lördag 23 juli 2011

lördagsblues

Vilken tung lördag. Den känns så gräsligt ledsam denna Norgehistoria.
Fasansfullt.
Närmare hundra döda, de flesta ungdomar. Unga, pigga, levande liv med massor av tid, tankar och kärlek, bara släckta sådär för att en vansinning fick något för sig. Är ändå glad, nej glad i sammanhanget kan man inte vara, men lättad kanske, för att det inte var någon islamistiskt fläckad attack. Det behöver inte världen.
Men då behöver inte världen detta heller.

Och så Amy Winehouse på det. Inte för att man är jätteförvånad, men ändå.
RIP.



3 kommentarer:

Birgitta å Herr Nyfiken sa...

Jaa Jonna, fanatism,och extremism,i alla dess former, är farliga element!
Nu var det inte någon islamistisk
aktion.Mannen, som gjort detta, har också en familj, som säkert lider fruktansvärt. Sänder en tanke till dem också...

Anonym sa...

Håller helt med dig, har varit en tung, gräslig dag. Man fattar inte riktigt hur sånt här här bara händer. Världen behöver verkligen inte sånt här!!
En stillsam omtanke till alla anhöriga som drabbats av detta vansinnesdåd.
Det finns inte ord för vad jag känner i denna kväll.
Men skickar varma kramar till dig och din familj! //Maggan1

Anonym sa...

Hej Jonna! Jag sänder mina tankar till de drabbades familjer. Till att demokratin är på väg att försvinna i Europa o världen om vi inte ser upp ordenligt. Människor måste få vara olika utan grannars o tyckares inblandning. Politiker vill slimma oss till likadan puckade dockor inte tänkande varelser, o alla orkar inte stå emot. Bra att Marcus säger ifrån att han orkar men alla orkar inte. Det som hänt i Oslo kommer att påverka oss till mer tystnad , men inte mig det lovar jag. Att säga att detta är en ensam "galning" är fel han är inte ensam. Inte heller är det Internets fel. Av någon anledning har denne person gett upp samhället för länge sedan och sen har det slagit över. Med hälsningar till alla i Norden , Norge , Sverige , Finland Danmark , o polikerna lyssna till befolkningen . Känner en stor sorg över det samhälle våra små skall växa upp i men det är inte förs sent ändra. Jag grät när Stoltenberg talade sent på natten och en ungdom talade om hur denne man radade upp ungdomar o sköt några, sen stängde jag av tills idag. Krama de dina och var rädd om er. Ulla.