torsdag 8 juli 2010

tandakut

Har fått tid till 10:30. Min stackars tand. En gammal fyllning (amalgam) byttes ut för två år sedan och sedan dess har tanden bråkat. Det kostade rätt mycket då att få ny fyllning och nu kommer det kosta mellan om 500-2 000 kr ytterligare. Om jag har tur. Har jag otur så kostar det mer. Är inte så glad för det, men bara värken försvinner så får det faktiskt kosta nästan vad som.
Fast samtidigt.
Jag kan tycka det är knepigt att fyllning som folktandvården tryckte in i munnen på mig (och andra) när vi var små sedan visade sig vara inte alls bra och då är det vårat ansvar att börja plocka ut det och stoppa in nytt till mycket höga kostnader och i samband med det också få massor av problem som kostar också att åtgärda. Har bytt ut flera monsterfyllningar (jag vet, har haft många hål trots att jag alltid borstat tänderna bra) och det har alltid strulat efteråt och blivit till ytterligare besvär. Får se nu hur detta slutar och till vilken härligt kostnad.

Förutom den mycket onda tanden igår var det en väldigt bra dag i Söderköping och badet där vi hade. Milo var så glad då han fick springa omkring fritt och plaska med benen i babypoolen och så bjöd Päivi oss på värsta goda salladsbuffén. Mums.

Nu ska jag äta något. Det är med viss tvekan jag gör det för jag vet ju hur det kommer sluta, men äta bör man -annars dör man.

4 kommentarer:

Marcella sa...

Anledningen till att så många av oss 70-talister har monsterfyllningar trots att vi borstade bra och noga var för att på den tiden nöjde de sig inte med att fluorlacka en liten skada på tanden och låta den självläka som man gör idag, utan man borrade upp det yttepyttelilla minihålet, som egentligen inte var ett hål, till en megakrater och så tryckte man i massor med silverfärgad amalgam som gör att vi nu går omkring och ser alldeles svarta ut i munnen.
Trist för oss som inte har råd att byta mot vit, fin plastfyllning :(

Önskar dig snabb lindring och gladare miner! Kram

Malinka sa...

Jag har bytt ut snart alla mina fyllningar – hade mycket hål i tänderna fram till sena tonåren, och sedan slutade det tvärt. Det sammanföll med att jag bytte från skoltandvård till familjens "hustandläkare" (nästan hela släkten går till honom eller gick till hans företrädare). Faktiskt hade jag första nya hålet på 22 år just i våras.

För min del har det blivit bra med fyllningsbytena, men det kanske beror på var de sitter?

Någonstans hörde jag att de tidigare använde en borrmetod som gick ut på att borra bort så mycket som möjligt runt de angripna ställena. Därför har vi "äldre" så stora fyllningar, som spricker och har sig. Numera försöker man ta så lite som möjligt.

Anonym sa...

lider med dig. hoppas allt går bra idag!

Anonym sa...

Jag har trist nog tandläkarfobi som jag försöker hantera själv. Min tandläkare som barn var oftast berusad,skrek på danska och skrämde vettet ur mig.Jag får flashback när jag sätter mig i en tandläkarstol så....jag är vettskrämd i vuxen ålder.