten!
/Finnjaana

Åsa sa...

Jag såg intervjun nu ikväll. Du kan vara lugn, det var ju jättebra! Du är snygg som få, varken trötthet eller amningsmarathon lyste igenom. Å va fantastiskt söt han är din lille son! Kram från Åsa!

Moa Anna Maria Margareta Sjödin sa...

Jag såg det i förmiddags & ni var jättefina - all tre!

Varma kramar Tessan, mamma till *Jonathan* & Moa

Anonym sa...

Ni var så fina i tv ,,,alla tre ,,och Markus verkar vara så "glad" för dig ,,inte alltid en man kan uttrycka och visa ,,,och du var snygg och såg pigg ut ,,
kram Yvonna

Anonym sa...

Det klart att du ska titta, ni är så fina. Kram hela familjen.

Anonym sa...

Åh så fin han är, och vad roligt det var att se dig i rörlig bild också och höra dig prata. Du är så himla söt! Ni ger oss hopp.

Anonym sa...

Vad härligt att se er alla tre, TACK!!! Vilken fin man du har Jonna. Vad fint Marcus läste. Jag blev så rörd!
Jag känner inte er men ändå känner jag en sådan glädje för er. Underbart att få se er alla tre.
Fina, fantastiska lilla pojke, ett litet mirakel.
Alltså mina tårar trillar när jag tittar på er.

Tack för att ni delar med er. ***Kramar***

Anonym sa...

Har just tittat på er på webbtv. Tack för ett fint program! Milo Santino är otroligt söt.
Ditte

Anonym sa...

Ni var jättefina alla tre på TVn, speciellt du Jonna, du är jättevacker!

Anonym sa...

Uppspärrade ögon såg jag inget av, däremot såg jag väldigt fina ögon som det strömmade kärlek ur!
Gud vad det lös om er alla tre!!
Ni är så kloka och varma människor!

Sofie sa...

Jag såg er imorse och du var så FIN och VACKER såå! Sådeså! Ingen bred röv eller trött fejs :p du gjorde ett jättebra jobb tycker jag! Och Milo Santino och M med förstås! Ha en fin kväll, kram Sofie

Ann Jolby Solander sa...

Jag satt klistrad vi TV och tårarna strömmade då Marcus läste ur sin blogg. Jissus hur kan man vara så känslig över en annan människas lycka.

Lilla Santion är ljuvligt söt och så lik dig, Jonna.

Det var ett bra och känslosamt inslag.

Mvh Ann

Anonym sa...

Åh jag såg er på tv. Hemma sjuk från jobbet och gissa min förvåning! jag tycker ni var jättebra och lillkillen väldigt söt :)

Anonym sa...

Hej! Köra bil - vilken frihet. Ni var så ---fina i tv-soffan. En liten lycklig familj - tyckte jag.
En underbar bild på pappa-son. (en del barn älskar att åka bil - då sover de som bäst). Ha det gott!

Anonym sa...

Det går in te att klicka upp bilderna :( Vill ju se lille Milo Santino...

Emelie sa...

Ni var så bra på TV, jag satte på tvn bara för att ni skulle vara med. :)

Maria sa...

Det var ett jättefint inslag!
Bilåkning är verkligen perfekt för bebisar ur sömnsynpunkt!

Anonym sa...

Malou kallade er för Marcus och Jonna Birro! Har ni gått och smyggift er i Sthlm ;-)
Ni var hur som haver fina i tv och bra jobbat! Mormor och Milo Santina var så söta!
Kramar!

TrasselElin

Anonym sa...

Amningspsykos?????
Inget att skämta om.....

Anonym sa...

Såg Efter Tio och vill bara säga tack! För vad vet jag inte riktigt, men... tack liksom. Väldigt fint!

Jag blir glad över alla som säger till och står upp när det gäller vården på alla sätt, det är så rätt det ni sa... Och otroligt viktigt att förmedla.

Dessutom så måste jag säga att du var strålande vacker i rutan!!! Det var hela familjen.

Anonym sa...

Han var så söt så, och det syntes inte alls att du var trött och amningspsykad ;)

Anonym sa...

Skydda ert lilla barn ifrån offentligheten, så länge han inte kan välja den själv. Om ni vill synas i media och även bli förevigade ute på nätet (över hela världen), så är det ert val. Men lilla Milo Santino har inte valt det här, han har fötts in i en familj som har valt att vara offentliga. Visst, ibland är offentligheten baksidan av ett författarskap eller något annat yrke, något man får leva med för att man har valt ett yrke som man brinner för. Men barnen behöver ju inte dras in i det från att de föds.
Ni väljer ju helt klart själva. Men glöm aldrig .. Milo Santino har inte valt det här.

Jag hade blivit så ledsen så ledsen om mina föräldrar (som båda har jobb där offentligheten är baksidan) hade gjort så med mig när jag var liten.
I dagens "synas i media och på nätet hysteri" så är det en gåva att få slippa det.

Anonym sa...

Kan inget annat säga än : VACKERT!!!!

Anonym sa...

Ni var så gulliga och vackra allihopa. Det var roligt att se dig och Milo Santino i verklighten, efter alla bilder.
Du var en lika vacker och härlig person som jag hade trott :)
Bra jobbat
/Jenny en trogen Norpanbo

Anonym sa...

du var jätte söt på tv!

Anonym sa...

NI var kanon! Däremot förstår jag inte hur tv4 kan ha kvar Malou. Har då aldrig sett en sådan oproffisionell människa. Hur vore det om hon läste lite om de människor hon ska intervjua. Så mycket pinsamma fel så jag rodnar hemma vid tv:n. Hon är ju helt väck och totalt ointresserad av sina gäster.

Anonym sa...

Åh vad du var fin. Och vad Milo Santino var fin och vad FINA ni var allihop! Jag är så glad för eran skull och ni strålar verkligen! Tack för att ni delar med er, på bloggar, böcker och tv!

Anonym sa...

Jag kollade, bara för att du skulle vara med. :D Och ni var helt underbart vackra alla tre. Jag gillar din dialekt! Och dina ögon ser inte uppspärrade ut utan stora och fina. :)

KRAM!

Anonym sa...

Melina!
Har själv växt upp med en mamma som skrev om vårt vardags liv i en tidning med ca åttahundratusen läsare i veckan. Nu när jag är vuxen så är jag så glad och stolt över det. Alla livets viktiga händelser stora som små är dokumenterade med min mammas ord av kärlek. Vi barn var ofta med på bild också och det är skit roligt att det finns så många kreativa bilder på oss.
Min mamma tar och tog ofentliga konflikter för de människor som inte har en så stark röst. Inte alltid så roligt när det stormade runt henne men nu är jag ruskigt imponerad över hennes kraft. Hon har lärt mig att min åsikt är lika mycket värd som alla andras och att stå på den svagas sida kan vara tungt men man sover gott. Det kommer Marcus och Jonna ge sin kille och de är kloka nog att välja rätt väg för sin familj.
Gabriella

Anonym sa...

Hade helt missat att ni skulle vara hos Malou, men jag kollade precis på programmet och jag måste säga det (igen ;)) att det är så härligt att få ta del av er glädje, och sorg för den delen med. Just det där Marcus säger om att födas och dö i samma sekund fick mig att börja gråta. Jag har förlorat min bror på precis det sättet och jag har alltid upplevt att det är en sorg som inte får ta någon plats. "han har ju aldrig funnits". Så till viss del kan jag förstå er sorg och känna er frustration över det bemötande ni fått.

Det är i alla fall med stor glädje jag kikar in här varje dag och läser om er och er fantastiska lilla pojke. Jag har engagerat min sambo i din blogg såpass mycket att han ibland frågar hur ni har det :) Önskar er en fantastiskt dag (man kanske borde skriva natt, ni är ju faktiskt småbarnsföräldrar ;)) och hoppas ni har det fint.
Kram

Anonym sa...

Jag måste bara hålla med en ovanstående kommentar om Malou. Precis då ni pratat om sjukvårdens dåliga attityd mot er då ni förlorat två barn och Malou också poängterat att det är "barn" och inte "bara ett foster" så säger hon "Och här kommer mormor som fått sitt första barnbarn", har hon inte redan två Malou??????? mina kinder blev högröda och jag tyckte det var så pinsamt för er skull. Hoppas ni inte tog illa vid er!

Tycker om din blogg och du var så himla SÖT i rutan, för att inte tala om lillkillen också!

Kramkram/Emma

Anonym sa...

Såg den vackra familjen igår på webben. Ni var ala så fina. Och vilken underbart fin Milo Santino. Han är väldigt lik dig Jonna, samma näsa och mun :-)
Många kramar
Amis

Lina sa...

HEJ!!!
Vad fina ni var på TV. som andra har skrivit tyckte även jag att det vat spännande att se dig i aktion, inte bara bilder. Och, oh, så söt Milo Santino är, helt otroligt.
Kram

Anonym sa...

Gabriella: Jag betvivlar inte att Jonna och Marcus kommer vara fantastiska föräldrar och som du skrev ..
"Hon har lärt mig att min åsikt är lika mycket värd som alla andras och att stå på den svagas sida kan vara tungt men man sover gott." .. detta tvivlar jag inte på det minsta. Och jag är av precis samma åsikt och och bemöter alla med samma respekt och värdighet oavsett om det är den hemlösa narkomanen som sitter nere vid ån eller .. ja, vem ska jag säga? Känner att jag har svårt för att placera in folk i rangordningsklass och kan därav inte hitta motsattsen till den hemlösa narkomanen .. Vi är ju faktiskt alla lika, bara att våra liv ser lite olika ut utåt.
Jag är dock uppvuxen med föräldrar som inte direkt har gett mig detta synsätt, utan det är något jag faktiskt föddes till. Jag har ända sedan jag var riktigt riktigt liten haft dessa åsikter, och aldrig förstått mig på mina föräldrar som verkligen inte varit sådana här .. fast de har ändrat sig en aning på äldre dagar, men de har långt ifrån den syn som jag har.
Och jag förstår om du kan ha uppskattat att din mamma dokumenterade ditt liv i en tidning. Dock så hade det kanske inte gjort dig någonting om din mamma hade gjort detta, utan att alla andra hade behövt ta del av det. Och i Milo Santinos fall så har han ju faktiskt en förälder som är mer i offentligheten och faktiskt väldigt många vet vem det är. Och bara för att det finns folk som uppskattar detta, så måste det ju inte innebära att ALLA gör det. Det är ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra och värna om sitt barns rätt att få välja en sådan stor sak själv.
Det går ju faktiskt dokumentera ett barns liv och uppväxt inom familjen.
Självklart så gör Jonna och Marcus precis som de vill .. Men jag ville bara dela med mig om vad jag känner, sen gör de vad de vill såklart. Jag tänkte bara på lilla Milo Santino jag.
Och jag känner många som verkligen inte skulle vilja vistas i offentligheten. Vissa är till och med offentliga personer .. men de står ut och försöker hålla dig borta, även om deras jobb (som de brinner för) ändå gör att de omöjligt kan hålla sig helt borta.

Anonym sa...

Ville bara säga att jag såg er på tv och ni är sååå fina alla tre!! Du är vacker tro inget annat!!
Kram

Anonym sa...

Håller med dom som skriver att det var roligt att se dej på tv, det är befriande att se nån som inte bryr sig om graviditetskilona, man får ju komplex av alla snygga mammor som är smala två veckor efter förlossningen! Tack för att du visar att det är ok att ha både putande mage o rumpa utan att skämmas (och stirrig blick är inte heller konstigt när man är med på tv för första gången)!

Såg just författaren Alex Schulman i babel (SVT). Han ska bli pappa nu o har skrivit en väldigt fin o varm bok om sin egen pappa. Fint att se en ny sida av honom! Ett boktips till Marcus kanske?

Apropå det som flera har skrivit om, vad tyckte din mamma om när Malou sa att hon fått sitt första barnbarn? Hoppas hon inte blev lessen?

Anonym sa...

Hej på er,
Var inte förvånad att Milo Sanino sov gott i bilen. Många är de föräldrar som i desperation över för stor sömnlöshet tagit bebben med på en tur i bilen för att få honom/henne att somna. Ett tips när det känns som värst! Annars finns alla de andra tipsen som att dra barnvagnen fram o tillbaka över en tröskel m fl... Hoppas ni hittar bra rutiner!

Anonym sa...

Tack så mycket för ett fint program. Fällde några tårar, ni är så fina och modiga.
Du är dessutom jättevacker Jonna och det strålar om hela dig. Ta hand om varandra, och tack än en gång för att ni delar med er. Kramar

Anonym sa...

Tack för att ni är så öppna i er relation och berättar om er själva. Ni är så söööta! Tänk om min man kallade mig hjältinna...

PS. Jag tycker Milo Santino är lik sin pappa. DS.

Tautolog sa...

Jag tycker inte att Malou gjorde ett särskilt bra jobb som andra verkar tycka. Hon kallade er för Jonna och Marcus Birro, hon visste inte vad Liten kallas och inte heller var Dante föddes. Det var inte många rätt. Dessutom tyckte jag att hon ställde en dum fråga: "vilket är priset som ni har betalat?". Det är väl uppenbart? Men ni såg ohyggligt proffsiga ut och strålade av kärlek. Fantastiskt fin lillkille! GRATTIS!

Anonym sa...

Melina vill inte göra en debat sida av Jonnas kommentarer. Men det hade inte varit nog att dokumentera min uppväxt bara för familjen eftersom min mamma ville använa sin röst för att belyssa och diskutera ämnen som var viktiga för henne. Så som Marcus och Jonna gjort, de vill föra fram mycket viktiga ämnen och bäst gör man det utifrån sina erfarenheter. Jag tror att du och jag vill samma sak skyda någon som är liten bara att dina och mina erfarenheter skiljer sig åt och det var därför jsg kommenterade första gången för att vissa att det finns två sidor.

Gabriella som älskar alla som står upp för den som inte har en egen röst. Så tack Melina för att du försöker hjälpa Milo Santino med dina erfarenheter.

Anonym sa...

Måste bara säga att förutom att ni sa många kloka ord så var du så söt på TV!!! Och Milo Santino också, förstås.