onsdag 5 maj 2010

från illa till gilla (läget)

Bättre idag. Fast det var det ju igår med innan det blev sämre, men nu bestämmer jag att det inte ska ändras, läget, utan förbli just bättre. Och bättre gillar jag.
Finaste Päivi och hennes lika fina son var här igår, lekte med Milo och såg till att två par gardiner kom upp. Det blir sån skilnad. Plötsligt hemtrevligt. Härligt! Marcus rum har fått besök av ett antal fulla kartonger och så får det vara, skönt att jag slipper se dom hela tiden. På kvällen kom Jess förbi med en godispåse och sen sov jag och Milo en god natt.
Idag ska vi till öf. Var inte ut någonting alls igår så jag ska ta igen det med några meters promenad över strömmen. Kul för killen att få komma iväg lite med. Han gillar verkligen att göra saker och här hemma blir det lite frustrerande då jag inte är så mycket till lekkamrat just nu.
Min mamma kommer i eftermiddag så även om bäcken, höft och ben börjar strejka så är läget under kontroll. Tror förresten att det är ichiasnerven som är i kläm. Det börjar liksom i korsryggen på vänster sida och så hugger/strålar det ner mot knät så hela benet viker sig. Låter inte det som en vettig förklaring. Till det så är det ju lite foglossning såklart, men just det är i benet... ja jag tror det kan vara så men det finns väl inget annat än vila som hjälper. Eller?

Ha en fin dag!

7 kommentarer:

Minimalla sa...

Hej!
Jag undrar om det är Hemgården ni brukar gå till? I så fall har jag för mig att de skulle ha stängt idag och på torsdag.
Jag och dottern brukar hänga där på måndagarna och jag minns vagt att det satt en lapp uppe...
Vill ju inte att du ska promenera i onödan.
Hoppas smärtan ger med sig snart. För mig kommer det och går, men jag är inte ens i närheten av att vara så illa däran som du.
Kram!
/Malin

Malinka sa...

För ischiasnerven i kläm i "rumpmuskeln", s.k. falsk ischias, är det jättebra med stretching av just de muskeln. Lägg benet i vinkel framför kroppen på ett bord och luta dig framåt.

Det enda är väl att streching inte rekommenderas när man har foglossning ... Och förstås att det kan vara svårt att luta sig framåt i önskad vinkel när det är en mage i vägen!

Ann Jolby Solander sa...

Ischiasnerven kan vara boven. Fick själv ischias under graviditeten och det började i ryggslutet och ilade ner i hela benet. Vidrigt hemskt och förbaskat jobbigt.

En bra avlastning är att du ligger på rygg på golvet med en stol nära rumpan, och lägg sedan upp benen på stolen. Kan du dra upp benet lite över huvudet när du ligger ner så sträcker du ut nerven och det släpper lite. Kanske inte det lättaste med en bebismage ifs. :)

Christina sa...

Tror du har helt rätt i din diagnos....och det där kan göra riktigt jäkla ont....har bara haft "ischiasont" under mina graviditeter som tur är men det var inte roligt. Och just det du säger att benet viker sig...inte kul....man får gå så att man alltid har någonting att hänga fast vid....en tröst dock....det går över....om inte förr så när bebben kommer....förr kunde man få hjälp i hemmet då allting tjorvade...kan man inte få det längre..?

Anonym sa...

Ros till Päivi. Du måste ta det lugnt! Säger ju läkarna.!!! Du får röra på dig sen lillplutt gjort entré. Marcus klarar att göra i ordning sitt rum sen.. Det brinner ju inte. Har haft ischias mm. Titta på kartongerna tills vidare huvudsaken dt viktigastse är uppe och framme så ni kan laga mat ja det viktigaste fungerar.
Marcus klarar säkert fixa en hel del då han inte måste jobba. Ni skall väl inte bli sängliggande båda två . Din mamma är även hon toppen . Krama henne och Milo-go hälsa Marcus.
Vila. kram

Anonym sa...

Hej Jonna!Tror också att det är ischiasnerven som kommit i kläm,känner igen symtomen från alla mina graviditeter,det kommer och går och det är inget du behöver vara rädd att det består.Vill önska dig (er)lycka till med nya lägenheten,bebisen i magen har jag redan lyckönskat till och samtidigt tacka för din goa blogg,dina fina bilder på Milo och berättelser om din vardag.Ha en fin dag!Kram från Margreth i Bohuslän

JennieS sa...

Hej Jonna!
Det finns en jätbra övning som man gör i pilates men....man ligger på mage. Kanske svårt nu? Har aldrig varit gravid så jag har liksom inte koll på läget, kanske kan man göra en variant av den.
Du ligger platt på mage med händerna platt i marken i öronhöjd. Sträck ut ett ben i taget så långt du kan så att det blir som ett litet lyft men tänk förläng benet, tänk ej lyft, det blir ett litet lyft i af. Sträck ut i 10 sekunder och byt ben. Tänk att du ska stråcka ut ifrån tårna ända upp genom rumpan och ryggen.

Hoppas det blir bättre i ryggen med eller utan mitt råd som kanske inte passar gravida!