söndag 2 augusti 2009

södagsmiddag

Det går visst inte alls som jag har tänkt mig. Ytterst lite sömn inatt igen, tror det ironiskt nog blev rekord, lämnade en Jonna med övrigt att önska, men vi har det till trots haft en väldigt bra dag idag med promenad i vackra vädret och god utomhusfika!
Fick ett tips om hotellnatt med tystnad och visst, ska se vad jag kan göra åt det när Marcus väl är tillbaka för jag behöver några timmar ostört en natt. Ska överhuvudtaget ta tag i min sömnlöshet på allvar nu, för detta går inte längre. Märkte det med största tydlighet när jag i natt såg och pratade med folk som inte var här. Creepy.
Jag hoppas också väldigt mycket att den här trenden med vaken kille varje timme dygnet igenom snart är ur mode för det är minst sagt ingen hit.

Snart ska vi äta gröt. Eller Milo ska. Oftast blir det bara flaska till natten men sen en tid kör vi lite mild havregröt också som han gillar. Han är just nu övertrött min prins eftersom eftermiddagstuppluren inte ville infinna sig. Övertrött innebär bland annat lättroad liten kille som har nära till fnitter, bara mamma orkar busa och apa sig tillräckligt och den killen är kul.

Nu, gröt.

5 kommentarer:

Elin i Björken sa...

Ett annat "bus-tips" är (om du slutat amma) att ta en sjösjuketablett innan du går och lägger dig. Man blir riktigt riktigt trött och går ner i djupsömn.

Detta ska naturligtvis inte bli en vana, utan endast då och då för att Milo ska få en härligt utvilad moder.

Anonym sa...

hej!
du kan ta Postafen, en sjösjuketablett som man tar även mot grav-illamående,den funkar. men jag tror på några nätter för dig själv,på ett tyst hotell är väl en kanonide´! så gjorde jag när jag skulle sluta amma, jag låg 3 nätter på hotell,underbart!!!!

Malinka sa...

Grejen är att enstaka nätter räddar en från att bli galen, men inte hjälper i längden. Marcus måste ta åtminstone varannan natt – eller om ni turas om på något annat sätt, poängen är som du förstår att DU inte kan ta 95 % och få enstaka sovnätter. Det funkar inte.

Jag bara sovit hela "undantagsnätter" de senaste fem åren. Vi blir fortfarande väckta sisådär 3 ggr per natt. (Det låter kanske inte så mycket när man är i vakna-varje-timme-perioden, men när man snackar halvdecennier är det rätt tröttsamt.) Det enda som gör att vi inte blir vansinniga är att vi delar på det, att man inte är tvungen att gå upp varje gång.

Anonym sa...

Hej Jonna ! Kan du inte sova när "busen" Milo gör det, eller sover inte han heller. Du måste få sova om du skall orka. Finns ju naturmedel ,minns inte namnen nu som funkar bra. Hotell men då kanske Marcus ringer o vill ha hjälp, annars bra idé. Sen måste ju han jobba. Två trötta föräldrar ingen bra idé. Sovrutiner är ju a och o för de små. Benhård med tider för mina. O absolut inget bus innan, avkopplande prat.Musik? Prova det som skrivs på bloggen, och krama goa Milo lilleman. Ser fina bilderna du lagt in John Blund på väg till er...

Anonym sa...

Shit också att det inte blev så bra sömn natten som gick heller! Men jag tror fortfarande det är tänder på G som spökar och gör att Milo inte kan sova längre perioder i sträck. Sen har ju barn perioder när dom sover mer oroligt och det kan ju vara en sån period också som han är inne i just nu. Är övertygad om att det vänder ganska så snart. Undrar lite, sover han mycket på dagarna? I så fall kanske det är idé att försöka minska på den sömnen, åtminstone på sena eftermiddagsluren, så att han kanske sen kan sova bättre på natten. Men det där har du säkert redan pejl på förstås. Det där med hotell vet jag inte om jag håller med om riktigt. Hade det varit jag så hade jag nog haft väldigt svårt att koppla av på ett hotellrum med bebis och pappa på annat håll. Då tycker jag hellre sömn hemma i den egna sängen med öronproppar och ögonbindel och kanske mjuk musik ”i öronpropparna” vore att föredra. Då vet man var man är och jag tror den tryggheten ger en bättre avslappning än att försöka sova på annan plats. Men det är hur jag är.
Trevligt att höra att ni i alla fall ändå haft en bra dag med lite fika på stan! //Maggan1