söndag 24 oktober 2010

om akupunktur

Rebecca undrar hur de sätter nålar på en liten kolikbebis och jag kan lugna dig och din syster (vars bebis det är som har onda magen) att det är mycket smärtfritt och lugnt det hela. I alla fall där jag gått (hos en bvc-sköterska) så får bebisen en nål mellan tumme och pekfinger på vardera hand. Skulle gissa att det är samma procedur på andra ställen med. Milo ammade jag varje gång och han sa inte ett pip, var helt avslappnad i kroppen så sköterskan lätt kunde hålla handen och liksom trycka ihop de akruella fingrarna, sticka i nålen och sen vänta någon sekund, snurra på nålen och ta ut den. Mimmi sov ett par gånger och de andra gångerna ammade jag och samma där inte ett pip, förutom en gång då hon ryckte till just vid istickandet så nålen hamnade pyttelite snett och hon skrek till men jag fortsatte amma så hon tystnade nästan tvärt. Det är enda gången det kommit lite blod så det var väl ett kärl just där. Sköterskan sa att bebisen ska vara helt avslappnad för att man ska kunna göra det på ett bra sätt så det var aldrig tal om något fasthållande av bebis. Så fort Mimmi rörde armen släppte hon och väntade ett tag och gjorde nytt försök. En behandling tog inte lång tid framförallt inte om jag kom med henne i babyskydd och hon sov under tiden.

Lycka till! Hoppas det hjälper.
Och påminn syster om att leva komjölksfritt under behandling för bästa resultat :-).

1 kommentar:

Rebecca sa...

Tusen tack för hjälpen! Ska vidarebefordra detta, det kommer lugna syster min väldigt.

Kram Rebecca