torsdag 14 maj 2009

ryggvärk

Ännu inga biverkningar efter sprutorna hos den lille, förutom en något rastlös natt. Skönt, även om lite sömn hade varit att föredra.

Jag funderar på vad göra med min rygg. Eller biten mellan axlarna. Där är det ont. Känns som att något har fastnat fel. Har stor lust att snett springa på en dörr eller annat för att få felet att lossna, men jag vet inte. Kanske något annat går sönder istället.
Nej, jag får fortsätta fundera och vänta på att glödlampan ska tändas.

28 kommentarer:

Anna sa...

Går du inte hos sjukgymnast? Om inte. Så tycker jag att du ska börja göra det. Med tanke på vad din kropp gott igenom, i liggande ställning, under en lång period, så är jag ganska säker på att det hade varit toppen för dig.
Det är bara att lyfta luren och beställa en tid.
Jag gjorde det för ett tag sedan själv, då jag känner mig lite stel i musklerna och kände att det nog hade kunnat vara bra för mig, och jag fick tid med en gång, och det känns helt toppen. Så skönt att få lite hjälp med att komma i form, på ett lugnt och bra sätt. Samtidigt kunna ha någon att få råd och tips av, om det gör lite ont i axlarna eller liknande någon dag. Toppen helt enkelt!!

Jen sa...

There is an Osteopat in Linköping. I can highly recommend him. Carrying around babies is really bad for the shoulders and the back. Try a värmedyna and maybe Marcus can give you a little massage.

Anonym sa...

Hej!

Kanske ska boka en tid hos en kunnig sjukgymnast med utbildning inom OMT (ortopedisk manuell terapi)? Med den beskrivning du ger tror jag att det skulle kunna hjälpa dig.

Har inget namn att rekommendera då jag inte bor i ditt område.

/envis

LadyM sa...

Jag kan verkligen rekommendera en balansboll! Boka gärna tid hos en sjukgymnast också för att komma igång och få ett utformat träningsprogram anpassat just efter dej och dina förutsättningar.

Anonym sa...

Ta dig till en sjukgymnast eller kiropraktor!!!
Bums!!!

Stora kramar Tess W

Anonym sa...

Finns det ingen bra massör/kiropraktor som kan få kika på ryggen?

De kan göra underverk med onda ryggar!

la fée verte sa...

Har du funderat pà akupunktur? Kan ju hjälpa spännigar att släppa och ni verkar ju springa där med Milo ändà ;)

Malinka sa...

Gå till en naprapat!

Anonym sa...

Hej Jonna!
Vet inte om den hjälper mot din onda rygg om något verkligen hamnat snett men om du "bara" är spänd är spikmatta helt underbart.
Läs mer här www.shaktimattan.se
Kram Maria

tina sa...

Spikmatta?

Anonym sa...

Det kan mycket väl vara en låsning. Inte så konstigt med tanke på all tvångsvila du utstått. Mitt tips är att kontakta en naprapat. Kostar några hundralappar men det kan göra underverk. Lycka till!
/S

Marie sa...

Lillkillen kan eventuellt få en febertopp efter en ca 10 dagar. Det fick min dotter båda gångerna hon fick vaccinationen..

Anonym sa...

Jag gick hos kiropraktor regelbundet under och efter min graviditet. Det var värt varenda öre!

Simons mamma, Gunilla i Kisa. sa...

En vetekudde Jonna, det är toppen mot all värk.

Anonym sa...

Spikmatta är suveränt. Jag har alltid haft ont och spänt nack och skuldparti.
Köpte en indisk spikmatta. Suveränt skönt och även lugnande då endorfinerna frigörs.

köttbullemamman sa...

hej Jonna , det låter som om du har fått en låsning ifrån dina kotor . Jag har då och då haft problem med det och har då gått till kiropraktiker som hjälpt mig med detta . drabbades själv av det får några veckor sedan och kännde bara att nej det här har jag inte tid med nu och hade dessutom ingen som kunnde vara barnvakt till min lille son så jag lyckades faktist lösa det själv en hel natt låg jag på värmedynan och då jag under natten vaknade gick jag upp och värmede den i micron följande morgon känndes det något bättre . Försökte sträcka ut ryggen genom att ligga på golvet på knä och sträcka ut armarna och tänja , Följande natt hade jag även värmedynan då jag somnade och sedan följande morgon känndes det bra . Men annars är det bara sjukgymnast eller liropraktiker som hjälper. Lycka till . Villken gullig film du har lagt ut . Ni är så söta .

Anonym sa...

Jag gick på yoga ett tag, hon rekomendera alla att efter sin graviditet/födseln att gå till sådan där som knäcker ryggen på människor...hm vad de nu heter har glömt bort men du fattar. Kanske kan det vara ngt om det är ngt som kommit nu och du inte vet vad det är. Hon önskade att hon hade gjort det men sket i det och nu har hon värsta problemet med ryggen.

Annci sa...

Hej!

Jag fick bäckenförskjutning när jag var gravid. Tyvärr gick jag i 1,5 år och trodde det skulle bli bättre ju mindre jag bar... men tillslut tog jag tag i det. Och det blev många besök hos kiropraktor under de följande 1,5 år. Det hjälpte enormt!

Nu går jag bara var 3:dje månad och håller spänningar ifrån mig med hjälp av en spikmatta. Så skönt!

Gå inte för länge - det blir bara värre.

Lycka till!

Vattenslangen sa...

- Jag älskade din krönika i går. Jag har satt upp den på kylskåpet hemma.

Kylskåpspoesi. Kan inte bli bättre. Precis så ser jag på mitt skrivande. Det är inget högtidligt eller märkvärdigt. Det är brukslitteratur. Det är ett gediget hantverk, IKEA, som man ska slita med hälsan.

Säg gärna till Marcus att det var fantastiska ord. Skrev inledning på min bok idag *ler* Ungefär så uttryckt också.

kotti66 28 älskade små tassar o jag sa...

Lilla gumman, ta kontakt med en sjukgymnast så du kan få hjälp med din smärta.Du ska inte gå och ha så ont. Pussa på lille Milo Santino. (så vackra namn )

Anna sa...

Som jag skrev tidigare .. börja med att kontakta en sjukgymnast. Det kan säkerligen göra susen!

Sen måste jag även instämma med föregående talare angående spikmatta. Jag har också en indisk sådan och den är verkligen helt fantastisk. Jag blir så avslappnad i hela kroppen när jag ligger på den och måste alltid ställa larmet, för att jag somnar som en stock. :) Och min nacke som jag har haft ont i i 20 års tid, blev bättre från första gången jag låg på den. :)

Anonym sa...

Hej Jonna J Tycker du först o främst skall kontakta en utbildad sjukgymnast, och som kan lägga upp ett träningsprogram år dig.De ser även vad som behöver göras. Tyck inte jag är så tokig, jag tränar på Friskis , har ryggvärk , o mycket annat men först var jag hos en läkare o sen sjukgymnast . S Börja inte med något hokuspokus . Sjukgymnasten sa jag rörde mig fel . Får mycket ont om jag inte går på gympan. o gör rätt rörelser där.LYCKA TILL! ann

Anonym sa...

Hej! Känner igen mig även i detta med ryggen som så mycket annat du skriver om. Jag har en 5 månader gammal son som hade kolik de första 2 månaderna. För att han skulle sova och framför allt att trösta honom bar vi runt på honom konstant. Han har sedan vuxit stadigt och väger nu ca 8 kg och vill helst fortfarande bli buren även om vi har lyckats bryta trenden något på nätterna. Allt detta bärande kombinerat med avsaknad av träning och sömn har gjort att jag fått vansinniga ryggproblem. Går nu hos en naprapat och har blivit ordinerad träning. Naprapaten knäcker till mig varje gång, ca en gång var 14e dag, i ryggraden och höfterna och jag går nu och tränar 2 gånger i veckan. Träningen är ganska jobbig eftersom jag, precis som du, var liggande redan i graviditetsstadiet, och jag har inga muskler kvar alls. Men nyttigt är det, och det är bra med egen tid. Försök att träna lite och uppsök en naprapat eller kiropraktor är mitt tips till dig! Kram och lycka till! /Jenny

Anonym sa...

Om du planerar att besöka Gävle snart så beställ tid hos kiropraktor Niclas Karlsson.
Bättre får man leta efter.
Marie

Anonym sa...

naprapat!

Anonym sa...

Jag tycker du ska kontakta en sjukgymnast, som direkt ser vad du behöver göra för att slippa det onda. Du får ett eget indivuellt program som dom lägger upp åt dig, som du kan använda dig av för att träna hemma. Här där jag bor har primärvårdens sjukgymnaster öppen mottagning 1 timma per dag måndag-torsdag och man kan bara gå dit och få en bedömning och råd om träning. Anser dom att man behöver lite starthjälp med direkt behandling av dom så får man direkt en tid hos någon av dom för det. Fungerar helt perfekt. Kolla om det finns nåt sånt i Norrköping. Annars kan du ju beställa en tid för bedömning och träningsråd. Gå inte för länge med värk, man spänner sig bara mer och mer när det gör ont och då blir det ju bara värre. Tur att Milo inte fått några biverkeningar av sprutorna!
Lycka till!

Moa sa...

Gå till en kiropraktor ögonaböj! :-)

Sofie sa...

Låter precis som en låsning i kotorna. Får såna jämt, men min kiropraktor fixar det galant! :) Några knak, sen är det fixat! REKOMMENDERAS! :D