onsdag 5 augusti 2009

lillemannen Milo fyller halvt

Idag firade vi Milos halvårsdag med lite svängom i gungan. Och som han gillade det, min älskling! Blir helt klart fler turer till parken och gungan där.
Hip hip hurra mammas underbare gosse! Du är värd alla hip i världen älskade barn.
Puss din mamma.

Har ett bekymmer.
Hade tänkt byta till sittdelen (i vagnen) nu när killen är sex månader och snart kan sitta själv, men när vi testade den häromdagen upptäckte jag att själva säkerhetsbältet, eller axelremmarna i det, börjar väldigt högt upp i ryggstödet (ovanför Milos huvud) och är inte justerbara.
Är detta ett konstruktionsfel eller ska det vara så och vad/hur gör man då?
Vi har en Emmaljunga Nitro men jag tror det är i pricip samma delar till flera av deras vagnar.

Sen en sak till nu när jag åter outar bekymmer.
Du/ni som tycker jag gnäller för mycket -vänj er eller gå vidare.
Min blogg. mitt gnäll.
Ett sätt för mig att handskas tex med min sömnlöshet är just att skriva om det här, kanske inte det bästa, men för mig ändå ett och alla är bra!
Utom de dåliga :-)

Ha en skön natt nu ni fina, med allt vad det kan innebära.

21 kommentarer:

Gråa musen sa...

Hipp hurra för Milo på halvårsdagen. Problemet med remmarna lämnar jag till de som haft eller har liknande vagn. Enda helt onödiga rådet jag kan ge är väl att höra efter där du köpta vagnen. Vad det gäller ditt så kallade gnäll så håller då inte jag med. Följer dig varje dag och har icke märkt något gnäll än. Du skriver ju en form av dagbok och då ska man väl skriva om allt mellan himmel och jord som händer i ens vardag och dit hör väl också om man har små problem i vardagen. Den som inte fattar det ska nog inte läsa bloggar över huvud taget. Tycker nog att du gnäller fasligt lite med tanke på vad du har gott igenom. Vore alla så possitiva som du är så skulle det då inte finnas mycket tjafs i världen. Ha en bra dag och krama varandra

Anonym sa...

Hej!

Vi satte Colin i sittvagnen ganska tidigt (han vägrade ligga ner). Även vi har en Emmaljunga, det vi gjorde var att vi kopplade bort remmarna över axlarna eftersom han inte kunde kliva så mycket i början. Det är ärligt först nu dom behövs och han är över året idag. Så det kanske är ett tips på vägen. Jag tyckte nämligen själv också och tycker fortfarande att det är obehagligt att remmarna sitter som dom gör :(

Nåväl, hoppas det hjälper endel på traven. Ha en fortsatt trevlig sommar.

Kram
Sonja och Colin

Anonym sa...

hej!
jo,jag tycker oxå att det är lite mkt klagomål istället för "göra åt". fast jag gillar din blogg ändå, det ena behöver väl inte utesluta det andra?

Anonym sa...

Vad kul att få gunga på riktigt och inte bara i bebisgungan han hade när han var pytteliten! Resten och sommaren och början på hösten är ju lite räddad då, eftersom ni kan gå ner i parken och leka lite.
Det här med vagnen kan jag inget om, men du får säkert flera goda råd om det. Annars får det väl bli ”barnvagnsaffären” som får ge ställa upp om det.
Sen tycker jag att det är helt självklart att du både får och ska skriva vad du känner och tänker, även det du kallar ”gnäll”. Det är väl inte gnäll, utan så som det är och känns just nu och då du skriver det. Nånstans måste man få ha sin ventil och du har din bl a på din blogg. Dom som inte gillar det dom kan ju bläddra vidare till något annat att läsa.
Jag upptäcker nu att jag kommer att bli datorlös i flera dagar (om jag inte lyckas låna någons) och hur 17 ska jag klara det? Ja det vet jag inte, men ibland bara måste man vissa saker och detta är ett sådant ”ibland-tillstånd”. Blä vad trist, men inte något att göra åt.
Ha det gott hela familjen, vi hoppas på fortsatt sommar och solsken både ute och inne. Kram till er alla tre. //Maggan1

Sara sa...

Dessvärre är selen på emmaljunga så, vet att många löser det genom att knäppta bort de band som ska gå över axlarna och bara har det som går mellan benen. Barnet kan ju inte kana ut då iallafall. Det var en anledning till att vi faktiskt inte köpe en emmaljunga....

Tuttemus sa...

Hej jonna hoppas du fick sova inatt gumman.Fortsätt gnälla om du vill det är så skönt att gnälla av sig ibland.Grattis på 1/2års dagen till den lilla sötnosen.Va rädd om din lilla familj och ha en underbar dag.

Unknown sa...

Besök gärna min blogg, http://pearldesign.blogg.se

Jag tillverkar unika armband i endast ett exemplar av varje.
Trendiga och vackra! Välkommen in!

Kram!

Anonym sa...

Hej!
Jag hade iofs en brio till mina döttrar (tänkte på er igår eftersom jag också har en som är född 5 feb...) och jag har aldrig använt vagnens sele. Till första behövdes ingen. Till andra köpte jag en extra med mycket bättre passform. Till henne köpte jag också en och surrade fast henne i tripp trappen eftersom hon är och var en fena på att klättra. Hon har också lärt sig ta av sig bältet i bilen under pågående färd, något den stora aldrig gjort. Så - titta hos återförsäljaren om det finns några lösa selar att köpa.
Och grattis på halvårsdagen i efterskott.

Anna-K sa...

Hej Jonna! Lille Milo 1/2 år - tiden går fort o roligt är ju det - när man ser hur Milo utvecklas - snart blir det"kryp" - då brukar det hända roliga saker. Hoppas ni sovit gott inatt efter allt gungande.Ha en skön torsdag o mycket sol o bus!

Anonym sa...

jovisst är det din blogg, men jag antar att du vill att folk ska fortsätta läsa den? eller? iaf jag tycker att det är liiiiiite trist med folk som tjatar om samma sak men inte handlar istället. det blir lite tröttsamt i längden. du har ju alla möjligheter att göra något åt din sömnsituation!

Anonym sa...

Hej Jonna!

Tycker du gnäller alldeles förträffligt härligt -fortsätt så! Som sagt man har ju ett vl, gillar man det inte behöver man ju inte klicka in sig här vareviga dag...

Jag använde inte bältet i vår vagn förrän lillan var "rymningsbenägen" vid ca 10-11 mån dvs vände sig, satt sig på knä, föröskte ställa sig i vagnen & vi vände sittdelen framåt då var det alldeles lagom. Innan dess stöttade jag upp med kuddar/filt & bågen fungerade som skydd framåt. Har aldrig haft fallolycka ur vagn, man är ju med hela tiden när barnet är i vagnen.
När lillan sovit så har jag alltid haft myggnätet (vårat är inbyggt) nu är hon fastspänd men inte alla dagar när hon sover och hon kan inte ta isg ur myggnätet när hon vaknar.

Prova dig fram!

Kram

Jessica sa...

En bloggär ett perfekt ställe att gnälla på. Hellre få ur sig skiten på en blogg och sedan vara mindre gnällig mot familjen. Det är lite tabubelagt att gnälla för oss som fått kämpa för våra små, men vi blr också trötta. Trodde att jag aldrig mer skulle få sova för tre månader sedan men nu sover 11-månaders bebisen äntligen om en baby, så det kommer. Plötsligt kommer de där fantastiska nätterna helt utan matpauser och panikskrik. Helt underbart.

Sandra sa...

Grattis Milo, till halva första året! Och Jonna, jag har ingen förståelse för folk som har åsikter om vad du väljer att skriva på din blogg, du får vara hur gnällig du vill, det är som du själv skriver DIN blogg. Tror inte en del har fattat själva definitionen av blogg - det är en webb logg, din loggbok - dina ord, dina tankar. Det är inget rum för cencur av personlighet, tankar och känslor. Snarare tvärtom. Låt dem flöda.

Anonym sa...

Gnälla måste alla få göra.Jag vet inte vilka kommentarer du får kan av egen erfarenhet bara gissa.Men det finns nog många därute som gillar din blogg och vill av ren omtanke tipsa och hjälpa dig bryta den "onda" cirkeln och de kan frustrerade läsa att inget tycks hjälpa.Medicintipset är inte helt fel,mediciner som inte är vanebildande kan väl vara jättebra att ta till då och då.Verkligen värt ett försök. / K

Helene sa...

Hurra hurra hurra hurra till sexmånadersmilo! Och du Jonna, bry dig inte om gnölande läsare. Fortsätt skriva precis som du gör! Kram.

Anonym sa...

Grattis Milo.

Självklart måste du få det negativa ut ur systemet, annars slår det rot, ingen är positiv och bubbelibubblycklig hela tiden även om ens barn är det bästa som finns och världens mirakel. Det är klart att man får vara ledsen och tjurig och det är väldigt bra att du är bestämd på den punkten. Vi medsystrar ska stötta varandra inte hitta brister och gapa över dem och skryta om sin egen förträfflighet för ärligt talat: vem är perfekt??

Ha det gott.

/K

Anonym sa...

Såklart du får gnälla! Jag tror många av oss kanske av ren omtanke tänker att du kanske skulle söka lite hjälp, men det blir så fel i skriven text. Jag tycker mest att du måste få sova, och där finns det mycket att tillgå. Utan sömn blir man gnällig och utan tålamod. Du verkar ju varit så här sedan väldigt länge, och det är just av den anledningen jag tänker att du inte skulle behöva ha det så här, det finns mycket bra mediciner nuförtiden som inte är vaneframkallande. Så du får sova.

Jag menar inte att säga att du inte FÅR gnälla, absolut inte. Men det kan ser så ut när man skriver en kommentar.

Kram

Anonym sa...

Oj då Jonna, ser att det finns en annan K här.... då får jag nog göra en Maggan och kalla mig K1, ojoj så det blev men OK. då hehe !!

Anonym sa...

Hejsan. Gillar din blogg skarpt. Just för att den handlar om livet och att allt inte är rosenrött. Har tänkt på din sömnlöshet, det är ett allvarligt medecinskt tillstånd som på sikt bryter ner kroppen och kan ge permanenta skador. Inget bra alltså. Mitt tips är att testa akupunktur gärna öronakupunktur som är vetenskapligt vedertaget som hjälp vid insomnia. Dessutom helt fritt från biverkningar. En toppenbehandlig. Var rädd om dig Jonna. Du ska hålla i många år framöver.
Kram

Ditte sa...

Grattis i efterhand, Milo!
Har inte tittat in på ett par dagar och alltså missat den stora dagen.
Förra veckan körde vi förresten förbi/runt Norrköping på väg från Vikbolandet till Vadstena och då tänkte jag på er.

Anonym sa...

Hehe.. ska jag kalla mig K2 då ;-):-D

/K2.