torsdag 14 maj 2009

i natt i natt...

...är det spjälsäng som gäller. Hoppas vi. Sängen har stått startklar vid våran sedan dopet, men vi har inte vågat testa än, mer än kortare stunder då Milo har legat däri och tittat på tummen och lyssnat till you are my sunshine. Men nu. Nu ska han få sova stort. Har gjort iordning sänghimmeln och skruvat fast den andra mobilen. Ska fixa lite mys med hans mjukiskompisar och andningslarmet med, sen är vi redo att köra. Kan nog bli lite jobbigt, men någon gång måste vi ju byta och som det har varit de senaste nätterna så har han inte alls trivts i vaggan där han kommer åt väggarna vid minsta vift och vaknar så klart därav.

Ikväll blir det andra semin i eurovisionen. Kul. Marcus är nästan mer på g än jag. Roligt att han äntligen har kommit ur schlagergarderoben, även om han ännu inte skulle erkänna det själv. Vi hoppas stenhårt att slibbot från i tisdags är i storform igen. Men jag för supermodellens skull önskar jag att de kan stå långt ifrån varandra den här omgången. Som snacks har vi laddat upp med fruktsallad och glass. Ska lägga ner (läs; försöka) godis. Inget mer för mig. Även kakintaget ska minskas, något som är oerhört svårt. Kakor och godis har länge varit min tröst men nu ska det bli ändring på den punkten. Tror både jag och Milo kommer må bättre av det och någon gång måste jag ju ta tag i beach -09 kroppen. Som om! He he. Här ska inte besökas någon beach på ett tag och om så, får bihanget jag släpar runt på nu duga. Tror inte rumpan landar där jag skulle vilja ha den fastän jag skulle köra no-kaks ett tag.

Dags för soffan snart då.

12 kommentarer:

Eva sa...

Spjälsäng tror jag stenhårt på.
Vår bebis sov jättebra när han fick flytta över från vaggan till egen stor säng.
Massor med plats att slå ut med både armar och ben utan att slå i kanterna.

=)

Anonym sa...

Hei Jonna!

Mulla ei oo itellä lapsia mut oon kuullu et joku todennu hyväks sellasen keinon, et lämmittää vehnätyynyn mikrossa ja laittaa sen hetkeks lapsen sänkyyn. Niin sit ois lämmintä ja turvallista mennä sinne nukkumaan. Kannattaa ehkä kokeilla! /Netta

Anonym sa...

Tror jag läste att vid ungefär fyra månader blir de medvetna om var de ligger...innan dess ingen som helst koll=)Sov gott=) Linda

Anonym sa...

Hej!
Ett tips kan vara att lägga något i Milos säng som luktar er, en t-shirt eller nåt. Lycka till!

Anna-K sa...

Hej! Nu blir det att sova skönt i spjälsäng för lille Milo o ni kanske får sätta väckarklockan på ringning.Hoppas det onda i ryggen försvinner snart. Lycka till !

Ditte sa...

Lycka till med spjälsängen! Håller tummarna.
Ditte

Anonym sa...

Programledarna är, om inte bra, så unika. Hans hårsvall ändrar sig under sändningen! Och han kan inte låta bli flickstackarn! Hörde parallellt på radion, Carolina Norlén och Björn Kjellman, att det är tur man byter programledare till på lördag. Vi får väl se om det blir bättre.
Ja, inte vet jag vad jag tycker om dom 10 som gick vidare ikväll, men kul att alla 5 nordiska länderna är med till final!

Hoppas nu det ska fungera med spjälsäng i natt. Tycker du gjort det bra med sänghimlen, mobilen, mjukiskompisarna och andningslarmet. Räkna med att det kan bli lite strul, men försök stå på er, jag tror nattningsmönstret måste brytas så att ni inte ”knäcker” er själva, både med ryggar och armar. Och ni behöver ju också få lite tid över till er själva! Det är precis lika viktigt, även om Milo är det viktigaste ni har just nu.
Har han nån liten ”gosetrasa” eller ”mjukisduk” eller liknande? Vårt yngsta barnbarn har sedan han var 4-5 månader haft en liten kudde inkluderande en sån där lapp med tvättråd du vet, lite blankt, mjukt tyg. Det är inte kudden som egentligen varit den viktigaste, utan tvättrådslappen som haft att gosa med runt nästippen. Så med jämna mellanrum har kudden fått såväl nytt överdrag som ny tvättrådslapp. Och den kudden hade han alltid med sig överallt tills han var i 10-årsåldern, men den gjorde ju ingen skada.
God natt! /Maggan

Anonym sa...

Det måste vara magi inblandat i rump försvinandet. Efter 50 dagar i sängen är min nu borta. Så om du hittar på något sätt att få tillbaka den så skriv om det.
Kanske vi ska starta en faceboook grupp.
Gabriella i en säng på Södermalm.

Malin, Lammhult sa...

hoppas det gick bra med spjälsängen inatt och att han sov som en prins.

Anonym sa...

jag bävade oxå inför att föra över lillan till spjälisen. Hon sov i sin vagn de 4 första månaderna. Men när vi väl tog steget så sov hon bättre än någonsin. Jag har rullat ett täcke hårt & lagt vid huvudänden, lite mer ombonat, mjukare att krypa upp emot. Funkar kanon!

KRAM

Experience No 1 sa...

http://experienceno1.blogspot.com

En spjälsäng tror jag på.
eran bebis kommer att sov jättebra
Massor med plats att slå ut med både armar och ben utan att slå i kanterna.

http://experienceno1.blogspot.com

skönste bloggen hittils

Anonym sa...

Hej Jonna ! Våra barnbarn har vyssanlull fötter på spjälsängen , fungerat bra vid nattningarna där ! Kanske kan vara något ...Ha det bra!/ mormor/morfar, farmor/farfar