torsdag 20 augusti 2009

dojor och tänder

Idag köpte jag mig ett par träningsskor. Nike. 800 kr och jag har ångest. Att det ska svida så? Känns ju bara bra när jag bär hem andra skovarianter i samma prisklass.
Nåväl, dessa är bra, lätta och andas! Köpte även syntetstrumpor för dyra pengar eftersom jag har svårt för tåbira så nu är jag officiellt redo. Imorgon blir första riktiga passet.

Hade också tid hos tandläkare. Därav den riktiga ångesten tror jag.
2 500 kr fattigare blir jag om två veckor. Hurra för gammal sketen amalgam som spräcker tänderna! Tack för det svensk tandvård a la 80-tal. Med tanke på att jag knappt några pengar har just nu blir det extra spännande att se vilken av de två tomma fickorna jag ska hitta tjugofem hundra kronor ur.
Tjugofem hundralappar. Det känns som en förmögenhet för mig. Jag som dagligen måste tömma myntskålen Marcus fyller (tack och lov för att hans plånbok saknar myntficka) för att ha råd med fika.
Ja ja, det löser sig sa han som sket i badkaret.

Vi hade sommar idag. Med det och en underbar liten älskling som Milo är det svårt att inte bara njuta även om det är pengar (jag inte har)-hejdå! i alltför stor utsträckning för att det längre ska vara kul.
Hans tänder har inte behagat dyka upp än vilket är jobbigt för den lilla munnen, men vi kämpar på. Snart är dom här och då kommer också humöret vara på topp igen.
Nu sover han och som jag vill in dit och gospussa mig till sömns i finaste nacken.
Kärlek.

14 kommentarer:

Gråa musen sa...

Jag vet hur du ska dryga ut kassan. Bli fotomodeller du och lilla hjärtat :-) Så gulliga som ni är båda två så kommer ni tjäna storkovan :-)

Anonym sa...

Det är f-n att träningsskor ska kosta så mycket! 800 kr mycket pengar! Har också svårt för tåbira, så visst är det bra med skor som andas och syntetstrumpor. Men varför ska allt kosta så mycket?
Tandläkaren ska vi inte prata om. Nu ska vi medborgare betala för att få bort skiten som tidigare förstå-sig-påare proppade in i våra tänder. Varför ska inte staten betala för att ta bort det? Det har jag svårt för att förstå. Vi förstod ju inte vad dom gjorde, och det gjorde dom inte själva heller om man ska vara ärlig. Men då man nu vet att amalgam inte ska vara i tänderna borde staten ska stå för kostnaden att ta bort detta. Kan jag tycka, alltså! 25 hundralappar – det är för jäkligt!
Desto mer förstår jag att du uppskattar att Marcus plånbok saknar myntficka så det finns utrymme för lite fikapengar! ;-)
Det här med pengar löser sig alltid på något vis. Njut av de kvarvarande sommardagarna och lite utomhusfika, njut av Milo och tillvaron. En nära vän lärde mig uttrycket Carpe diem och jag försöker leva efter det varje dag, även om det kan vara svårt.
Shit att första-tanden inte vill komma upp, men den kommer!
Gospussa inte för mycket på Milo så att han vaknar utan jag hoppas ni får sova lugnt och gott alla tre! Natti! //Maggan1

Anna sa...

Usch ja, tandläkarbesök är verkligen något av det tristaste att lägga massa pengar på. Själv har jag haft massa tänder som spruckit de senaste åren och även lagningar som lossnat. Så många tusenlappar har hostats upp .. de flesta ifrån en av mina bästa vänner. Vet inte hur jag ska ha råd att betala tillbaks. Han säger att jag inte behöver det ..men jag vill kunna göra det.
Och även här läggs småpengar i en burk. Även detta av min bästa vän. Han har inte heller något myntfack och tycker de gör bättre nytta här pengarna. Fast för mig är pengarna snarare en hjälp att överleva. Kunna köpa middagsmat då och då. Guld värt!!

Annika M sa...

Usch, jobbigt med utgifter man inte vill ha. Som tandläkaren. Har samma problem - amalgam som spräcker tänderna. Blä!! Som föräldraledig blir man inte rik heller. Fast tänk ändå att man faktiskt KAN vara hemma så länge med sin bebis - och få betalt. Det är inte alla förunnat här i världen. Att rekommendera när man fått barn: Totalt delad ekonomi.

Anna sa...

Grattis på namnsdagen Jonna!!

Kram.

Anonym sa...

Hej Jonna ! Var rädd om dina tänder i första hand , strunta i fula ja jag tycke det ! stövlar .. smaken olika. Skoletter snygga annars.träningskor bra kvalité att måste , jag har ett annat märke pga av dansat för mycket i smala högklackade finskor.Hade sååå roligt.Allting "betalar" sig. men inte synd om mig , nu till träningen .Krama lillego MILO. Kanske han får gröna ögon. Mina syskon har blå, bruna , mörkblå, och jag gröna. Sköt om er trevlig helt.

NinaKatarina sa...

Grattis på Jonna dagen !!

Mamman sa...

Hej kära Jonna med familj!

Ville gratulera dig på namnsdagen idag! Det är Jonna-dagen!

Duktig du är som kommit igång med träning, egentid är ju så viktig!

Jag har äntligen en liten stund för mig själv då nya tillskottet i familjen sover en stund i vagnen. Och vad gör jag då? Sätter mig framför internet. Kunde lika gärna utnyttja tiden till att gå ta en dusch som jag tycker man aldrig riktigt hinner med så här i början när dem är nykläckta. Vore jag riktigt smart så skulle jag passa på att sova av mig tröttheten när en liten kolikbebis äntligen snusar. Men inte då.

Nå, jag hoppas ni får en fin dag trots vädret vi har här i Norrköping.

Kram till Jonnafamiljen från Mamman <3

Vattenslangen sa...

Grattis på namnsdagen!

Anonym sa...

800kr till skor men inte pengar till tandläkare och fika..??
Jag fick inte ihop det!
Prioritering är ett tips från mig!

Anonym sa...

Nog för att man inte behöver ha delad ekonomi men att behöva tömma myntskålen på Marcus gamla mynt känns lite väl snålt av Marcus. Men vad vet jag. Vet bara hur det fungerar i mitt förhållande. Vi delar med oss om den andra har det knapert. Med nöje dessutom.

Anonym sa...

Tänk ändå vad vi har det bra här som får vara hemma med våra barn och ändå kan handla och fika ibland... Det är få förunnat. Önskar fler kunde uppskatta det och njuta av sin barnledighet. Denna tid går så oerhört fort, varför denna hysteri om att behöva se snygg ut och ha de senaste kläderna och prylarna.Varför inte spara dessa pengar och lägga på att vara hemma längre med barnen? Tror världen skulle se bättre ut om vi inte konsumerade så mycket, det är så stort värde i att bara vara med sina barn, vad gör det om man har ärvda kläder och klipper sitt hår själv bara man är trygg i sitt sätt att leva och njuter av det enkla fina i vardagen..
Alla är vi olika men önskar alla kunde tänka efter ibland vad som är viktigast i livet..
Bara en liten tanke ;-)
Isa

finnjonna sa...

anonym: Nä du vet ju inte :-) Marcus är den mest generösa personen jag har träffat. Att jag väljer att "hitta" pengar i myntskålen får mig att känna mig härligt självständig. Har inget att göra med att Marcus inte skulle dela med sig, vilket han alltså med nöje gör.

Liss sa...

Jag vill ge dig en varning. Något jag lärde mig för några år sedan är att syntet oftast luktar snabbare svett än bomull. Fastän man tvättar kläderna känns det som att svetten finns kvar i plagget och när man sedan nästa gång använder dem kommer lukten fram igen nästan på en gång och då luktar verkligen inte gott. Detta kände jag iallafall med några slimmade t-shirts i syntet. Efter det har jag alltid köpt dem i bomull.