torsdag 11 mars 2010

frukost tur och retur

Kräktes nyss upp frukosten men har redan hunnit pula i mig lass två. Var så grymt hungrig eller är fortfarande för jag vågade nu inte äta det jag hade velat, men hoppas att den här mackan iaf får stanna kvar. Jag är tack och lov inte illamående alls. Vet inte varför det blev en sån jättekräkning. Jobbigt är det hursom att hulka över toastolen aå att ögonen nästan trillar dit men jag hoppas detta var ett litet återfall som får stanna just vid det. Inget mer tack om jag får be.
Tänker förresten att det kanske kan ha med min huvudvärk att göra? Haft jätteont i huvudet och har för mig att vissa kräks av det.
Ja ja.
Kaffe är nu intaget och får det stanna därnere med panodilen så ska det nog bli bra detta. Denna. Dag alltså.
Med.

Igår gjorde jag piroger och sallad. Det blev mycket gott!
Ikväll ska jag fixa veckans snabba/enkla och det blir ravioli fylld med karl johan svamp och till det ädelostsås med frästa färska champinjoner och haricot verts.
Får man äta ädelost om den blir uppvärmd i sås?
Jag är ju inte mycket för svamp, alls egentligen, även om just denna rätt låter mumma, men Marcus mamma kommer ikväll (tjohoo, äntligen dygnet-runt-assistans i ett par dar!) så hon och Marcus kan få mumsa på middagen för jag ska ändå på bio (Avatar!) och kan lika gärna klämma i mig en burgare eller en sallad på fik innan. Men smaka ska jag. Ifall det bara går bra med ädelosten. Ska googla.

En bra dag önskar jag er!

7 kommentarer:

Louise sa...

Det går bra, Jonna! Ät du, bara den har blivit kokt (för då har ju de eventuella bakterierna dött!) Smaklig spis!
Louise i Malmö

Carro sa...

Om osten hettas upp så mycket att det bubblar i den är det ok att äta har jag läst! Fast är man oroligt lags (som jag) så är det ju bättre att avstå än att gå med ångst flera dagar sen....

Ingrid sa...

Nej, absolut ingen fara att ata uppvarmd adelostsas! Kolla livsmedelsverkets hemsida. Alla bakterier dor om osten blir bubblande het.

Anonym sa...

Hoppas frukost nr 2 stannade kvar där den skulle! Och kaffet! Framför allt hoppas jag du ska slippa illamående och kräkningar i fortsättningen, det är så jobbigt. Berodde nog på huvudvärken att du kräkts idag.
Kul med dina maträtter, och spännande att prova nya saker. Det här med ädelost är jag tveksam till, men vet inte. Den osten är ju lite speciell. Sen håller jag med dig om svampen, jag gillar inte heller svamp speciellt, särskilt inte karl-johan. Konstigt förresten med karl-johan-fyllning först och sedan till det frästa champinjoner. Men det kanske bara är i min hjärna det blev en konstig kombination.
Toppen att Marcus mamma kommer ikväll så ni får lite avlastning!
Önskar dig och er en bra dag också, att solen skiner på er lite och ta du en god sallad innan eller efter bion ikväll och känn dig lite lyxig.
Skickar en krya-på-dig-hälsning till Marcus också!
Kram till er från Maggan1

Johanna sa...

Ja det finns många som kräks av ordentlig huvudvärk, speciellt migrän. Hoppas du slipper mera.

Har plutt (eller snarare magen) hållit sig lugn? önskar verkligen att du slipper en sån där vända till.

Anonym sa...

Det här hittade jag åt dig:
http://se.babycenter.com/pregnancy/nutrition/foodsafety/cheeseexpert/


/Julia

Anonym sa...

Själv undvek jag allt som var "förbjudet" såsom ädelost osv, sen ändrades rönen och då var det förbjudna helt plötsligt okej!

Borde ju vara så att det är okej om man kokar osten.

Det där med att "kasta" upp kan ju komma då och då under en graviditet. Stress, tom mage eller bara att barnet växer och rör på sig kan påverka.

Kram
Madeleine