måndag 10 augusti 2009

angående slappa tappar och annat elände

Har fått mail och kommentarer från tjejer som är oroliga för sin tapp efter div cellförändrings-ingrepp, vilket ni inte nödvändigtvis behöver vara, men jag skulle ändå råda er ta upp oron med er läkare, och framförallt under graviditet hålla ett litet öga på livmoderhalsens längd för att utesluta att den förändras, eller om den gör det hinna göra något åt det.
Läkare är ibland och alldeles för ofta slarviga att bemöta oro. Som jag tidigare skrev var jag just det efter att en bit för andra gången tagits bort, vilket viftades just dit -bort. Inte förrän flera år senare när jag blivit gravid berättar min nya läkare om de möjliga följderna av ingreppen.

Efter en konisering (kirurgiskt skära bort en konliknande bit från livmoderhalsen efter grava cellförändringar -ett relativt enkelt, förhoppningsvis, ingrepp) förblir tappen oftast i bra och normalt skick även om den är något kortare, men kan ibland som i mitt fall bli slapp vilket kan i värsta fall påverka framtida graviditeter -livmodern har svårt att hålla inne bebis. Slapphet kan bara konstateras med facit i hand och tyvärr väntar alldeles för många läkare på flera innan åtgärder som cerklage t ex sätts in.
Slapp tapp påverkar inte chanser att bli gravid
En konisering kan också lämna tappen kraftigt ärrad och det i sin tur kan ibland påverka förlossningen efter en normal graviditet så att halsen inte vill/kan öppna sig så att k-snitt blir enda utvägen, bokstavligt talat.
Rejält ärrad tapp kan också försvåra själva att-bli-gravid:andet, spermierna har svårt att komma in helt enkelt.

Mitt råd är återigen att alltid prata med läkare om er oro. Lyssnar inte denne, prata igen, kanske med en ny. Kräv information! Säg att du har läst på nätet si och så. Hän svarar säkert att "Du ska inte läsa så mycket där, hö hö hö" men då säger du snabbt, bestämt och med en aning högre volym -"Nej men säg nåt du då!"

Hoppas ni haft en god dag och får en natt i samma anda!


ps. Gabriella på söder: Tänker på dig! Hur går det? Kan man nå dig på något sätt? Vill gärna höra och se hur det går och vad det är för en mini som tittar ut.
Kram!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra och informativt skrivet! Din info är så bra och framför allt ni fertila tjejer - ta till er vad Jonna skrivit! Ställ krav på sjukvården och er läkare om info om er egen situation! Jag hade, som sagt tidigare, tur att få en bra info från min läkare när jag fick mina cellförändringar diagnostiserade.
Önskar dej en god natt Jonna och förhoppningsvis god sömn!
//Maggan1

Mandisen sa...

Bra inlägg Jonna! Jag vet inte om din ledsenhet häromdagen har med Marcus hotmail (oj, så konstigt det blev!) att göra eller något annat men jag tycker hur som helst att du ska säga till honom att skaffa en ny mailadress med ett rejält spamfilter för så här kan ni fasen inte ha det! Följer hans twittrande, saknar hans blogg massor och det gör mig så ledsen att ni måste ta det här smutskastandet, nu när ni ska vara in the prime of life med underbara Milo och allt. Men hang in there, de flesta här ute i cybervärlden beundrar er och är tacksamma över att ni delar med er av livets svåra och härliga stunder.
Jag hoppas att det löser sig för er och att mailen upphör inom kort. Imorgon är det i alla fall dags för dans igen! Yeah!
Ha det nu så gott!

Ps. Gabriella på Söder, vi andra här inne, (ja, jag i alla fall), vill också veta hur det går för dig så kommentera här när du kan!

Jeanette sa...

Jag gjorde en kornisering p g a kraftiga cellförändringar och blev gravid efter detta. Jag fick f r o m v.24 mäta tappen för att kolla läget och göra detta varannan vecka fram till v.35.

Jag träffade en kanonbra läkare som berättade hur det fungerade det här med att vara korniserad och gravid:

Det finns 2 lager av livmodertappen (yttre & inre) och man kan ta bort ganska mycket av det yttre lagret utan att det påverkar en graviditet. Blir det mycket ärrbildning på tappen så brukar det ta lite längre tid under öppningsskedet men sedan går det oftast väldigt fort.

En forskare inom detta området förklarade att en lättare ärrbildning KAN fungera som ett gummiband och strama åt öppningen.

Tar man av det inre lagret så KAN det bli frågan om en för tidig förlossning om inte tappen orkar med.

För min del höll tappen tiden ut och allt gick sedan i raket fart. Jag fick dock ta det riktigt lugnt från v.20 och tills hon var född och åka in till förlossningen om jag fick ont (värkar).

Det bästa man kan göra om man är gravid och är korniserad är som du skriver: rådfråga läkaren.

Ms Spider sa...

Bara en kommentar: Maggan, inte bara fertila kvinnor. Cancer är inte att leka med oavsett om man är fertil eller inte. ALLA kvinnor ska och bör kolla sig. REGELBUNDET! Om man drabbas av "slapp tapp" om man inte vill ha barn eller om man inte är fertil spelar ju mindre roll men cancer kan man få oavsett.

Anonym sa...

Jag hade ju samma sorts livmodertapp som dig, men inte beroende på koniseringen, utan pga av en kirurgisk abort. Så jag vill varna även för det, för det är något man sällan hör talas om, att det kan bli komplikationer av aborter som man inte märker förräns man är i v20 någonting nästa gång man är gravid. Ett råd bara; var rädda om era tappar på alla sätt och vis.

Kram
AnetteJ

Anonym sa...

Ann-Katrin och alla ni andra:
Att jag skrev just "framför allt" fertila berodde på att inlägget handlade mycket om graviditeter och ev komplikationer efter kirurgiska ingrepp pga cellförändringar.
Självklart är det inte bara fertila kvinnor som ska kontrollera sig och kräva bra info från sin läkare resp barnmorska. Det gäller naturligtvis alla kvinnor oavsett ålder etc. Jättebra att Du påtalade det så att inte några missförstånd uppstått pga just min kommentar!
Sen ställer jag mig också bakom Mandisens kommentar helt och fullt, även det som skrevs till "Gabriella på söder"!
Jag har också läst på Marcus blogg om "hot- och hatmail" han åter fått och tycker det är fruktansvärt att sånt kan och får förekomma. Vi är säkerligen jättemånga som saknar allt det fina han brukar producera och publicera. Blev så glad idag när jag läste hans fotbollsblogg för någon stund sedan! Bra Marcus, hälsa honom det!
/Maggan1

Anonym sa...

Bra skrivet! Blir så fruktansvärt sur på nedlåtande kommentarer som att "du ska inte läsa så mycket på nätet" och "dra ut sladden". Läkare och barnmorskor måste förstå att 1. nätet är vår verklighet 2. deras oförmåga att informera och lugna lämnar utrymme för googlande. Jag tycker nätet är kanonbra, men får såklart hålla någon slags kritisk distans och inte tro på allt som står på tex forum.
Hälsar en som också blivit koniserad och gud vet allt.

Anonym sa...

Tack för att ni undrar hur det går. Ingenting händer! Han övar sig inte inga sammandragningar ingen ting. Men jag är nu mer än färdig för att träffa honom. Drömmer också om att mina fötter ska sluta tillhöra en elefant och vara lila. Hör av mig snart igen bara lånat en dator lite snabt.
Gabirella på med söders största 35or