söndag 24 maj 2009

söndagsparty

Sitter med pumpen i högsta hugg som suger åt sig envisa tunna strålar av god och närande mjölk till bebis. Gillar det inte alls, pumpandet som går trögt, men vad göra när det spränger och har sig i de gamla tuttsen. Milo äter alltid både och om kvällarna, och ikväll blev det väldigt lite av min vara. Plötsligt sov han bara där och och jag hade inte hjärta att väcka honom, mitt lilla trötta söta barn.
Helgen har gått så fort. Redan måndag om inte alls så länge. Det har varit trevligt på många sätt och lite tungt på andra. Jag är tröttare än jag trott och det är tröttsamt att komma på.
Men vi jobbar på det. Imorgon har jag till exempel sovmorgon.
Gott så.
Nu ska jag bara hitta sömnen så jag har något att sova vidare på när väl morgonen dyker upp.

4 kommentarer:

Anna-K sa...

Hej! Hoppas du får en skön nattsömn - o att lille Milo sover sina timmar. Att du vaknar med sprängfyllda bröst - som inte är alltför onda - så det räcker både till Milo o "pumpen"

Anonym sa...

Så bra att du pumpar så du slipper att det spränger i tuttarna, så att du kan sova lugnt och skönt. Sen får du ju börja fundera på hur länge du verkligen vill att Milo ska fortsätta att amma vid varje måltid. Det kanske är så att du ska försöka minska lite successivt på amningen så att du utesluter åtminstone något mål per dag i steg 1. Det ger dig också lite större frihet och möjlighet till egentid. Milo tar ingen skada av det och närheten med kroppskontakt får han ändå när han äter från flaskan. Han gillar kroppskontakten med både mamma och pappa, det viktigaste är just kroppskontakten. Kan faktiskt vara även mormors eller mosters kroppskontakt också. Och här kan jag känna nästa lilla poäng i kråksången; Lämna Milo några timmar i mormors eller mosters omvårdnad, ta Marcus i handen och gå ut bara ni två tillsammans och käka en god lunch eller middag! Man behöver lite sånt också som nyblivna föräldrar, men det är så lätt att man helt går upp i det nyfödda lilla livets väl och ve och glömmer omsorgen om varandra. Och speciellt i ert fall, efter allt vad ni gått igenom redan innan Milo kom till världen, kan det vara väldigt värdefullt och viktigt.
Låter som en mycket bra idé att du har sovmorgon i morgon. Det gäller att hitta en rytm och en ”arbetsfördelning” som funkar för er alla och det är jag övertygad om att ni gör, men ge det lite tid (ibland behövs mer, ibland behövs mindre tid för sånt).
Hoppas ni kan sova gott alla tre och att du har förmågan att utnyttja din sovmorgon. Men ska jag nu vara riktigt ärlig så har man inte alltid den förmågan som mamma, man tror för det mesta att man är ”oumbärlig” fast man faktiskt egentligen inte alls är det. Även pappa måste få en chans/möjlighet att fixa det hela och också ta den chansen/möjligheten! Handlar alltså om att ge och ta. Detta sagt av en gammal mamma, som också är farmor och mormor och vem vet – kanske också snart gammelfarmor (något annat är inte ens teoretiskt möjligt).
Tag vara på varandra och var rädda om varandra! Det viktigaste vi har är varandra och våra barn! // Kramar till er från Maggan

Anonym sa...

Aventis bröstpump funkar bra för de flesta. Har du provat den?

I all välmening... sa...

"har inte hjärta att väcka honom" när han somnat, skrev du.
Ursäkta en undran: Menar du att du väcker honom för att amma, när han (äntligen) sover?
I så fall är det inte konstigt om han varit "gnällig" och ledsen.

Det bästa är ju att du anpassar dej efter hans sömn. När han sover, så låt honom sova tills han vaknar helt av sig själv. Ni kommer snart in i en harmonisk fungerande rytm då.

Hoppas jag missförstått dej....