tisdag 11 januari 2011

blöt trasa sjunger sista visan

Milos första dag till dagis på länge gick bra.
Det började visserligen med försovning, en glad kille väckte mig 09:06 (han börjar nio) med ett heeejjj och en kram. Borta var alla tecken från nattens skrikpass och hade det inte varit för det som tittade tillbaka på mig i spegeln och känslan därunder hade jag kunnat tro att vi båda sovit gott.
Nåväl.
Milo var glad på morgonen och vi kom iväg rätt smidigt ändå för att anlända till dagis runt tjugo i tio. Han började i och för sig gråta när jag gick därifrån och ropade några hjärtskärande NEJ, NEJ, NEJ men sen hade det gått bättre.

Mimmi och jag halkade hemåt (fan vad halt) och jag gjorde en efterlängtad kopp kaffe med en hand (såna stunder är tassimon faktiskt en gudagåva) medan dottern hängde på andra. Enda sättet att hålla henne nöjd när hon är hungrig. Stackarn hade ju också fått rusa innan frukosten.

I övrigt har jag inte gjort särskilt mycket idag. Marcus kom hem och hämtade Milo på eftermiddagen och jag mest bara var i dimma.
Är så sjukt trött nu. Har faktiskt aldrig mått så här trött. Spännande på sätt och vis men samtidigt rätt trist. Jag ser dåligt, har ont i nacken och en punkt i bakhuvudet och känner mig som en trasa. En blöt. Inte urvriden, de är ju rätt på g egentligen tycker jag. Nej, mer en överblöt variant som ligger på golvet och ingen vill ta upp men som sen någon råkar trampa på av misstag och av ilska knuffar till med foten så den hamnar i en blöt vikt hög. Det är jag.

Imorgon ska vi till Göteborg. Inte riktigt läge kanske för egen del, men andra blir glada så jag får hoppas på en guldstjärna i kanten för bedriften. Fast då får jag ju bita ihop och vara glad med. Vilket jag ju är. Trött men glad. Rätt så i alla fall. Har ju alla er att gnälla av mig till när det blir övermäktigt och så ska vi på solsemester snart. Sköna grejer.
Jag ska lägga mig nu. Milo har sovit bättre ikväll men då passade Mimmi på att köra vaken-race. Såklart. Fem månader idag, och vem vill inte vara uppe med mamma och pappa på sin 5-månadersdag. Lillälsklingen somande nyss och mina fingrar behövde valsa av sig en stund innan läggdags.
Nu har de valsat klart och den här trasa ska bege sig mot säng och eventuell sömn.
Jag hoppas på det bästa men förväntar mig det värsta. Blir inte besviken då.
Inte alls min melodi då jag egentligen tycker man ska ta ut så mycket glädje som möjligt i förskott för att få chansen att glädjas, men men, man kan inte sjunga jämt.
He he.

God natt.
Hoppas vi.

6 kommentarer:

Ida gbg sa...

å stackars dig..! hoppas du fått sova bättre inatt! kramar & välkomna till Göteborg. :)

Anonym sa...

Har du provat järntabletter? jag äter Hemofer 2 tabl. morgon & 2 tabletter kväll. Höjde mitt järnvärde med 15 enheter på 1 månad & märker enorm skillnad på pigghet!

Ett tips vid lämning på dagis är att Milo får gå från grinden & in själv, inte bäras in, inte åka vagn. Låter för enkelt men funkar skitbra för många barn som gråter vid lämningen.

Kram

Anonym sa...

Vad skönt att det gick bra på dagis, men jag trodde ju det.
Du får vara trött, det här är en "trött period" på året tycker jag. Óch även att det känns lite icke-läge för Göteborgsresa, så tror jag faktiskt det är positivt att ni åker iväg ett par dagar dit. Och då blir det fler armar och ben som kan hjälpa till att leka och busa och bära. Hoppas ni fick sova bra i natt och ha det bra i Gbg.
Kram Maggan1

Anonym sa...

Det är värre , halare i Göteborg plus vattenpölar men välkommen till Marcus hemstad. Och att du får sova...Koppla av lite farsan kanske kan ta båda? Nej vad korkad jag är (trött)..han kan inte amma. Men efter amningen kan han ta Mimmi o visa stan. Den är ok BRA men inte nu , pêssväder säger vi här. Krama Milo-go

Helene sa...

Grattis Mimmi på femmånadersdagen! Klart man ska vara vaken då ;-)))

Och ni är hjärtligt välkomna till Göteborg hela fina familjen!

Ann Christin sa...

Tröttheten beror både på hormoner och faktisk sömnbrist. Om du har slutat amma kan du ju föröska sova borta någon natt, men jag vet själv hur svårt det är att koppla av. Jag har varit sömnstörd sedan 30 år, ungefär när jag fick barn. Jag har provat allt, inklusive medicin, men det som fungerar bäst är spikmatta + talbok. Tomas Bolme är väldigt sömngivande! Allt annat som är avslappnande, bubbelbad, massage, te, vad helst som fungerar för dig, prova dig fram. Men spikmatta är väldigt avslappnande och smärtstillande, om man står ut med plågan i början. Du har ju ont i korsrygg med ischiaskänningar, om jag har läst rätt. Det kan bli bättre, men prova utan barn, annars blir det nog tokigt.