fredag 7 januari 2011

julmustkyckling


Idag var tredje gången på knappt lika många veckor som jag gjorde denna kycklingrätt och tänkte att nä nu måste jag till slut dela med mig. Så gott är det!
Det var i Linas kasse senast och det var veckans snabba.
Ungefär så här.
(Har tappat bort receptlappen så jag kör lite ur huvudet, vilket jag gjorde tidigare i köket med och det blev ju sketabra)

1. Bryn kycklingfileér (delade på längden eller så tar du mindre innerbitar) i traktörpanna. Salta och peppra lite.
2. Häll på lite idealmjöl (eller maizena eller vetemjöl) och ca 2 dl julmust. Låt det puttra hela tiden och du märker om du måste ha lite till mjöl.
3. På med ca 1-2 tsk malen ingefära (blir säkert helt kanon med färsk också) och lika mycket soja. I riktiga receptet skulle man sen hälla i 1 dl vispgrädde minns jag, men jag har även kört med matlagningsgrädde och idag vanlig mjölk i brist på annat och det gick bra det med. Färgen blir lite mörkare bara. Och så i med en halv (eller mer om du vill, smaka) tärning kycklingbuljong.
Detta låter du puttra i ca 10-15 minuter och sen är det klart att ätas med ris, potatisgratäng eller vad du nu föredrar.

Ikväll griljerade jag en julskinka med och doften som omger mig nu lurar mig nästan att tro det är jul snart. Och jag kommer på mig själv att längta till nästa gång.

8 kommentarer:

Anonym sa...

efterrätten från nyår oxå!! Den i glaset

Helene sa...

Julmust i maten, det måste jag testa! Låter jättegott med den rätten!

Gråa musen sa...

Vi har en Sodastreamer så vi köpte på oss essenser till julmust (dock inte Sodastreamers egna fabrikat eftersom vi hittat ett annat med betydligt mindre kemikalier) i mängd i år. Eftersom vi inte fick tag på förra året. Så provaden receptet till lunch. Satan vad gott det blev. Satte själv till lite chili för att få upp styrkan och ballansera sötman. Mmmmmummma.

Anonym sa...

Du är fantastisk med att fixa smaskiga maträtter! Detta ska jag testa nästa gång vår dotter kommer hem, hon älskar kyckling i alla dess former!
Griljerad julskinka, det vill jag också ha, men dom tre vi köpte till jul är uppätna nu, och det lär väl inte finnas att köpa längre tyvärr.
Ha en fortsatt bra dag hälsar Maggan1.

Anonym sa...

blev mycket gott
hälsningar Britta

Anonym sa...

Och jag som har undrat vad jag ska göra med den överblivna julmusten - nu vet jag! Kul med nya recept!

Johanna sa...

Yum. Har hört från flera håll att den gick hem hos barnfamiljer, men vi skippade julveckan (då den delades ut här). Tack för recept, ska gladeligen provas.

Anonym sa...

För lat att laga så mycket mat gottar jag mig i dina recept! Inbillar mig att jag blir mätt o smalare.. hm. Du är duktig Jonna.
Om du vill jobba kan du ju söka som kock. Här regnar det o regnar inget göra åt denna vinter. Krama Milo-go o Mimmi Ut i halkan.