onsdag 27 juli 2011

så grymt gott i all enkelhet




Gratinerad hamburgare med Jonnas egna vitkålssallad och dressing.
Det här var gårdagens middag och fortfarande när jag öppnar kylskåpsdörren kan jag inte låta bli att smaka på dressing och salladsresterna.
Så otroligt gott!
Hamburgaren var en köpevariant som jag skar ett par lökringar på och sen grillade i ugnen med en skiva prästost.

Bästa dressingen i stada:
En burk lättcreme fraîche, klicka i några matskedar bostongurka, finhackad gul lök (ca 1/4 dels bit-), senap, tomatpure och lite sambal oelek. Salta och peppra och blanda. Första gången jag gjorde denna och jag lovar -aldrig mer köpa färdig!

Sallad:
Finstrimla ca 900 g vitkål i en skål.
Koka sen upp 3/4 dl olja, 2 msk vitvinsvinäger, 1 msk socker, 1/2 dl vatten, en tsk salt och en halv sådan peppar. Häll över vitkålen och blanda väl. Låt stå kallt och låt sedan smaka! Sjukt gott!



1 kommentar:

Birgitta å Nyfikne Herrn sa...

Min sköna Jonna! Ack, vad du frestar oss! Detta måste bara testas!!! Din dressing, låter väldigt god. Bostongurka sätter en fin piff på mycket,, Ha en fin dag i solen ♥