måndag 23 april 2012

recension: The Avengers

The Avengers (2012)

Ett gäng superhjältar ska rädda vår värld då något mycket grymt hotar dess existens...

Ja, historien känner vi till.
Likaså flera av hjältarna om inte alla.
Vi har Hulken, Ironman och Captain America för att nämna några. Vi har också Scarlett Johanson som Black Widow och jag är mycket glad för ett helt gäng riktigt läckert levererade sparkar och annat från henne och hade inte sovit sämre ifall ännu en kvinna fått visa sina konster och krafter. Men men, man är glad för det man får som sagt och männen i sällskapet går inte av för hackor de heller. Hulken är en nygammal favorit. Visst att Bruce Banner haft mina sympatier förr i andra filmer och serier, men nu fick han och den andre ett helt nytt liv. Dessutom mänsklig-gjordes den gröna genom att ha Mark Ruffalos ansikte och inte bara rakt av helt vara datoranimerad.

Allt som allt är det en mycket underhållande historia! Det är fart, spänning, häftiga specialeffekter och massor av humor genom hela och två timmar och 22 minuter har nog inte gått så snabbt på länge.
Visst skulle man kunna flina åt vissa lätt fåniga kostymer om man var på det humöret och ibland kunde några replikskiften kännas lite krystade. Men det är inte ett högtravande melodram vi tittat på, utan härlig exploderande action som dessutom är mycket bra komponerad även på andra plan!. 
Det blir helt galet mycket mer häftigare när man samtidigt ägnar dagarna åt att kolla på stumfilm och gamla klassiker. Tänk att filmmediet har utvecklats så mycket!

I alla fall.
8 finnjonnor av 10 och jag tycker ni ska se. På bio är den bäst.


1 kommentar:

Christina sa...

Undrar bara....denna film kommer upp på vår bio snart...tillåten från 11 år....mitt snart 9-åriga barnbarn vill gå tillsammans med mig (mormor), vilket är tillåtet av biografen.....men tycker du att det skulle vara lämpligt....:)skulle vara så tacksam för svar eftersom jag inte känner någon som sett den. MVH Christina