onsdag 5 maj 2010

solsken ochg promenader

Det kom ju såklart tillbaka, det där onda, efter att jag rört mig lite här på morgonen och när vi väl började närma oss Hemgården tackade jag försiktigt den allsmäktige för att promenaden snart var slut, tills jag mötte lappen med STÄNGT på dörren. Bara att hasa sig hemåt igen.
Milo somnade och fick sen sova ett tag på uteplatsen när vi landat hos oss. Jag satt bredvid i solen och läste tidningen. Röven värkte men ack så skönt det var. Det är makalöst vilken lyx det är att kunna åka hiss upp med vagn och sedan gå hela vägen till dörren så jag är mycket glad över det fastän annat kanske känns skit.
Nu är Milo på promenad igen. En längre variant. Päivi hämtade honom nyss och som vanligt började han vinka till mig i nästan samma stund som hon klev in genom dörren. Han gillar verkligen henne och "uteliv", en riktig turgubbe är han som får ta del av båda.
Nu ska jag lägga mig på madrassen, zappa runt bland de 140 kanalerna vi ännu får ta del av och invänta svar från min läkare som jag mailat. Behöver tabletter och en kontrolltid, snarast.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det onda du beskrivet låter ju lite som ischias precis som andra skrivit i förra inlägget. Men förmodligen har du haft kontakt med din doktor nu, så att du förhoppningsvis fått rätt info och ev medicin för det.
Typiskt att öf var stängd! Men jag förstår hur du kände när du såg det. Visst är det lyx att dels kunna sitta ute i solskenet på hemmapla, dels att kunan ta hiss med vagn och barn och promenera ända till sin egen dörr!
Vilken fin kompis du har i Päivi! Hon måste vara guld värd. Och för att inte tala om din mamma, som också måste vara guld värd för dig och er, skönt att hon kommer till er i eftermiddag!
Ha det gott och var rädd om dig och lille Plutt!
Kram från Maggan1

Anonym sa...

Hej du tar väl inte illa upp att Milo kanske tycker du är lite "halvtråkig" (det får man stå ut med ibland) just nu han fattar ju inte varför du inte kan springa runt. Han är pigg och glad o har spring i benen , lycklig liten MILO. Marcus är nog snart hemma o mamma kommer. Läkaren får avgöra nu hur du skall förhålla dig. Nu har ni fin o bra lägenhet i alla fall så allt kommer att ordna sig.
kram (sympativärk men i ett knä)

Anonym sa...

hej. Känns elakt att skriva det här när jag inte ens känner dig-men efter att ha förlorat två barn innan så skulle jag om jag vart i din situation ( tror jag iallafall) lägga mig platt ner och tvingat mannen att va hemma och ta hand om sonen! Är det värt att hasa sig till öf om man riskerar att föda fram ett litet barn ALDELES för tidigt;/

finnjonna sa...

Anonoym som skulle lägga sig platt:
Jag har valt att lita på min läkare som säger att det är ok för mig att ta mig från punkt A till B, dvs mycket korta promenader fortfarande. Det ska tom vara bra för mig.
Jag vet hur det känns att ligga platt och måste jag det igen, naturligtvis gör jag det, får jag göra annat -då gör jag det. Jag får se vad nästa kontroll resulterar i för restriktioner.
Mvh j.

Helene sa...

Hur tar katterna flytten? Djur brukar ju vara kinkiga med förändringar.

bean sa...

Men vad i? Hemma själv med en 1-åring i det tillståndet. Pappan, var är han? Jobba! Varför måste farsorna alltid jobba? Han borde ta hand om sin son NU och IMORGON och hela tiden som ni behöver oroa er över vad som kan hända med den som ligger i magen. Ursäkta om jag tar rollen som moralfarbror här, men jag blir förbannad.

Anonym sa...

plattmänniskan svarar; det sa läkaren till mig med. Lugna promenader är bra för er! Fortsätt gå på din yoga du, men det skulle jag aldrig ha gjort om! För ut tittade våran lilla tjej bara två veckor efter att hon sagt så;/ (visserligen var det i v 35- så fem veckor tidigare är ju ingen fara, men bara det gav en liten mer kämpig start än annars) Så det jag menade var inget negativt mot dig (möjligtvis din sambo, som borde ta hand om dig o Milo när han mår bra...) utan bara att TÄNK DIG FÖR OCH VAR RÄDD OM ER!!

Anonym sa...

Herregud vad vissa bekymrar sig om Marcus? "tanterna". fniss. De förstår inte att han måste jobba. Ha det bra i solskenet Och krama MILO-go .skall handla lite gott svårt godissugen , skickar lite ...över nätet till er. Kram

Anonym sa...

Vi är många mammor som önskar sig en Päivi så du har verkligen tur Jonna.Att sen få mamma till hjälp så snabbt är fantastiskt. Du har det bättre än du tror,många kämpar på helt ensamma.Men att vandra sida med sida med Göran Hägglund ? hallå ? Din gubbe är ju helt lost. ddeftEn sådan man lever man nog helst utan och fixar allt själv. Tuffa till dig lite Jonna. Hälsningar Katrin

Anonym sa...

facesmen vad fan Jonna finns det inget posetivt i ditt nya kändisliv? din man tjänar mycket pengar genom att slita ut sitt ansikte överallt du måste ha förväntat dig en tuff graviditet som ingen tvingat på dig så...........? Inga journalister orkar skriva om er längre. Kom med något nytt typ Milo sov en hel natt......

Anonym sa...

men vad fan Jonna finns det inget posetivt i ditt nya kändisliv? din man tjänar mycket pengar genom att slita ut sitt ansikte överallt du måste ha förväntat dig en tuff graviditet som ingen tvingat på dig så...........? Inga journalister orkar skriva om er längre. Kom med något nytt typ Milo sov en hel natt......

Anna sa...

Jag instämmer med moralfarbrorn. Känns helt galet att Marcus inte är hemma när det är såhär. Jag vet, Jag vet, ni bestämmer själva och det är inte Marcus fel, ni har säkerligen kommit överens om detta. Men för mig är det helt galet och det känns som det inte borde finnas någon tvekan alls, att han skulle vara hemma. Jobba kan man göra någon annan gång.