tisdag 22 februari 2011

ännu mera fantastiskt finskt



Det här är en av de vackraste och vemodigaste låtarna jag vet.
Joutsenlaulu (svansång) av helt suveräna Yö, också finskt 80-tal. Man måste ju nästan gråta en skvätt. Igen. För herregud vad jag gråtit till denna. Från då när den raspade fram ur kasettbanspelarens högtalare efter att alldeles för många gånger spolats tillbaka och spelats åter till att jag äntligen kunde trycka repeat när häftiga saken CD uppfunnits.

Svan(e)sång, myten om svanen som är stum tills den ska dö och då sjunger en otroligt vacker sista och ja enda sång.

En annan god finsk grej. Jaffan köper jag från Makkarakauppa i Eneby, här i Norrköping.

6 kommentarer:

Lina sa...

Texten är ju så vacker!

Anonym sa...

Mycket vacker, men lite sorgsen melodi! Fina bilder.
Däremot så förstod jag ju inte texten, men melodin och bilderna talade ändå sitt språk, som trollband.
Kram Maggan1

Anonym sa...

Jonna, din blogg, inkl oss, får väl följa med till Rom...? Det blir så tomt annars.
Kram Louise

Anonym sa...

Hej Jonna! Vill först gratulera till era småttingar. Tänk att det gick till slut. Minns att vi skrev till varandra i samband med våra änglabarn och jag trodde aldrig att jag skulle bli mamma men tänk att det blev jag till slut och jag och min man har en bedårande flicka nu. Vilken het debatt det är på Kvällsöppet om hemmafruar. Jag är en en hemmafru innerst inne och älskar att vara med våran flicka men tydligen anses det av många "fel". Hur länge har du tänkt vara med era pluttar? Just det, ha det så trevligt i Italien och njut av varmare klimat. Kram Caroline

Finnpajsaren sa...

Jag är ju som du uppvuxen med en fot i det finska. Och finsk musik är verkligen en trygghetstrigger för mig. Det finns många fina. En är den här (rakkauden jälkeen om inte länken funkar) fast med Carola Standerskjöld som jag dock inte kunde länka. Ha det fint! http://www.youtube.com/watch?v=EYJ5M8vp-rA&feature=youtube_gdata_player

Jenny sa...

jättefin musik Jonna, jag älskar att det låter lite som klassiskt:) hur har du det? Tänker på dig och hoppas vi snart kan ta vår "hopplöst att hitta tid! fika snart;) Idag är en sån underbar dag.. jag bara känner det i hela kroppen och själen.. allt bara har en balans.. verkligen inte alla dagar men just idag är en sån dag. kram till dig och hela din familj, underbart att se dig så lycklig;)