lördag 8 augusti 2009

aj aj

Jag utfärdar direkt en varning!
I detta inlägg kan gnäll förekomma, så de som är ofantligt trötta på det (syftar enbart på de som uttalat är det, ni med råd och tips om diverse tolkar jag inte som trötta utan bara måna om) kan ta en kaffepaus eller läsa om Familjen Bra i en blogg nära dig.

Dåså.
Jag mår inte bra idag. Ledsen i ögat som det kan heta.
Väldigt ledsen.
Älskade Milo sover och jag kan i lugn och ro fortsätta vara det ett tag till, vill inte sen inför honom. I hans lilla värld just nu är mamma alltid glad och leende och ska så också förbli. Han behöver inte se mammas öga ledset.
Känner mig dålig. Nästan sjuk. Innerligt usel. Det är inga bra känslor och tar emot att kännas. Men så är det.
Tänker inte gå in på detaljer om vad som hänt eller inte, bara ösa ur lite för att sen resa mig lite piggare och ta itu med vad som itu behöver tas.
Har haft en klump i magen som under natten (det finns alltid en anledning för kroppen att vägra sömn) och morgonen växt och nu pyser ut ur alla hål.
Jag läcker.
Fast gråt är skönt, det är det. Även om anledningen till det ofta gör ont, vilket är också varför den kommer. Gråten tvättar bort det onda och efteråt smärtar det inte lika mycket.
Om man har tur.
Har inte gråtigt såhär på länge. De flesta pölarna jag lämnat efter mig på sista tiden har känts rätt hormonrelaterade och som sådana inte riktigt riktiga, även om de förvisso just då upplevts som väldigt mycket på riktigt.
Men nu är det annat.


Så gråter jag plötsligt inte längre.
Super.
Se vad lite gnäll kan åstadkomma.

37 kommentarer:

Anonym sa...

Vi måste få pysa över ibland för att orka vara bra mammor!
Hoppas det tråkiga fixar sig!

STORA kramar Tess W

Birgitta sa...

Jonna! Livet går inte alltid på räls! Hoppas bara att det inte var allvarligt, men gråt, gråt, det lättar, men tar inte bort orsaken.
Vi, som älsar Din blogg, tål Ditt
"gnäll", skam, vore annat. Gnäll på Du!
Tröstekramar sänder Birgitta & Nyfikne Herrn.

Nikki sa...

Visst e de skönt att gnälla lite då o då. O gråta är oxå skönt. Det är nåt man MÅSTE göra. Om man bär det inom sej blir man ju aldrig av med det. Så fortsätt gnälla när du känner för det!
Hoppas allt löser sej till det bästa.
Kram

Anonym sa...

Gråt du! Sen får du hugga tag i problemet. Vill ju att du ska må bra och bara gnälla över Lyxproblem. Tyvärr är ju inte livet så men man kan ju önska att det bara var en rad av små töntiga problem. Själv är jag just nu grunden till mina stora problem och det gör mig riktigt sur. Det är lättare om det är någon annan/annat som gör det. Vräk i dig glass och ge dig själv en kram. Imorgon är det en ny dag.
Kram från Gabriella utan cerklage på södermalm. Nu får du hållla tummarna för mig.

Rebecca sa...

Vet inte vad det är som hänt men jag hoppas att det löser sig för dig. Angående att gråta - här har du människan som gråter för allt. Och jag menar verkligen allt! Ledsen? Gråt! Arg? Gråt! Glad? Ja men varför inte gråta lite?! Så fungerar jag. Det är lika bra att gråta en skvätt så känns allt bättre sen. Men drick ordentligt, man har en tendens att få så ont i huvudet annars.

Hoppas allt är bra nu och att dagen avslutas bättre än den började. Vi här i cyberspace tänker på dig ;)

Kram Rebecca

Anonym sa...

Visst kan man lura barn genom att le och skratta men dom är snabba på att via din kropp förstå att det är något negativt på gång.Sådant känns i kroppen.Ledsamt det här,du var ju så glad häromdagen.Gråt,gråt och sen skrapa ihop resterna av dig själv...är väl vad som gäller....hur hårt det än nu låter...i nuläget...... K1

Rigmor(mormor) sa...

Det är tufft att bli mamma.Spelar ingen roll hur mycket de närstående ställer upp.
En liten människa har tagit över ens liv helt plötsligt och man har inget eget liv.
Det tar mer än ett halvår innan man hämtat sig och tröttheten försvinner iallafall den psykiska.
Så småningom kommer det att kännas bättre och Du kan slappna av och hitta dig själv.
Man ska ju känna sån "lycka"när
man blivit mamma.Men det känns inte alltid så 24 timmar om dygnet, tycker inte man räcker till.
Och Du Jonna, har haft det så tufft så det kommer att ta tid.
Men misströsta inte. Du kommer att må bättre så småningom.
Du gör ett jättebra jobb och är en duktig mamma.
Det kommer att ordna sig.
Grina ut hos någon som du har förtroende för.
Har följt Din blogg över ett år och tycker Du är toppen.
Många kramar.

F.d Barnmorska sa...

Livet är som en Berg- dalbana, ibland går det upp och ibland går det ner. Om det sedan finns orsaker till att man åker ner så gör det inte saken bättre av att man är nybliven mamma, för det ÄR du. Man måste ner för att åka upp igen och många ggr. skall ventilen öppnas. Jag har det problemet med min nyförlösta dotter just nu, och jag kan bara stå vid sidan och ge råd om hon frågar annars kan jag bara vara till hands för henne. Oavsett vad som gör Er ledsna så är det eran ensak men att släppa ut i tårar mår kroppen bra av, lika bra som att man måste skratta. Lycka till och gråt lungt.

Britt sa...

Hoppas allt ordnar sig Jonna, vill att du blir glad igen.

Tröstkram till dig!

Anonym sa...

Jonna! Ser det inte detta som gnäll, lilla mamma,. Vad det än är så hoppas jag inte det är nåt allvarligt. Man kan inte sova om man är riktigt ledsen, så det var "bra" att du grät, gråter istället för att bära allt inombords. Hör av dig snart igen o hoppas allt blir bra och tröstande kramar från mig. Lillago Milo får en också förstås,han älskar sin mammma över allt på jorden oavsett om du gråter eller skrattar.Smal eller tjock ,du är ju snygg/du är mamma o nr 1 i hans universum.

Johanna sa...

Hej Jonna , . Har följt din blogg sedan efter jul . Fick även själv barn i mars . Blev mycket rörd av din historia "historien om en tapp " . Du har varit tvungen att gå igenom så mycket . Jag vet inte om det är någon tröst men min mamma ( som även hon är en finsk mamma) brukar säga till mig när hon har stöttat mig genom åren att att det man går igenom gör en starkare och det är bara starka mnniskor som gråter.
Hoppas att det ornar upp sig med anledningen till dina tårar .

Anonym sa...

hej!
det där är inte gnäll, det är konstruktivt!allt tjat om sömnen-ja, det är tjatigt när det finns hjälp att få.

Mamman sa...

Goa Jonna!

Vad är det för löjligt trams en del skriver inne hos dig, att du gnäller för mycket? Jag förstår mig inte på människor som verkar tro att man bara skulle ha en sida att visa upp.

Vaddå, måste vi vara glada hela tiden och le och visa upp varenda tand i munnen för att passa andra till deras belåtenhet? Herrejösses, fortsätt med dina mänskliga sidor Jonna. Le när du känner för det och gnäll när du behöver och måste!

Det står ju till och med överst i din blogg för läskunniga att det är DIN blogg. Jag gnäller också av mig i min blogg och skämtar och ler omvartannat. Precis som dig använder jag en del ord i bloggen som kanske inte är så passande enligt somliga. Men det är ju min blogg och skriven utav mig därför kan den inte heller vara på ett sätt som skall behaga någon annan.

Att du är ledsen är förstås din ensak, det kan du alltid välja att berätta om eller låta bli. Att vara ledsen och visa den sidan är också något som tillhör dem mänskliga dragen.

Hoppas bara inte du behöver vara ledsen alltför länge Jonna, men dina slutrader vittnar ju om att du blev lite gladare av att få lufta din ventil! Även om jag inte är här varje dag nu och läser (fick barn igen för två veckor sedan) så tänker jag på dig varje dag. Vi alla går igenom stora och små saker i livet som påverekar oss på olika sätt och formar oss för framtiden. Du är så bra som du är vännen!

En kram skall du få i vart fall utav mig. Från en mamma till en annan!

Kram Mamman <3

Anna-K sa...

Hej Jonna! Å, stackars dej som inte mår så bra.Tyvärr blir det så här ibland.Gråt på du bara om du känner att det hjälper lite.Jag lider med dej - hoppas lillkillen mår bra.Skickar med varma - styrkekramar hoppas att det hjälper "lite".

Anonym sa...

hej jonna!!

Visst är det skönt o få gråta ut ibland? har med gråtit imorse en skvätt o det var så skönt o få släppa ut allt, nu däremot är allt bra igen. >Tänk vad lite tårar kan göra :). Hälsningar från amela, melvin o albin.

Anonym sa...

-men Jonna eftersom du skriver det här som tusentals människor kan läsa så vill du ju ha en reaktion annars skulle du ju behålla det för dig själv eller hur ? Tråkigt att du mår så dåligt men låt inte dina läsare gissa och undra,många tycker om din blogg och är uppriktigt engagerade i vad du skriver så........

Carina sa...

Jonna, sluta och be om ursäkt för att du luftar och skriver ner dina känslor här. Herregud du har ju varit med om så mycket att jag ibland undrat hur orkar hon.

De som inte vill hänga på din fortsatta resa, kan dra här ifrån, jag kommer i alla fall att finnas kvar oavsett om du berättar något kul eller vill få ur dig saker som trycker dig, så är jag och flera med mig med dig.

Kram på dig tjejen!

Anonym sa...

varför säga A och inte B på en OFFENTLIG blogg ? Denna blogg läses ju av hundratusentals personer så varför vara så plötsligt hemlig ? Om det är så hemligt kanske du borde hålla det just hemligt ?

Vindlan och Jag sa...

Jag skickar också lite stärkande tankar till dig och hoppas att du får må bättre.
Passar även på att tala om att jag älskar att läsa din blogg och tycker inte alls du gnäller. Och även om man gör det så måste man ju få skriva vad man vill i sin blogg, eller hur? De som inte vill läsa behöver ju inte.

En jättestor kram från mig!

Anna sa...

Såg faktiskt inte en tillstymmelse till gnäll i ditt inlägg idag. Snarare ord som fick mig att vilja krama om dig och kunna trolla bort det där som gör så ont i dig.
Hoppas det, oavsett vad det än är som gör dig ledsen, blir bra bums NU! Hoppas Hoppas!

Kraaaaaaaaaaaam.

Anonym sa...

Sänder en kram i sommarkvällen /A

Anonym sa...

Jonna,du väljer själv över att lägga upp ditt liv som en offentlig dagbok och tycker samtidigt att slasktidningen Se&Hör skriver snaskigt.Och det gör den ju sannerligen. På det här sättet matar du ju dem med nya historier.Du tycks vara en mycket go tjej och ej heller naiv så vad har hänt egentligen Jonna frågar en undrande tant ?

Åsa sa...

Söta! Stor styrkekram från mej. Ös ur dej bara. Hoppas att det ordnar sej det som får dej att gråta. Jag är helt övertygad om att tårar verkligen rensar det ledsna hjärtat. Kram Åsa

Jenny sa...

Gråt en skvätt så går det över sa alltid min mormor... det slår aldrig fel, kroppen och knoppen är färdig rensad efteråt

kram

Anonym sa...

Kära Jonna,ibland är det ju så här,händelser gör oss ledsna och gråt är befriande,vilket du om någon vet(du bär ju trots allt på så många tråkiga upplevelser och ändå är du så underbart härlig i ditt sätt att vara och delger oss ditt liv till oss andra här ute ).Vill passa på att tacka dig för alla helt underbara bilder på Milo,förstår att du vill "äta " upp honom,nåt gulligare får man leta efter.Hoppas du mår bättre,och
jag sänder jättekramar till dig,hälsningar Margreth.

Anna sa...

Vill tillägga att jag blir ledsen och smått skrämd när jag läser att det finns personer som tycker att du inte ska vara tyst om vad som tynger dig, bara för att du har en offentlig blogg. Snälla nån, hur tänker dessa människor, du skriver väl vad själv du önskar. Visa sin ledsenhet utan att säga vad det handlar om är väl inte det minsta konstigt ..varken här på nätet eller annars heller.

Stor Kram på dig Jonna.

big mamma sa...

Kära finnjonna gnäll på bara hoppas du mår bättre.Hoppas det inte beror på din son och markus bara??Ni verkar så lyckliga ihop trots alla svårigheter som ni gått igenom va rädda om varandra.Hur mår katterna har ni ingen familj i närheten som kan stödja er ibland?

Anonym sa...

Det enda jag vill säga är. Låt tårarna komma! Det är vår ventil.

Hoppas det snart känns bättre.

Kram
Sonja

Öländskan sa...

Stor kram till dig,så klart att livet går upp och ner,det är inte så lätt för som du skriver vill man inte visa för sitt lilla barn att man är ledsen. Men barn läser en som en öppen bok och känner av stämningen.För sitt barn är man i alla fall bäst och det ingår i livets skola att glädje sorg och ledsamheter går hand i hand.
Jag känner mig själv väldigt låg i dag så nu inväntar jag lite mer pigghet. Bamsekram och ljus och värme till dig.

Hanna sa...

Jag vill bara säga att det är din blogg och du får skriva precis vad du vill. OM folk stör sig på vad du skriver så behöver de inte läsa din blogg helt enkelt. Vi andra som förstår vad du skriver om och vad du går igenom är väldigt tacksamma för att du skriver vad du känner!

Livet som mamma är inte alltid lätt men det är ändå helt underbart!

Vi bryr oss!
/Mamma Hanna

Birgitta sa...

Hoppas att livet känns lite bättre idag Jonna!Guud, vad vi tänker på Dig!
Kramar!

Cissi sa...

Skönt att kunna släppa ut lite, brukar kännas bätter sen. men bästaste Jonna, vad är det som hänt?? inge roligt att vara ledsen i ögat. Kom norrut vettja!!!! :-) kraaam

Gråa musen sa...

Har precis kommit hem från en minisemester vid havet och skyndade mig att läsa din blogg. Skickar stora tröstekramar och hoppas att det ordnar sig. Livet är berg och dalbanor med både rosor och törnen. Hoppas att det snart blommar vackra blommor på din stig igen. Kraaaaam

Anna sa...

Skickar en kram till dig idag med! Hoppas innerligt att det som gjorde dig ledsen igår är av det slaget så det har en förmåga att bli till det bättre utan att skapa djupa sår. Men oavsett vad så tänker jag på dig. Du har gett så mycket och delat med dig av så mycket och spritt så mycket glädje med dina blogginlägg, så du har liksom blivit någon jag "besöker" minst två gånger i veckan. Du är som en vän som jag inte känner så väl, även om jag tagit del av mycket i ditt liv. Du är som en vän jag vill krama hårt hårt för att trösta när livet känns svårt.

Hoppas din dag idag har varit gladare!

Kram.

Anonym sa...

Det är så skönt att gråta ut över saker som man mår dåligt av. Efter en stund så är det som att ny energi uppenbarar sig och så tar man sig uppåt igen. Kram K

Bea sa...

Känner igen mig så i det du skriver! Kändes skönt att läsa att det händer fler än mig! Hoppas att allt löser sig till det bästa.

Och du... klart man ska få gnälla i sin egen blogg!

Stor kram från en som verkligen, verkligen gillar din blogg! Bea

Stian, mamma till Svea sa...

Hej mamma Jonna!
Var et tag sedan jag var här och läste nu.
Hoppas du mår bättre vad den är är/var (hoppas på var). Som alla skriver, det är skönt att gråta. Sen får du se till at le mkt mot Milo, det mår även du bra av efter ala ämnen som utsöndras. Samma med promenader!

Kram på dej!