söndag 23 januari 2011

mamma och Mimmi vagabond



Bästa Päivi hjälpte oss till flyget. Hade vart mycket svårt annars.
Off we go.
Pigg mört...
...blev trött.
Några ord om det här med att resa med bebis. Ensam.
-Gör det helst inte. Åk om du kan tillsammans med minst en extra vuxen! Men går det inte så visst det är svettigt och jobbigt emellanåt men det funkar ju att flyga ensam också.
-Men gör det då med så lite handbagage som möjligt! Mina grejer som ni ser på bilden (minus babyskyddet) var galet tunga och alldeles för mycket för en person att hantera. IQ fiskmås på mig. Dessutom fick inte mjukliften plasts nånstans, än mindre med Mimmi i så jag fick ha den vid fötterna, med dom i. Detta är säkert olika från plan till plan men på vårat var det jättetrångt.
-Bärsele är super! Både att gå på toa med (det måste du ju göra med bebis ifall man inte lämnas den lilla hos grannen) och att sitta med. Man får ju rycka och skaka mest hela tiden så bebis trivs men skönt att vila armarna.
-Be de omkring dig om hjälp. Folk är snälla oftast och villiga att räcka ut en hand eller två när dina är upptagna.
-Nässpray till bebis innan start och landning. Och gärna också något att sulta på just då. 
-Ett roligt armband runt handleden med massa krimskrams på är bra att ha som plutten kan leka med. Svårt att hitta plats och möjlighet att skallra med annat. Och om du tappar det, blir det jobbigt att leta redan på det igen.
-Napp fast i band, fast på något av samma tappar-du-blir-det-jobbigt-att-leta anledning.
-Ha några skvallerblaskor med bilder för dig själv att titta och bläddra i. En bok är svår att handera med en hand.

Ja det var nog det för just nu. Kan finnas annat bra jag kom på också, återkommer i så fall.
Nu massagepol!
Tjo hopp.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så skönt att se att ni är framme! Tack för alla fina bilder du delar med dig. Ha det nu riktigt bra och avkopplande dessa dagar.
Kram Louise

E sa...

Ja, varför skulle du ha med mjukliften på planet? Jag flyger bara med skötväska och sele, resten checkar jag in.

Öländskan sa...

Låter jobbigt att resa ensam med bebis men som du skriver så brukar det finnas hjälpsamma händer. Har själv roat små medresenärer och fånat mig men det har varit tacksamt.Ha en underbar semester. Åker själv om cirka 1 månad med min dotter, men hon är 35 så hon är självgående och får i stället serva sin mamma. Kram

Anonym sa...

Jättetrevligt med alla fina bilder du förser oss med. Och jättefina goda råd till resande med små barn, du är ju fantastisk som så gärna delar med dig av din erfarenhet.
Massagepool, inte alls fel. Ta vara på allt du bara kan under veckan. Tänk sen vad härligt att komma hem helt utvilad, och längtande efter de två hemmavarande M-en.
Kramisar till dig och lilltösen från Maggan1

Anonym sa...

Kul att ni har det BRA, men jag skulle vilje se dig på toa med Mimmi, litet utrymme , minimalt, och så måste man ha balans , men folk är ju snälla . Hur klara sig de som är ca 180 långa o kraftiga, begriper inte jag, .Nu vet du liite handbagage men det är ju svårt när man åker med barn. Krama Mimmi Ha så skönt!!