måndag 29 mars 2010

bräserad fläskfilé och ugnsrostade rotsaker







~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Nu är ju kassen slut igen (imorgon komemr laxbilder) och jag känner mig som vanligt lite vilsen. Men då denna vecka innebär påsk betyder det att så länge ägg finns i kylen finns något att äta och jag kan i lugn och ro luta mig tillbaka och se fram emot nästa veckas påse.

I lördags gjorde jag det som syns på bilderna och recept utlovas. Det blev en självklar succé och bara tanken tillbaka får det att åter vattnas i munnen. Medan jag skapade tog jag mig tid att leka lite med grönsakerna och posera med morot och mage. Man får ju som bekant egentligen inte leka med maten men lagar man den får man faktiskt göra i princip vad man vill.

Nu ska jag sova.

1. Skala och skär i jämnstora stavar/klyftor: ca 300 g sötpotatis (en stooor), 300 g kålrot (lika stor), 500 g morötter och lika mycket potatis. Skala och skär schalottenlökar mitt itu och sprid allt på en lätt smörjd plåt. Ringla över lite olja, salta och blanda.
Tillaga i ugnen ca 35 minuter. Rör om efter halva tiden.

2. Putsa fläskfilén och bryn sedan varje sida någon minut i stor gryta, salta och peppra.
Ha i en gul lök i klyftor, en kött(eller annan)buljong och 5 dl vatten, 1 msk torkad rosmarin (alt. timjan och rosmarin) och 1/2-1 tsk ingefära.
Låt småkoka under lock i ca 25 min. Vänd filen ett par gånger under tiden.

3. När fläskfilén bräserat klart (skär ett snitt och se om köttsaften är genomskinlig) ta upp den och skär i fina skivor och lägg i alufolie så de håller värmen.
Häll buljongen genom en finmaskig sil direkt i en kastrull, tillsätt 1/2-1 msk soja och red buljongen med 3-4 msk maizenaredning (ljus eller mörk). Låt koka i några minuter.

Servera med de ugnrostade rotfrukterna.

Buon appetit!

6 kommentarer:

nillamy sa...

Hej Jonna

Jag tycker ni är så fina och rara du och din lilla familj, jag hoppas det går bra för dig med lilla plutten.

Vilka häftiga rotsaker du fixade till middagen, fortsätt att skoja till det livet är till för att ha skoj.
Kramar till dig och din familj

Från Nilla

Gråa musen sa...

Snuskfia där ;-) Vilken fin tunika du har på dig och maten ser ju hur smaskens ut som helst

Anonym sa...

Gillar din humor!
/Anders

sachikoblog.com sa...

Men Jonna då! Hahaha! Och du kallade MIG hårddisk-slampa.
Mmmmhmmmmm easy on the carrots!

;-)

M.D sa...

Snygging & schysta morötter ;)

tvillinganna sa...

Så otroligt fin du är med din gravidmage!!