lördag 20 mars 2010

tvåspråkighet

"Milo ska det och det... Inte så och så. Säger inte detta av elakhet..."
Nehej du. Vad är det då att indirekt säga att vi gör fel i vår uppfostran? Dessutom så är faktiskt om du ursäktar dina sk råd inte värda mycket. Har pratat med många som vet om detta med språk och jag litar fullt på deras omdöme, samt mitt eget, ja både omdöme och erfarenhet som jag råkar har massor av i ämnet så jag vet att vi är helt rätt ute.
Vad var det förresten om att lära vår kille bara svenska och italienska? Vem ska göra det hade du tänkt? Tyvärr blev inte Marcus uppfostrad till tvåspråkig, något som är en sorg för både honom och andra idag så nej, även om jag väldigt gärna hade sett italienska som ett av Milos språk så lär det dröja ett tag.

Jag pratar finska med Milo för att det är mitt modersmål och därför också hans. Jag=hans moder. Finska=mitt första språk/mål. Vi pratar svenska jag och Marcus och Marcus pratar svenska med Milo. Perfekt. Killen förstår precis så mycket som någon i hans ålder ska förstå och om nu ordet boll eller pallo eller vad det nu mår vara kommer lite senare än för en annan liten minimänniska, vad gör det?
Ett av det dummaste jag läste var att jag inte skulle lära Milo finska för att Marcus inte kan det. Jättebra. Straffa barnet för att pappan råkar ha ett annat modersmål. Min, liksom Milos (ena) familj pratar finska, precis som resten av tjocka släkten och vi är väldigt tighta. Ska inte han få privilegiet att på egen hand kunna kommunisera med dom?
Eftersom jag själv är uppvuxen och uppfostrad med finska, lärde mig svenska väldigt tidigt och därför har haft båda språken som en självklarhet jämt vet jag vilken rikedom det är. Och att ge min son gåvan som ett extra språk innebär är därför helt naturligt för mig!
Så är det med det.

45 kommentarer:

Anonym sa...

Länge leve tvåspråkigheten :)Jag är uppväxt med en mammas som pratade tornedalsfinska men som aldrig lärde oss barn... Trist tycker jag! Tänk att få ett språk "gratis" vilken förmån!

Maria i Luleå

Mazarintanten sa...

Strunta i okunniga kommentarer Jonna, klart du ska lära Milo finska! Har faktiskt just en pågående debatt om detta på min egen blogg, men där verkar ingen tycka att det finns något negativt med att ge sitt barn fler än ett språk.

Anonym sa...

Jag är logoped och ni gör helt rätt. Tvåspråkighet är en fördel inte en nackdel. I långa loppet är det bara positivt med flerspråkighet, bland annat är dessa barn tidigare vad gäller metaspråkligt kunnande. De förstår snabbare än andra barn att namn på saker bara är en etikett som är olika på olika språk. Detta är en fördel vid bland annat läs- och skrivinlärning. Strunta i alla förståsigpåare.

/Sofia

Ingrid sa...

Herregud, puckot som skrev kommentaren om tvasprakighet var forskolelarare! Man blir ju morkradd, hon vet uppenbarligen inte vad hon talar om.

Min ettaring ar ocksa tvasprakig, jag pratar svenska med sonen och pappan pratar sitt modersmal. So what om han blir lite sen i talet, sa smaningom kommer han kunna prata bada lika bra vilket ar en jattestor fordel i livet! Har last mycket om detta sa ditt och mitt satt ar helt ratt!

Anonym sa...

Jag har alltid uppmuntrat föräldrar från olika länder att lära barnen båda föräldrarnas modersmål när barnen är små. Hur många föräldrar och barn har jag inte träffat som ångrat att de INTE lärde barnen språk när det var små!

Själv köpte jag en docka i julas till dottern som hade både finsk & svensk liten skiva att sätta på. Ju fler språk barn och vi själva lär oss desto större möjligheter ges vi ju!

Det finns faktiskt INGA entydiga forskningsresultat som säger att flerspråkiga barn talar senare än andra. Allt handlar om uppmuntran och stöd hemifrån.

Du får gärna lära oss andra finska också Jonna, en tvåspråkig kokbok av Jonna Vanhatalo!!!!!!!! Jippie vilken succé det skull bli!;)

KRAM

/Madeleine

Anonym sa...

Själklart ska du prata finska med Milo - det kommer han att tacka dig för när han blir äldre!

Lottis

Ojsan sa...

Heja Jonna! Det finns nog inte en enda människa som växt upp i en tvåspråkig familj som varit missnöjda med att kunna det där extra språket. Och med tanke på att finska ändå är ett lite halvknepigt språk att lära sig och den mesta av din släkt endast pratar finska, så vore det väl mer tanklöst att "beröva" Milo på möjligheten att kommunicera med den halvan av sin familj. Svenskan kommer ju ändå bli hans förstaspråk då ni bor i Sverige, men även där ses det väl som en merit ju fler språk man kan! (Tänker framåt nu, en tjugo år, haha!)
Själv har jag släkt på helfinsk ort, där en förälder är (finlands)svensk och en helfinsk. I familjen talas numera endast finska, vilket resulterat i att barnen knappt pratar svenska och minstingen (7 år) inte alltid ens förstår då man pratar svenska. Så stå på dig!

Anonym sa...

Finns ju inget bättre än att ge ett barn möjlighet till flera olika språk!! Ett riktigt guldläge för Milo när han blir större. Sen när blev det något dåligt att kunna flera olika språk? Bara fortsätt med finskan så blir det bra!

Anonym sa...

Folk vet så oerhört lite om tvåspråkighet. Men de där åsikterna som kom fram i kommentarerna till ditt förra inlägg trodde jag begravddes på sjuttiotalet. Ja visst, tvåspråkiga barn kan en kort tid vara lite senare i talet än enspråkiga, men de kommer snabbt i fatt och sen har de TVÅ SPRÅK med sig i bagaget!! Jag har många bekanta familjer där barnen talar t.ex. svenska med mamma och tyska med pappa, och de är superba på att byta språk mitt i en mening när de vänder sig från mamma till pappa. Det viktiga är ju att vara konsekvent när man talar med sitt barn, mamma talar alltid ett språk och pappa alltid ett.
Säger en från det svenskspråkiga Finland där det finns hur många tvåspråkigt svensk-finska familjer som helst och där kunskapen om tvåspråkig fostran av barn är stor.

Anonym sa...

-Vill gärna säga skit och pissa men det gör jag INTE Jonna.Förstår att du blir så JÄÄÄÄÄVLA ARG och ledsen men skit i det nu,Du har ju rasat och skrikigt i ditt inlägg nu och det behövdes sannerligen MEN låt oss gå vidare nu...Du är inte ensam,många får samma skit dagligen men som sagt sträck på dig,tuffa till dig lite håll in magen hehe och ge fan att ta åt dig även om det gör ont...Gå ut och köp en bukett gnisslande tulpaner och en go chokladbit. Kijan

Anonym sa...

Tänkte säga just det..klart att Marcus nu som vuxen skulle vilja ha det italienska språket ....men vad fan..han kan ju gå på kurser nu som vuxen så då var då nu är nu.Gå på snabbkurs Birro och plugga.Lite lat kanske ? Kijan

Anonym sa...

Marcus är ju tvåspråkig! Skit du i alla . Vi är "elaka" ha.ha.
Men det är oerhört roligt för barn att de kan prata med barn på förskolan och bli förstådd. Ang. Marcus så har jag inga synpunkyet han kan ju lära sig finska om han vill han är ju vuxen.
Jonna du bor i Sverige , det första språk han skall lära sig är svenska. Både du och Marcus kan lära honom ! finska och italienska senare.Surprice! Han kan bli trespråkig vad bra. "dina råd" flera har reagerat flest inom barnomsorgen.
Så fort man har en åsikt som inte på pricken motsvarar din skriker du som en unge. Ger aldrig råd annars i barnuppfostran mm., men språket är det viktigaste(enligt integrationsbverket med flera) för att komma in i samhället snabbt , i skolan , överallt.trampade tydligen på en mycket öm tå men bryr mig INTE. Krama Milo.

Anonym sa...

Kanon att du lär honom finska!! Hörde det på filmen men för mig var det så självklart att jag inte iddes kommentera det.
Jag tycker det är synd att jag inte hade någon i min familj som kunde prata finska med mig i unga år.
/mickis

Anonym sa...

Jag är tvåspråkig och lärde mig finska o svenska från början. Jag har aldrig märkt något negativt med det....har alltid haft bra betyg i svenska o älskat rättskrivning. Även finska har jag haft lätt för att stava.
Fortsätt du lära Milo båda språken....det kommer att bli en fördel för honom när han blir äldre.

Carro sa...

Är utbildad lärare med extrakompetens i svenska som andraspråk och jag VET precis som du att all forskning visar på att alla föräldrar bör tala sitt modersmål med sitt barn - det är alltså bättre för barnet att lära svenska först på förskolan om båda föräldrarna har varsitt annat modersmål. Man ska alltid tala det språk man behärskar BÄST med sitt barn. Det säger forskningen! Den säger också att många tvåspråkiga barn tar längre tid på sig att lära sig språken eftersom de lär två (eller ännu fler). Men vad gör det när det får ytterligare ett helt språk på köpet!

♥Ellas Mirakel sa...

Heja Jonna! Visst f*n ska du lära honom finska! Jag har pratat finska med min nu 6-årig tjej sedan hon låg i magen. Tanterna på BVC var oroliga för hennes språkutveckling, men Ella lärde sig prata före hon lärde sig gå! Nu pratar hon flytande svenska. Finska kan hon ju jättebra, förstår dock mer än vad hon själv producerar. Hon får finskaundervisning i skolan, bara hon och fröken, och fröken tycker att Ella är jätteduktig. Och jag är sååååå stlot! Och Ella tycker det är så himla kul. Ellas pappa kan ingen finska heller, men det har aldrig gjort nåt. Hon går i förskoleklassen nu, men hon kan redan läsa och skriva både på finska och svenska, så att så himlans sen blev hon inte med språkutvecklingen inte ;o) Finskan är väldigt levande här hemma hos oss, så kör på du, bry dig inte om andra som inte fattar bättre! Har själv skrivit om detta i min blogg men har bara fått positiva reaktioner!

Monica sa...

Såklart ska du prata finska och Marcus svenska med Milo, det är ju typ "sättet" att göra det på enligt alla språkexperter. Har själv en tvåspråkig brorsdotter, finska och svenska, och det har aldrig varit problem. Så kör hårt!

/Monica

Anonym sa...

Det är ju intressant att den som skrev inlägget dessutom själv har språksvårigheter! Ett och annat grammatiskt fel så vitt jag kan se. Jonna bry dig inte, låt dem inte provosera dig och ge dig negativ energi de är inte värda det. Du gör helt rätt som gör på ditt sätt, alla mammor gör det som är bäst för sina barn. Det är just det som är det bästa för barnen!!!
Det är det som är så fiffigt med att vara förälder!!

En sak till Jonnas flytt är en världssenasation på denna blogg och vi som följer Jonna vill höra om flytt och planering så du som inte är intresserad försvinn.

Anonym sa...

Självklart att Milo blir tvåspråkig så att han som du säger, kan prata med sina släktingar!

Marie sa...

Håller med, strunta i nötter som inte har en aning om vad de pratar om. Vi är så många som hejar på er så försök ignorera okunskap, om det går!

Malinka sa...

Den där anonym 12.20 vet uppenbarligen inte vad hen talar om.

Alla som kan något om språkutveckling och tvåspråkighet vet att du gör rätt som talar finska med honom.

Linnnn sa...

Jag bor i Svenskfinland och mitt modersmål är finlandssvenska. Finskundervisningen i skolan är åt skogen och jag önskar att jag hade fått lära mig finska när jag var liten, men båda mina föräldrar är svenskspråkiga. Tycker det är otroligt bra att du pratar finska med Milo, två gratis språk redan från början. Finska är otroligt svårt att lära sig senare i skolan..

Anonym sa...

Men vad är detta?! NI gör väl som NI vill, fattar inte varför folk måste lägga sig i sånna saker som uppfostran -speciellt när man inte ens frågat efter en åsikt. Vi gör alla olika, för Milo gör NI rätt! Det kommer alltid finnas lika många åsikter om uppfostran som föräldrar & barn.

Önskar själv jag hade ett annat språk att lära min dotter, men vi är båda trista svenskar ;-)

Kram

Anonym sa...

Lita på din känsla gör det som är rätt för er. Det var någon som sa till mig på min utbildning til lärare att ju mer språk ett barn har ju större blir ordförrådet. En sak kan ju ha flera ord på olika språk och ordförrådet blir rikare än om man bara talar ett språk. Kämpa på!

Jeane Quidote sa...

Hej!

Klart du ska lära din son ditt modersmål. Vilken oerhörd rikedom. Var det dummaste jag hört, att inte prata finska med honom... Du gör helt rätt och grattis Milo som har föräldrar med insikt.

Bara litet extra inlägg, har suttit och läst din blogghistoria och gråtit stora floder. Tur jag visste att det gick bra innan jag började läsa. Är så glad för din och er skull.

Kram från mig

Gråa musen sa...

Över vår lägenhet bor ett par som har spanska som modersmål. De har bott i Sverige sen 70-talet. De fick rådet av B.V.C att bara prata spanska med sina tvillingpojkar. Eftersom de fortfarande har en viss brytning på sin svenska. Pojkarna går idag i tredje klass och pratar bättre svenska än föräldrarna gör. Idag behärskar de Svenska, spanska och engelska i både tal och skrift. Snacka om tillgång.

Elin sa...

Hej! Jag pluggar till svensklärare och vet hur otroligt viktigt det är att barn kan sitt modersmål ordentligt för att kunna lära sig flera språk. Det första jag tänkte när jag hörde att de pratade finska med Milo var "Vad bra att han får lära sig finska!". Alla barn kan lära sig nästan obegränsat många språk de första åren av sitt liv och ju bättre de är på sitt modersmål desto lättare har de för att lära sig andra språk. /Elin

Anonym sa...

Anonym 12:20 20 mars---------Synd att någon lärde dig prata mao. Håll truten ! Ursäkta,alla ni andra med annan syn än anonym 12:20 men jag blir så jävla förbannad ARG och jävligt ledsen. Kijan

Anonym sa...

Jonna! Självklart ska du prata finska med Milo. Det är lika självklart som att du och Marcus pratar svenska med varandra. Och lika självklart givetvis att Marcus pratar svenska med Milo!
Vad är det för konstigt med det? Inget alls vill jag bara säga.
Grattis till Milo som har så enastående framsynta föräldrar, vilken lycka när han blir större att kan prata båda språken.
Har själv ett barnbarn som pratar flytande svenska och engelska och numera nästan flytande spanska. Det har fungerat alldeles utmärkt och inte har han tagit skada av det, tvärt om så har han haft och har mycket stor glädje och nytta av det. //Maggan1

Chatrine i Norrköping sa...

Hej Jonna!
Många barn har två språk som de talar idag det är bara bra, för ju yngre barnen är desto lättare har dem att lära sig olika språk, så kör på bara. en del pratar engelska o svenska i samma familj och invandrarna får ju två el tre språk. Kör hårt med språk !! *ler stort*

Jaana sa...

Hej!
Jag är helfinsk och mina föräldrar flyttade till sverigen när jag var bäbis, de pratade bara finska med mig tills jag var 4, sedan slutade de tvärt, de trodde att jag inte skulle lära mig svenska.
Resultatet blev att jag förstår finska men kan inte prata, jag kan inte ge språket vidare till mina tre barn och jag kan inte prata med min stora släkt i Finland.
Du gör alldeles rätt, ge Milo finska, Marcus ger honom svenska.
Stå på dig, du och Marcus vet vad som är bäst för ert barn.
Lycka till.
Jaana

Anonym sa...

Kijan har du lärt sig svära och be alla andra hålla truten det är ju en framgång på denna sida.

Marcella sa...

Klart du ska prata finska med Milo så han får lära sig sin mammas språk parallellt med det svenska som han kommer att använda med andra! Skit fullt i vad andra tycker om det och kör på som du/ni själva känner är bäst för er!
Jag önskar att jag hade haft möjligheten att göra detsamma för mina barn när de var små, men tyvärr är jag i samma bår som Marcus där; min pappa menade att barnen skulle få problem med svenskan om vi pratade flera språk hemma, så den lilla italienska jag kan har jag lärt mig är tyvärr alldeles otillräcklig för mig.
Men stå på dig!! Att kunna flera språk är för mig en ovärderlig skatt, och Milo kommer att ha stor glädje av det!
Kram!

Anonym sa...

Tvåspråkighet javisst ju tidigare destobättre :)

Lilla jag sa...

Jag fick aldrig lära mig finska då min pappa var svensk, idag är det trist då hela släkten pratar finska. Läser på universitetet nu, lärare, och där säger de att barn inte har några som helst problem att lära sig två språk, snarare än fördel eftersom de har så lätt att lära. Så ge de okunniga fingret och fortsätt så som du gör.

Kram

Anonym sa...

Jag håller med Marcus, jag tycker att det det är riktigt tråkigt att mina föräldrar inte lärde mig sitt modersmål (som ju BORDE vara mitt modersmål, men alltså inte är det!), klart lill-fin ska bli tvåspråkig! (Dessutom är det så, som andra skriver nedan, att det finns stöd i forskning för att detta är både möjligt och önskvärt!)

grattis till magen! :)

KatarinaM sa...

Jag tycker att det hade varit oerhört fel om du INTE hade lärt din son finska. Jag förstår faktiskt inte föräldrar som behärskar ett annat språk än svenska och som väljer att inte föra sitt språk vidare till sina barn.

Jag är tvåspråkig, talar polska och svenska flytande, och är oerhört tacksam för detta.

Även om din sambo inte behärskar italienska flytande, vore det kanske en idé att han förde vidare de språkkunskaper som han kan till er son? Att behärska ett språk måttligt är bättre än att inte kunna språket alls.

Anonym sa...

Du ska absolut prata finska med din son. Tvåspråkiga barn har jag sett haft lättare än andra barn att sedan lära sig ett ytterligare språk och språk har man alltid glädje och nytta av. Kan inte finnas någon som helst nackdel! Stå på dig!
Kram Isa (som är förskollärare)

anna sa...

Anonym 12:20 20 mars: eftersom du själv med all tydlig önskvärdhet visar att du inte är speciellt språkkompetent så kanske du skulle låta bli att uttala dig i just denna frågan? Visst kan man lära barn ett främmande språk senare, men det är ju mycket lättare för små barn att lära sig än vuxna! Varför ska man traggla med något som vuxen som man kan få gratis som barn? Såg att en logoped har uttalat sig FÖR tvåspråkighet här, jag tror nog att logopeder vet mer om detta än den dagisfröken du hänvisade till, som skulle vara emot.

Anonym sa...

Vilken korkad kommentar. Jag är tvåspråkig och har alltid haft väldigt lätt för att lära mig språk. Bara en fördel tycker jag!

Anonym sa...

håller med en tidigare talare, jag hade en finsk mamma som kom som krigsbarn. Hon blev dock aldrig adopterad och hade därför sin finska familj kvar. Hon lärde oss aldrig finska vilket jag tycker är jättetråkigt då min mamma ej längre finns och jag inte kan kommunicera med min relativt stora släkt i Finland. Kör hårt med finskan tycker jag! kram

Ronja sa...

Jag är finlandssvensk, båda mian föreldrar har fått finskan gratis (min mor är 0.75% finskspåkig i generna men hade svenska som hemspråk) och min far hade finska vänner som liten. De förstod aldrig, att bor man på en liten svensk ort och har svenska kompisar och ingen pratar finska med en så lär man sig ingen finska! Jag studerar i dag vid universitetet, är väldigt social och kompetent annars men har aldrig lärt mig finska (och jag bor i FINLAND).

Det här har inneburit att jag inte kunnat prata med delar av min släkt, det har inneburit att jag har jobbat som städerska m.m jobb där man inte behöver språkkunskaper fast jag velat annat. Jag har så många vänner som är tvåsårpkiga, ungefär hälften är mer eller mindre och den gåvan är bland det högsta jag önskar mig. Att ge någon ett andra språk är att vidga dens värld. Spec när dina släktingar pratar finska så e d ännu viktigare. I finland finns så många exempel på familjer där de ofrivilligt lär sina barn 2 språk. Där föreldrarna pratar sitt odersmål till varandra och den andra förstår men är inte bekväm i sitt tal.

Att detta ens skulle vara något att disskutera om, gör mig faktiskt lite förvånad. För mig är det ju en självklarhet.

En bekants son som var stvåsråkig talade i början alla ord huller om buller, det var bara ett litet tag och jag tycker det främst beskräv hur naturligt båda språken var för honom. Bra så.

sofie sa...

Min syster är gift med en arabisk man.Sen min systerdotter föddes har syrran pratat svenska med henne och svågern arabiska. I början när Yasmin började prata blandade hon svenska och arabiska i samma meningar, men idag är hon 6 år gammal och pratar både svenska och arabiska flytande.Hon har även börjat prata en hel del franska, som är pappans andra språk. Allt jag kan säga är grattis.

kosmonaut sa...

Hej Jonna!
Jag läser din blogg relativt sällan, men tittar in då och då. Jag blev ganska förvånad över att en förskolelärare som (trots att deras utbildning är kort) borde veta hur den språkliga utvecklingen hos barn sker. Det finns studier som visar att till och med spädbarn som själva inte har ett talat språk än kan se och höra skillnad på språk och att ju fler språk de utsätts för desto större blir deras språkliga utveckling. I denna förskolelärares fall handlar det nog mer om bekvämlighet, då barn med flera språk tenderar att blanda språken lite grand när de talar i början. Hon kan inte mer än svenska (och knappt det) och känner sig kanske lite förlamad och okunnig när en treåring kan fler språk än vad hon kan. Milo kommer att tjäna på att vara bilingual då han lättare kan lära sig andra språk i framtiden. Så, prata finska med honom för all del! Att två eller flera språk i hemmet skulle hämma är en gammal åttiotalskonstruktion som inte längre är gångbar.

Skit i henne.

Anonym sa...

Två- eller flerspråkighet är det vanliga/normala i världen. Enspråkighet är det ovanliga/onormala.

En tanke från logopeden...